تروجینا؛ دهکده اسکی آینده‌نگر در عربستان سعودی

تروجینا تمام انتظارات گردشگران از یک دهکده کوهستانی را براورده می‌کند

حدود هفت هزار نفر ساکنان دائمی این دهکده خواهند بود و می‌توانند در این دهکده عمودی زندگی و کار کنند-NEOM

هیچ‌چیز نمی‌تواند به‌اندازه وجود یک سرزمین عجایب زمستانی در عربستان سعودی از تصوری که اکثر مردم از این کشور دارند، فاصله داشته باشد؛ با این‌ حال عربستان سعودی دقیقا در حال ساخت همین سرزمین عجایب زمستانی در کوه‌های نئوم، «شهر آینده‌نگر» ۵۰۰ میلیارد دلاری این کشور، است.

پیست اسکی تروجینا یکی از جاذبه‌های گردشگری عربستان سعودی خواهد شد که هر سال به مدت سه ماه در اختیار علاقه‌مندان به اسکی خواهد بود، در حالی‌ که گردشگران در دیگر ماه‌های سال هم می‌توانند از ورزش‌های آبی و دوچرخه‌سواری در کوهستان لذت ببرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش یورونیوز، این پروژه جدید شهری در شمال غرب عربستان سعودی و در استان تبوک در حال ساخت است. این مکان میزبان یک پیست اسکی ماورایی به نام تروجینا خواهد بود که ترکیبی از معماری واقعی و مجازی سرگیجه‌آور و دریاچه‌ای مصنوعی است که مناظری مسحورکننده‌ را به نمایش می‌گذارد.

کلارک ویلیامز که مدیریت بازاریابی و ارتباطات برای نئوم را بر عهده دارد، به بخش سفر یورونیوز می‌گوید: «مردم می‌گویند: یک دقیقه صبر کنید؛ در عربستان سعودی برف آمده است؟ حقیقت این است که ما برای ایجاد برف در نئوم فقط به دمای منفی سه درجه سانتی‌گراد نیاز داریم که می‌توانیم برای سه ماه از سال این کار را انجام دهیم.»

در کوه‌های نزدیک به نئوم، دما در زمستان به‌طور طبیعی به زیر صفر می‌رسد.

با در نظر گرفتن گردشگری پایدار، سازندگان تروجینا ادعا می‌کنند که بر به حداقل رساندن مصرف آب و به حداکثر رساندن بازیافت آب هنگام برف‌ریزی تمرکز کرده‌اند. ویلیامز توضیح می‌دهد: «ما در برف‌سازی‌ تا حد امکان از منابع پایدار استفاده خواهیم کرد؛ چه انرژی خورشیدی و چه انرژی بادی. ما همچنین از آب کارخانه نمک‌زدایی‌مان استفاده می‌کنیم که یک راه‌حل پیشرفته است و تلاش می‌کنیم تا حد ممکن،‌ آب‌های حاصل از آب شدن برف را جمع‌آوری کنیم.»

به گفته ویلیامز، این آب دوباره به سیستم بازگردانده می‌شود و برای آبیاری دامنه‌های استراحتگاه استفاده خواهد شد.

تروجینا فقط یک سرزمین عجایب زمستانی نیست

در حالی‌ که زمستان فرصت اسکی کردن در شیب‌های ۳۶ کیلومتری تروجینا را فراهم می‌کند، مردم می‌توانند از دریاچه مصنوعی این مکان نیز لذت ببرند و در بقیه ایام سال انواع به ورزش‌های آبی و همچنین دوچرخه‌سواری در کوهستان بپردازند.

در تابستان، زمانی که خلیج‌ فارس بسیار گرم می‌شود، مردم محلی می‌توانند در تروجینا خنک شوند؛ جایی که میانگین دما حدود ۱۰ درجه کمتر از سایر شهرهای عربستان سعودی است و رطوبتی هم وجود ندارد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by TROJENA (@discovertrojena)

گردشگران در پیست اسکی چه خواهند یافت؟

تروجینا همه چیزهایی را که گردشگران می‌توانند از یک دهکده کوهستانی معمولی انتظار داشته باشند، وعده داده است.

ویلیامز می‌گوید: «مفهوم پشت عبارت دهکده اسکی این است که آنچه را در یک دهکده کوهستانی کلاسیک می‌بینید، بردارید و همه را در یک ساختار قرار دهید.»

به گفته ویلیامز، این پیست اسکی قرار است چندین هتل داشته باشد که بلافاصله پس از افتتاح این مرکز در اواخر سال ۲۰۲۶ یا اوایل سال ۲۰۲۷، میزبان بازدیدکنندگان خواهند بود: «خیلی زود است که فکر کنید ما با خیابان‌ها، میخانه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها که همگی در یک دهکده جمع شده‌اند، در حال ایجاد یک چشم‌انداز کاملا جدید در آنجاییم. در حال حاضر این پروژه در اولین مراحل ساخت است و کارگران در آن محل زندگی می‌کنند.»

تروجینا فقط یک منطقه گردشگری برای مسافران نیست. طبق برنامه‌ریزی‌های فعلی، حدود هفت هزار نفر ساکنان دائمی این دهکده خواهند بود و می‌توانند در این دهکده عمودی زندگی و کار کنند.

سایر نکات برجسته در نئوم

تروجینا تنها یکی از چهار بخش اصلی نئوم است. جزیره لوکس سنداله در دریای سرخ، اولین مقصدی که در سال ۲۰۲۴ افتتاح می‌شود، اکساگون، یک کلان‌شهر صنعتی شناور آینده‌نگر و لاین (THE LINE) شهری به طول ۱۷۰ کیلومتر که در نهایت قرار است تا سقف ۹ میلیون نفر جمعیت را در خود اسکان دهد، نیز به این مجموعه اضافه می‌شوند.

نایل گیبون، رئیس بخش گردشگری نئوم، به یورونیوز سفر می‌گوید: «نئوم یکی از پروژه‌های عظیمی است که به عنوان بخشی از چشم‌انداز ولیعهد سعودی برای سال ۲۰۳۰ اعلام شد. وسعت [نئوم] به اندازه بلژیک است و تا سال ۲۰۳۰ پذیرای ۳.۵ میلیون گردشگر خواهد بود.»

به گفته گیبون، نئوم ابتدا بر گردشگری محلی تمرکز می‌کند و در ادامه، به سمت جذب بازدیدکنندگان بین‌المللی حرکت خواهد کرد؛ به طوری که ۶۰ درصد بازدیدکنندگان تا سال ۲۰۳۰ از خارج از عربستان سعودی خواهند آمد.

نئوم قصد دارد سوخت‌موردنیازش را ۱۰۰ درصد از انرژی‌های پاک تامین کند و ۹۵ درصد از قلمروش را برای طبیعت ذخیره کند. گیبونز می‌گوید پروژه‌ احیای گونه‌های جانوری در این منطقه با غزال اوریکس و شترمرغ وحشی که دوباره در صحرا معرفی شدند و امسال برای اولین بار زادولد کردند، از قبل آغاز شده‌ است.

بیشتر از سفر