جزئیات تازه از روند پیشرفت کارخانه تولید پهپادهای ایران در روسیه

آمریکا و متحدانش مالک کارخانه تولید پهپادهای ایرانی در روسیه و دیگر مسئولان محلی در آلابوگا را تحریم نکرده‌اند

به‌گفته مقام‌های اوکراین، ارتش روسیه از پهپادهای شاهدــ۱۳۶، شاهدــ۱۳۱ و مهاجرــ۶ علیه مراکز غیرنظامی استفاده می‌کندــ AFP

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد تصاویر ماهوره‌ای حاکی از پیشرفت در مراحل ساخت کارخانه‌ای در روسیه است که بنا دارد پهپادهای انتحاری طراحی ایران را در مقیاس انبوه تولید کند.

گمان می‌رود مسکو از پهپادهای تولید این کارخانه در حمله‌ به تاسیسات انرژی اوکراین استفاده خواهد کرد.

بنا به گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌الملل، با وجود پیشرفت‌‌هایی در مراحل ساخت این کارخانه، نه ایالات متحده و نه متحدانش تحریم‌هایی را علیه مالک این کارخانه، منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا یا شرکت‌های مرتبط با آن اعمال نکرده‌اند. آلابوگا یک منطقه ویژه اقتصادی در ناحیه یلابوژسکی واقع در جمهوری تاتارستان است.

بر اساس این گزارش، تصاویر ماهواره‌ای در اواسط سپتامبر نشان می‌داد که ساخت‌وساز‌های تازه در این کارخانه با طرح طبقه‌بندی ساختمانی که واشنگتن‌پست اوایل امسال با این موسسه به اشتراک گذاشت، مرتبط است. این تصاویر ساخت و تکمیل سازه‌‌ها و فضاهای امنیتی جدید با پست‌های بازرسی در محوطه کارخانه را نشان می‌داد.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در ادامه ادعا می‌کند داده‌هایی که به آن دست یافته است، جدا از جدول زمانی دقیق برای تولید انبوه پهپادها، نقاط فشار و آسیب‌پذیری‌های مختلف این کارخانه را نیز آشکار می‌کند.

تصاویر ماهواره‌ای ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ دو سازه اصلی کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا را نشان می‌دهد؛ جایی که پهپادهای شاهدــ۱۳۶ با نام ژرانیوم‌ــ۲ تولید می‌شوند. بنا به این گزارش، کاخ سفید این ساختمان‌ها را اوایل سال ۲۰۲۳ ‌شناسایی کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجموعه داده‌ها حاکی از آن است که کارخانه تولید پهپاد در آلابوگا طبق برنامه‌‌ پیش می‌روند. این برنامه بر انتقال فناوری تولید پهپاد ایرانی و همچنین بهبود روند تولید و ارتقا کیفیت پهپاد‌ها متمرکز است.

بر اساس این گزارش، ساخت‌وساز در بخش‌هایی از کارخانه با جدول زمانی اصلی فاش‌شده در اسناد داخلی مطابقت دارد. این کارخانه قرار بود در ماه‌های اولیه سال ۲۰۲۳ تولیدش را با مونتاژ قطعات ساخت ایران آغاز کند و در نیمه دوم سال، خط تولید قطعات داخلی را در این محل راه بیندازد.

بر اساس برنامه زمانی مذکور، انتظار می‌رود کارخانه از سال ۲۰۲۴ بتواند قطعات اصلی دیگر از جمله اجزای داخلی مانند سیستم ناوبری، موتور، پروانه و... را در محل بسازد. در این مرحله، تولید ماهانه پهپاد به ۲۲۶ فروند افزایش می‌یابد و قرار است تا سپتامبر ۲۰۲۵ در مجموع شش هزار پهپاد تولید شود.

طبق برنامه اعلام‌شده با فعال شدن این کارخانه که ظاهرا با تاخیر همراه بوده، از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا پایان اکتبر یک هزار و ۴۰۰ فروند پهپاد شاهدــ۱۳۶ در اختیار ارتش روسیه قرار می‌گیرد.

این گزارش از دولت ایالات متحده می‌خواهد با همکاری متحدانش اهرم‌های فشاری را به کار گیرد تا منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا را از همکاری با ارتش روسیه در تولید هزاران پهپاد شاهدــ۱۳۶ باز دارد.

بیشتر از جهان