مراسم سالگرد جان‌باختگان آبان‌های خونین در چهارگوشه ایران برگزار شد

کاربران  رسانه‌های اجتماعی با انتشار پست‌هایی به جمهوری اسلامی هشدار دادند که «آبان ادامه دارد»

شهرهای مختلف ایران، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، روز پنجشنبه ۲۵ آبان، صحنه برگزاری مراسم سالگرد قربانیان دو آبان خونین ۹۸ و ۱۴۰۱ بود. خانواده‌ها، آشنایان و مردم معترض در گوشه‌‌وکنار ایران، در این روز به مزار جان‌باختگان اعتراضات رفتند و یاد آنان را گرامی داشتند. کاربران فارسی‌زبان رسانه‌های اجتماعی نیز با انتشار پست‌هایی به جمهوری اسلامی هشدار دادند که «آبان ادامه دارد».

میثم پیرفلک، پدر کیان پیرفلک، هم‌زمان با نخستین سالگرد کشته شدن فرزندش، با انتشار پستی در اینستاگرام به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی کنایه زد و خطاب به کیان نوشت: «به نام خدای رنگین‌کمان، همان رنگین‌کمانی که با کلام شیرین تو معروف شد، همان که نمی‌شود در بند کرد یا سنگ زد، یا نمی‌شود زبان سکوت ولی گویایش را برید. همان که دیگر تا دنیا دنیاست نام تو را فریاد می‌زند. پسر شیرین‌زبان و خوش‌فکرم، یک سال شد که ندارمت، و من تا ابد داغدار تو و دلتنگ نگاه مهربانت هستم.»

هنگامه چوبین، مادر آرتین رحمانی، نوجوانی که در حمله ماموران سرکوب به معترضان در ایذه کشته شد، نیز با انتشار تصاویری از آرتین و برادر کوچکش در اینستاگرام نوشت: «آرتین را با ناجوانمردی از ما گرفتند، کودک‌کشی رسمشان شده، اما پسرم قوی باش، نام برادر داریوش هخامنشی را بر تو نهادم، قوی باش، خون آرتین در تو است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مادر آرتین رحمانی در پایان نیز نوشت که «حق سلاح ما است و پیروز خواهد شد». روز پنجشنبه ویدیویی از هنگامه چوبین در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که او را در مراسم سالگرد آرتین رحمانی بر سر مزارش در حال پایکوبی به شیوه آماده شدن برای رزم طبق سنت‌های باستانی ایران نشان می‌دهد.

هم‌زمان با نخستین سالگرد میلاد سعیدیان‌جو، یکی دیگر از جان‌باختگان حمله به بازار ایذه، امید سعیدیان‌جو، برادر میلاد، در پستی اینستاگرامی خبر داد که مراسم سالگرد برادرش برگزار نخواهد شد. نهادهای امنیتی در روزهای گذشته نیز زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد را بازداشت کردند و گزارش‌ها از فشارهای شدید امنیتی بر این خانواده خبر می‌دهند.

مراسم سالگرد دانیال پابندی، نوجوانی که روز ۲۵ آبان کشته شد، در آرامستان آیچی شهر سقز در نزدیکی مزار مهسا امینی برگزار شد. ویدیویی‌ از مادر دانیال در این مراسم بیرون آمد که نشان می‌داد او با شیون می‌گوید پسرش چند روز قبل از شهادت به مادرش گفته بود که چند روزی است دو موتورسوار او را تعقیب می‌کنند. دانیال پابندی با شلیک گلوله کشته شد.

مردم سوگواردر مهاباد نخستین سالگرد کشته شدن حسین پوری را در آرامستان این شهر برگزار کردند. همچنین ویدیویی از کژین، دختر خردسال کمال احمدپور، یکی دیگر از جان‌باختگان مهاباد در خیزش سراسری منتشر شد که او را در حال گلباران مزار پدرش نشان می‌داد.

چهارمین سالگرد کشته شدن آرمان امانی، از جان‌باختگان آبان ۹۸، نیز در یزدان‌شهر اصفهان برگزار شد. آرمان نیز با اصابت گلوله نیروهای سرکوبگر کشته شد.

برگزاری مراسم اولین سالگرد حسین پوری، از جان‌باختگان انقلاب زن زندگی آزادی، در آرامستان شهر مهاباد با حضور خانواده و نزدیکان او برگزار شد.

هم‌زمان با نخستین سالگرد برهان کرمی و فواد محمدی، خانواده، آشنایان و مردم سوگوار روستای ماویان شهر کامیاران نیز مراسم یادبود آنان را بر سر مزارشان برگزار کردند. ویدیویی از حضور ژیوان، دختر خردسال فواد محمدی، بر مزار پدرش، بازتاب فراوانی در فضای مجازی داشت.

مراسم نخستین سالگرد سپهر اسماعیلی در بهشت حسینی شهر قزوین با حضور خانواده و مردم سوگوار برگزار شد. سوگواران در شهر جلفا نیز بر مزار عرشیا امامقلی‌زاده حاضر شدند و مراسم سالگرد او را برگزار کردند.

میلاد محمدی، برادر شهریار محمدی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری، در پستی نوشت که خواهرش آسرین هنگامی‌که در تدارک برگزاری مراسم سالگرد برادرش در بوکان بود، بازداشت شده است. میلاد محمدی همچنین تاکید کرد که خواهرش بیمار است و مسئول هر اتفاقی که برای او بیفتد جمهوری اسلامی است.

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، از جان‌باختگان خیزش سراسری، نیز خبر داد که خانواده مسلم هوشنگی و علی عباسی از جان‌باختگان شهر سمیرم، هم‌زمان با سالگرد عزیزانشان با تهدید به خروج از شهر وادار شده‌اند و ماموران امنیتی به آن‌ها گفته‌اند که اجازه رفتن به مزار را ندارند.

مراسم سالگرد سپهر اسماعیلی، روز پنجشنبه، در زیباکنار برگزار شد. در ویدیویی از این مراسم مادر سپهر دیده می‌شود که به‌شدت در سوگ فرزندش بی‌تابی می‌کند.  

تصاویر مراسم سالگرد سپهر عظیمی و آیلار حقی، از دیگر جان‌باختگان خیزش سراسری، در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد. برمبنای گزارش‌ها، نهادهای امنیتی اجازه برگزاری مراسم آیلار حقی بر سر مزارش را ندادند و به همین دلیل این مراسم در خانه آن‌ها در تبریز برگزار شد.

آیلار حقی دانشجوی رشته پزشکی بود. جمهوری اسلامی دست داشتن در مرگ او را تکذیب کرده و مدعی است که او از بلندی پرتاب شده، اما خانواده آیلار می‌گویند او با  شلیک گلوله کشته شده است.

مادر مریم آروین، یکی دیگر از جان‌باختگان خیزش سراسری، روز پنجشنبه تصویری از مزار گلباران و لباس نامزدی فرزندش را منتشر کرد و نوشت: «پارسال همین موقع‌ها بود که لباس سفید رو تنش کرد و می‌چرخید، می‌گفت مامان؟ بهم میاد؟ پارسال همین موقع‌ها بود که صدای خنده‌‌هاش تو خونمون پیچیده بود.»

صبا بختیاری، عمه پویا بختیاری، از کشته‌شدگان آبان ۹۸، هم در چهارمین سالگرد پویا خبر داد که خانواده از برگزاری هرگونه مراسم منع شده‌اند. او در پستی نوشت: «دشمنان نادان جنایتکار از چه می‌ترسید؟ پسر را می‌کشید و پدر و مادر را زندانی می‌کنید. اما ما هنوز ایستادیم، تا آخرین نفر، تا آخرین نفس».

مهرداد بختیاری، عموی پویا هم در پستی خطاب به نهادهای امنیتی نوشت: «گفتید دستور از بالا آمده که مراسم سالگرد نگیرید. رفتیم، گرفتیم. حد خودتان را بدانید. ما از کسی دستور نمی‌گیریم». ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری، مادر و پدر پویا، هر دو در زندان به سر می‌برند.

مراسم یادبود کشته‌شدگان آبان‌های خونین در حالی برگزار شد که خانواده‌ها از مدت‌ها قبل تحت‌فشارهای شدید امنیتی بودند. نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی با احضار، تهدید و بازداشت قصد داشتند آنان را از برگزاری مراسم سالگرد عزیزانشان منع کنند.

سازمان عفو بین‌الملل، روز پنجشنبه، به مناسبت چهارمین سالگرد آبان خونین ۹۸ با انتشار ویدیویی، اقدام‌های جامعه بین‌الملل در پاسخگو کردن جمهوری اسلامی را «ناکافی» دانست و اعلام کرد مصونیت از مجازات مقامات ایران از دلایل توسل جمهوری اسلامی به خشونت روزافزون است.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی نیز «کشتار گسترده» مردم در آبان ۹۸ را «جنایت فراموش‌ناشدنی» خواند و ضمن اعلام همراهی و همدلی با خانواده قربانیان، تاکید کرد که «قاتلین فرزندان ایران را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم».