وال‌استریت‌ژورنال: حماس کمک‌های مالی جمهوری اسلامی را به‌صورت رمزارز دریافت می‌کند

استفاده از رمزارز به حماس کمک کرد در دو سال پیش از حمله ۷ اکتبر به اسرائیل، مبالغ هنگفتی از جمهوری اسلامی دریافت کند

در اواسط سال ۲۰۱۹، یکی از فرماندهان حماس که رابط دریافت پول از ایران بود، در حمله دقیق و هدفمند اسرائیل کشته شد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، او یک سیستم پنهانی ارسال پول را اداره می‌کرد که در آن افراد قابل اعتماد پول نقد و اقلام را از مرز رد می‌کردند. این به‌اصطلاح شبکه حواله ده‌ها میلیون دلار کمک مالی جمهوری اسلامی را به دست شاخه نظامی حماس رسانده بود.

جانشین این فرد، بازرگانی فلسطینی به نام زهیر شملخ، شیوه دریافت پول را تغییر داد و سراغ رمزارز رفت. به گفته مقام‌های اسرائیلی، این چرخش به حماس و جهاد اسلامی فلسطین کمک کرد تا در دو سال منتهی به حمله ۷ اکتبر، مبالغ هنگفتی از جمهوری اسلامی دریافت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سال ۲۰۲۱ به این سو، اداره مقابله با تامین مالی تروریسم اسرائیل هفت حکم مصادره موجودی رمزارز سه صرافی ارز دیجیتال غزه را صادر کرده است، و در دو مورد مشخص شد که کیف‌پول‌های رمزارز مرتبط با حماس و جهاد اسلامی فلسطین ۴۱ میلیون دلار و ۹۳ میلیون دلار رمزارز دریافت کرده‌اند.

بنابر اعلام وزارت دفاع اسرائیل، شملخ، مالک صرافی المتحدون، رابط اصلی انتقال پول جمهوری اسلامی بوده است.

صرافی دیگر، به نام دبی پول، «نقش اصلی در زیرساخت اقتصادی پول‌شویی و انتقال تنخواه حماس» از خارج را داشته است.

استفاده از شبکه حواله

به گزارش وال‌استریت ژورنال، حماس ابتدا از رمزارز برای دریافت مبالغ پایین کمک‌های مالی حامیان استفاده می‌کرد که به گفته مقام‌های اسرائیلی، احتمالا بالغ بر چند میلیون دلار می‌شد.

از حدود سال ۲۰۲۰، رمزارز به شیوه اصلی انتقال وجوه هنگفت کمک جمهوری اسلامی به حماس تبدیل شد و به گفته یک مقام ارشد اداره مقابله با تامین مالی تروریسم، رمزارز «بخشی اساسی در فعالیت عملیاتی‌شان» بوده است.

مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی غرب می‌گویند اغلب صرافی‌ها در نقاط حیاتی متعلق یا تحت کنترل جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش است.

استفاده حماس از ارزهای دیجیتال بررسی و رصد صنعت رمزارز را تشدید کرده است. در حالی که تراکنش‌های رمزارز در زنجیره‌های بلوکی عمومی قابل‌مشاهده است، بسیاری از صرافی‌های آنلاین رمزارز تحت نظارت دقیق قرار ندارند یا طوری طراحی شده‌اند که هویت افراد مخفی بماند.

رمزارز در غزه

ارتش اسرائیل حمید احمد خدیری، از فرماندهان حماس، را هنگام رانندگی در خیابانی در غزه هدف قرار داد.

ارتش اسرائیل پس از این حمله گفت: «جمهوری اسلامی باید آدم جدیدی برای انتقال پول به غزه پیدا کند.»

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، خدیری را «مجاهدی سخاوتمند و وفادار» خواند. یک خبرگزاری فلسطینی نوشت که خدیری یکی از صراف‌های بزرگ غزه بود که حقوق فقرای غزه و شبه‌نظامیان را پرداخت می‌کرد.

شملخ جای او را گرفت و مقام‌های اطلاعاتی ارتش اسرائیل گزارش دادند که صرافی المتحدون و سایر صرافی‌های متعلق به شملخ ده‌ها میلیون دلار از سپاه پاسداران دریافت کرده‌اند.

اداره مقابله با تامین مالی تروریسم اسرائیل وارد عمل شد و در سال ۲۰۲۱، حکم مصادره وجوه رمزارز المتحدون را صادر کرد که ۴۷ حساب در بایننس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان، را شامل می‌شد.

به گفته یک مقام سابق اداره مقابله با تامین مالی تروریسم اسرائیل، کیف پول‌های رمزارزی که در احکام مصادره شناسایی شدند احتمالا کسری از کیف پول‌های مورد استفاده حماس و «قطره‌ای در دریا» بود.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند صرافی‌ها برای گم کردن رد پول، اغلب نشانی کیف‌پول‌هایی را که هر روز استفاده می‌کنند تغییر می‌دهند. آن‌ها همچنین وجوه را از طریق صرافی رمزارز گارانتکس روسیه که تحت تحریم آمریکا قرار دارد، و چند صرافی ایرانی دریافت می‌کنند.

شبکه صرافی غزه همچنان فعال است. در اواخر سپتامبر، یک شرکت صرافی به نام القاهره، که نشانی و شماره تلفنش با صرافی دبی پول یکی است، آگهی فیسبوکی برداشت و سپرده‌گذاری تتر در دو شعبه این صرافی در‌ غزه را منتشر کرد.

به گفته مقام‌های اداره مقابله با تامین مالی تروریسم، القاهره و دبی پول به یکدیگر و یک صرافی در استانبول مرتبطند.

القاهره گاه و بی‌گاه در صفحه فیسبوکش به مشتری‌ها اطلاع می‌دهد که «مبالغی برای شهدا و مجروحان» می‌پردازد. تازه‌ترین نمونه این نوع پست‌های فیسبوکی در ۳ اکتبر، سه روز پیش از حمله حماس به اسرائیل، منتشر شد.