بالا گرفتن تهدیدهای دو جانبه؛ حسن نصرالله: اسرائیل در حمله به لبنان مرتکب اشتباه می‌شود

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت سرنوشتی مشابه غزه می‌تواند در انتظار بیروت باشد

گروهی از حامیان فلسطینی‌ها در جنوب بیروت، تجمع اعتراضی برگزار کردند- Ahmad Al-Rubaye / AFP

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، عصر شنبه ۱۱ نوامبر، در سخنانی به درگیری‌های اخیر میان نیروهای حزب‌الله و اسرائیل اشاره کرد و ضمن هشدار به اسرائیل، وعده داد که حمله‌های حزب‌الله به اسرائیل ادامه خواهد یافت. 

نصرالله گفت: «بی‌رحمی‌های اسرائیل برای تحت سلطه درآوردن مردم منطقه و سرکوب مطالبات مشروع حقوق آنان است.»

نصرالله در سخنان خود به درگیری‌ در غزه اشاره کرد و گفت: «در غزه دو اتفاق در حال وقوع و گسترش است. اول تجاوز اسرائیل به ساکنان غزه و دوم پاسخ مشهود و چشمگیر مقاومت فلسطینی علیه دشمن.»

او گفت که اسرائیل پس از غزه سراغ لبنان خواهد رفت.

نصرالله گفت که اسرائیل «اشتباه می‌کند و تمام اهدافش شکست خواهد خورد».

حسن نصرالله در سخنان خود تاکید کرد که هم حزب‌الله و هم حماس، از سوی جمهوری اسلامی ایران تامین مالی می‌شوند. با این حال، او گفت که حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی بر این گروه‌ها قیمومیت ندارد و سران این گروه‌ها خود به‌طور مستقل تصمیم می‌گیرند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در واکنش به سخنان اخیر حسن‌ نصرالله هشدار داد که تهدیدهای حزب‌الله دیگر صرفا تحریک نیست و افزود که «سرنوشت غزه» می‌تواند در انتظار بیروت باشد.

او به حزب‌الله هشدار داد که درگیری‌ها در امتداد مرز را تشدید نکند. 

گالانت گفت که نصرالله در حال کشاندن لبنان به میدان جنگی است که ممکن است هر لحظه آغاز شود.

وزیر دفاع اسرائیل گفت که مردم لبنان‌ بهای اشتباه نصرالله را می‌پردازند.

نصرالله در سخنانش ایالات متحده را نیز هدف حمله‌های لفظی خود قرار داد و گفت: «کسی که می‌تواند جنگ را متوقف کند همان کسی است که آن را اداره می‌کند- یعنی دولت ایالات متحده.»

او افزود: «تمام فشارها باید متوجه آمریکایی‌ها باشد.»

نصرالله در آنچه برخی تحلیلگران آن را نمونه‌ای دیگر از جنگ لفظی توصیف کردند، گفت که اسرائیل به هیچ‌یک از اهدافش برای نشان دادن «پیروزی» به مردم خود دست نیافته است. 

نصرالله یک هفته پیش نیز با اشاره به حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و کشتار و گروگان‌گیری شهروندان آن کشور، سخنان مشابهی را ایراد کرده و گفته بود: «جنگ به جبهه‌های بیشتری کشیده شد و ما به نیروهای عراق و یمن که وارد نبرد شده‌اند درود می‌فرستیم.» او همچنین جنگ علیه «صهیونیسم»‌ را مشروع‌ترین و اخلاقی‌ترین جنگ توصیف کرده بود. 

حسن نصرالله در ادامه سخنانش «شجاعت جنبش مقاومت در عراق» در حمله به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را ستایش کرد. 

محور مقاومت، عنوانی است بر ائتلاف نانوشته میان جمهوری اسلامی، سوریه و دیگر متحدان عمدتا شیعه‌اش در خاورمیانه از جمله حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن و گروه‌هایی در عراق که «آزادی فلسطین» را یکی از اهداف خود می‌دانند.  

نصرالله گفت که «از غزه تا کرانه غربی، یمن، عراق، سوریه، ایران، و لبنان صحنه جنگ است».

او همچنین ادعا کرد که نیروهای مقاومت در این مناطق به دستاوردهای زیادی رسیده‌اند و وعده داد که حمله‌های این گروه علیه اسرائیل ادامه خواهد داشت.  

نصرالله در عین حال از کشورهای عرب انتقاد کرد و گفت: «چطور است که ۵۷ کشور عرب و اسلامی نمی‌توانند گذرگاه‌های مرزی غزه را برای ورود کمک‌ها، دارو، آب و سوخت و نجات مجروحان باز کنند؟»

حسن نصرالله در حالی این سخنان را ایراد کرد که یکی از حومه‌های جنوب بیروت در روز شنبه صحنه برگزاری تجمع اعتراضی حامیان فلسطینی‌ها بود و رویارویی و تبادل آتش میان حزب‌الله و اسرائیل در مرز شمالی اسرائیل ادامه یافته است. 

نصرالله وعده داد که حمله‌ها به شهرهای شمالی اسرائیل از جمله حیفا و عکا ادامه خواهد یافت.