صدور کارت هوشمند برای مهاجران در ایران آغاز شد

کارت‌های هوشمند دارای سیم‌کارت، قابلیت‌ فعالیت بانکی و تعیین هویت‌اند

میلیون‌ها شهروند افغان در ایران زندگی می‌کنند-همشهری آنلاین

محمد جلالی، مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت جمهوری اسلامی ایران، گفت که روند صدور کارت هوشمند برای شهروندان ایران و مهاجران از روز شنبه، ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر)، آغاز شده است. 

او در مصاحبه با ایرنا گفت که در کلیه دفترهای کفالت، کارت‌های هوشمند متناسب با سیاست‌ها و نیازهای شهروندان دارای کارت‌های آمایش و دانش‌آموزی برای شهروندان و مهاجران صدور می‌شود.  

او افزود: «فراخوانی اتباع جهت دریافت و تحویل کارت‌های هوشمند، متناسب با شرایط قانونی اتباع، در حال انجام است.» 

مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت ایران گفت که کارت‌های هوشمند دارای سیم‌کارت، قابلیت‌ فعالیت بانکی و تعیین هویت‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، کارت‌های هوشمند به مرور در اختیار اتباع و مهاجران مجاز داخل کشور قرار خواهد گرفت. 

او در ادامه گفت: «مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و در تعامل با سایر دستگاه‌های ذی‌نقش در حوزه امور اتباع و مهاجران، سامانه دستگاه‌های خدمت‌رسان در حال اتصال به سامانه وزارت کشور و سازمان ملی مهاجرت است و در آینده نزدیک، ارائه خدمات گوناگون به اتباع خارجی در موضوعات مختلف، از این طریق صورت خواهد پذیرفت.» 

مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت ایران گفت که کارت‌های هوشمند شهروندان و مهاجران خارجی، به مروز زمان جای مدارک هویتی کنونی را خواهد گرفت و تمام خدمات دولتی، فقط با این کارت ارائه خواهد شد. 

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت جمهوری اسلامی ایران، پنجشنبه، ۴ آبان، در واکنش به نشر شایعات مبنی بر توزیع شناسنامه برای مهاجران افغان، گفت که برای آن‌ها شناسنامه صادر نمی‌شود و فقط صدور شناسه یا کد شناسایی برای مهاجران «مجاز»، در دستور‌کار قرار دارد.    

او همچنین گفت که  برخی از افراد فرق شناسه با شناسنامه را نمی‌دانند.   

بسیاری از شهروندان پناهجو یا مهاجر افغان در ایران، بدون مدرک اقامت قانونی در این کشور زندگی می‌کنند و توزیع کارت هوشمند، باعث خواهد شد که فشار بیشتری بر این شهروندان وارد شود.   

با روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، هزاران تن از شهروندان افغان، ازجمله برخی از نظامیان و کارکنان حکومت پیشین، از ترس طالبان یا برای گریز از مشکلات اجتماعی و اقتصادی، به ایران پناه برده‌اند. اغلب آنان به ‌دلیل دسترسی طالبان به اطلاعات بیومتریک، از گرفتن گذرنامه پرهیز کرده‌اند. طالبان شماری از افرادی را کهکوشیده بودند گذرنامه دریافت کنند، بازداشت کردند.