شش مظنون در ارتباط با قتل کارگر افغان در ترکیه بازداشت شدند

ترکیه به مقصد اصلی اغلب مهاجران افغان که می‌خواهند به اروپا بروند، تبدیل شده است

اعضای خانواده کارگر به قتل رسیده در کنار جسد او-ARSAOrg/Facebook

توجه: محتوای این خبر ممکن است برای برخی آزار دهنده باشد

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که یک کارگر افغان در این کشور، پس از زخمی شدن در یک معدن ذغال‌سنگ، به دست کارفرمای خود به قتل رسیده است. این گزارش‌ها ادعا می‌کنند این کارفرما «برای اینکه دولت ترکیه از استخراج غیرقانونی معدن ذغال سنگ در شمال کشور باخبر نشود، کارگر قربانی را به قتل رساند و جسد او را سوزاند.»  

وبسایت ترکیش مینوت دوشنبه، ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان)، گزارش داد که پلیس ترکیه جمعه، ۱۱ نوامبر، جسد مردی را در منطقه جنگلی استان زونگلدک پیدا کرد که با بنزین سوزانده شده بود. تحقیقات بعدی نشان داد که این جسد متعلق به یک تبعه افغان است که در اصل دو روز پیش‌تر، ۹ نوامبر، به قتل رسیده و جسدش به منطقه جنگلی منتقل شده است. در پی آن، مشخص شد که این تبعه افغان، مردی به نام وزیر محمد نورتین، ۵۰ ساله، پدر سه فرزند بوده و در یک معدن ذغال‌سنگ کار می‌کرده است. پلیس شش تن، از جمله صاحب معدن، را در جریان بررسی این پرونده بازداشت کرده است. سرکان کیاباش، از مظنونان این حادثه، در اعترافات خود گفته است: «زمانی که دیدم وزیر محمد بیهوش به زمین افتاده، به انور گیدر اوغلو و‌هاکان کورنوش، صاحبان معدن، اطلاع دادم. یک معدنچی دیگر هم شروع کرد به تنفس مصنوعی دادن به وزیر محمد.» 

براساس این گزارش‌ها، کارگران معدن از صاحبان آن درخواست می‌کنند که وزیر محمد را به بیمارستان انتقال دهند، «اما این درخواست در آغاز پذیرفته نمی‌شود و در پی اصرار کارگران،‌ هاکان کورنوش به بهانه رساندن وزیر محمد به بیمارستان، او را به خودرو خود انتقال می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیاباش همچنین ادعا می‌کند که «صاحبان معدن به آنان هشدار دادند که در این مورد با هیچکس صحبت نکنند، وگرنه آنان را نیز خواهند کشت». گفته شده که «آنها زاویه دوربین‌های امنیتی معدن را نیز تغییر داده‌اند و تمام لباس‌های وزیر محمد را هم آتش زده‌اند.» 

بنا بر اعترافات مظنونان این حادثه، وزیر محمد پس از انتقال از معدن، به جای اینکه به بیمارستان رسانده شود، «هدف ضرب‌و‌جرح قرار می‌گیرد و جان خود را از دست می‌دهد، و قاتلان سپس جسد او را به منطقه‌ای جنگلی می‌برند و آتش می‌زنند.» متهمان به قتل وزیر محمد گفته‌اند که «برای اینکه دولت ترکیه از استخراج غیرقانونی معدن ذغال‌سنگ در این منطقه آگاه نشود، او را به جای انتقال به بیمارستان، به قتل رساندند و برای آنکه جسدش شناسایی نشود، آن را سوزاندند.»

تحقیقات پلیس همچنین نشان داده است که ‌هاکان کورنوش، صاحب معدن ذغال‌سنگ و از متمهان اصلی این حادثه، سیاستمدار محلی و عضو حزب «جنبش ملی‌گرایی» (MHP)، متحد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است. 

وزیر محمد نورتین از یک ماه قبل کار در این معدن ذغال سنگ را آغاز کرده بود. جسد او یکشنبه، ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان)، در زونگولدک به خاک سپرده شد. 

پس از حضور سه میلیونی سوری‌ها در ترکیه، افغان‌ها دومین گروه مهاجر را در این کشور تشکیل می‌دهند. برخی از مهاجران و پناهجویان افغان‌ در ترکیه، به صورت غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند و برای اینکه پلیس آنها را بازداشت نکند، در مناطق دورافتاده به کار‌های سخت، از جمله کار در معادن ذغال‌سنگ، تن می‌دهند.

دولت ترکیه از سه سال پیش به این سو سیاست اخراج مهاجران افغان را در دستور کار دارد و در طول این سه سال، صد‌ها هزار مهاجر را به افغانستان بازگردانده است. به گزارش رسانه‌های ترکیه، صرفا در ۲۰ روز گذشته سه هزار مهاجر افغان، شامل خانواده‌ها و کودکان، از ترکیه به کابل بازگردانده شده‌اند. 

ترکیه به مقصد اصلی اغلب مهاجران افغان که می‌خواهند به اروپا بروند، تبدیل شده است. برخی از افغان‌ها پس از رسیدن به ترکیه، می‌کوشند خود را به کشور‌های اروپایی برسانند، اما تعداد زیادی از آنان در ترکیه باقی می‌مانند. 

بیشتر از جهان