کبوترخانه مدرن برنده جایزه معماری در دبی شد

آثار شرکت کننده همگی از مواد اولیه طبیعی یا ضایعات مواد غذایی و الیاف گیاهی ساخته شده اند

 معمار سوری ساکن دبی، برای این رقابت یک مکان عمومی صمیمی در فضای باز به سبک کبوترخانه طراحی کرد-instagram/innofab45

احمد الکتان، معمار سوری، با بازآفرینی کبوترخانه، یک سازه قدیمی در منطقه، جایزه معماری هفته طراحی دبی را برنده شد.

مقام‌های دبی قصد دارند با برنامه‌های محیط زیستی و ایجاد شهر سبز، ذهنیت موجود درباره دبی را که به شهر آسمان‌خراش‌ها معروف است، تغییر دهند و آن را به یکی از پایدارترین شهرهای جهان تبدیل کنند. با نگاهی جدی به این چشم‌انداز، از گروهی از معماران و طراحان دعوت شد طر‌ح‌های ‌نوآورانه‌شان را به دبی ببرند و در معرض قضاوت داوران بگذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد الکتان، معمار سوری ساکن دبی، برای این رقابت یک مکان عمومی صمیمی در فضای باز به سبک کبوترخانه طراحی کرد که نه‌تنها برای انسان‌ها سایه و محل نشستن ایجاد می‌کند که به کبوترها نیز پناه می‌دهد. این بنا که «طراحی‌ترین» نام دارد، از برج‌‌ کبوتر‌های تاریخی خاورمیانه الهام گرفته است؛ سازه‌هایی با طاق‌های زیبا و حفره‌های لانه‌مانند که برای دو منظور برپا می‌شدند؛ محافظت از کبوترها در هوای گرم و جمع‌آوری فضله آن‌ها به‌عنوان کود کشاورزی.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Kattan (@iamkattan)

در سازه معرفی‌شده، لانه‌ کبوترها در بالای یک ساختار مستطیلی با سه ورودی قوسی شکل در پایین، پذیرای مسافران و پیاده‌های خسته در جست‌وجوی سایه است. بخش‌ مربوط به انسان و کبوتر از هم جدا می‌شوند و فضله‌های جمع‌آوری‌شده از قسمت بالا، به‌عنوان کود برای گیاهان در منطقه طراحی دبی استفاده می‌شود.

هفته طراحی دبی ۷ تا ۱۲ نوامبر ۲۰۲۳ با مشارکت منطقه طراحی دبی (دی۳) و با حمایت اختصاصی شیخه لطیفه بنت محمد بن راشد آل مکتوم، رئیس اداره فرهنگ و هنر دبی، برگزار شد.

به گزارش نشریه طراحی دی‌زن، فضاهای عمومی شهری طراحی‌شده شامل استراحتگاه، چایخانه و فضاهایی بودند که همگی با مواد اولیه طبیعی یا ضایعات مواد غذایی و الیاف گیاهی ساخته و در فضای نمایشگاه جانمایی شده بودند و بازدیدکنندگان می‌توانستند در کنار تجربه شخصی حضور در آن‌ها، از نمایشگاه‌ها و کارگاه‌هایی که هم‌زمان در این محوطه در حال اجرا بودند، هم استفاده کنند.

امسال تعداد قابل‌توجهی از سازه‌ها از مواد زیستی ساخته‌ شده بودند؛ یعنی موادی که از موجودات زنده مانند گیاهان، حیوانات و قارچ‌ها به دست می‌آیند. علاوه بر آن مواد اولیه محلی مانند چوب و نی و حصیر هم در بسیاری از آثار دیده می‌شدند.