رهبر کلیسای پروتستان آلمان پس از طرح ادعای «پنهان‌کاری تجاوز جنسی» استعفا داد

آنته کورشوس:‌ هرگز به دنبال فرار از مسئولیت خود، سرپوش گذاشتن بر حقایق یا حتی پنهان‌کاری در مورد متهم به آزار جنسی نبوده است

آنته کورشوس، رهبر مستعفی کلیسای پروتستان آلمان، در مراسم یادبود قربانیان سقوط هواپیمای جرمن‌وینگز در آوریل ۲۰۱۵- OLIVER BERG / POOL / AFP

آنته کورشوس، رهبر کلیسای پروتستان آلمان، پس از آنکه به پنهان‌کاری در زمینه تجاوز جنسی مشکوک یکی ‌از همکارانش متهم شد از مقام خود استعفا داد.

این مقام مذهبی۶۰ ساله کلیسای پروتستان که این روزها در آلمان هدف طوفان رسانه‌ای قرار گرفته است، هر گونه اطلاع از تجاوز جنسی همکارانش را رد کرد و گفت «برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کلیسا» از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گمان می‌رود او در مورد اتهام‌هایی که علیه مردی که همکار او است اطلاع داشته اما هیچ اقدامی در این‌باره انجام نداده است.

با این‌حال، رهبر مستعفی کلیسای پروتستان آلمان با نزدیک به ۲۰ میلیون نفر عضو می‌گوید خانواده مظنون را از مدت‌ها قبل می‌شناخته و از همجنس‌گرایی و خیانت او به همسرش آگاه بوده است. او افزود هدفش تاکنون «محافظت از این خانواده» بوده اما به‌دلیل «شفاف نبودن» مورد انتقاد قرار گرفته است.

آنته کورشوس در ادامه افزود: «هرگز به دنبال فرار از مسئولیت خود، سرپوش گذاشتن بر حقایق یا حتی پنهان‌کاری در مورد متهم نبوده است.»

به گفته کورشوس، تمرکز بر او در روزهای اخیر، شفا‌ف‌سازی در مورد بی‌عدالتی‌ در مورد قربانیان را از مسیر خود منحرف کرده و باید جلوی آن را گرفت.

کلیسای پروتستان آلمان دو سال پیش در گزینشی کم‌سابقه آنته کورشوس، معاون شورای رهبری وقت، را با اکثریت قاطع آرا به‌عنوان رهبر جدید این شورا برگزید.

اتهام پنهان‌کاری علیه آنته کورشوس در حالی مطرح می‌شود که کلیسای پروتستان ایالت نوردراین وستفالن، در دوران رهبری او پیش از سایر کلیساها تحقیق درباره پرونده فساد جنسی در کلیسا را آغاز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آنا نیکول هاینریش، از مقام‌های ارشد کلیسای انجیلی آلمان، استعفای کورشوس اهمیت قاطعی را که کلیسا برای موضوع خشونت جنسی قائل است نشان می‌دهد.

ادعاهای تجاوز جنسی از سال‌ها پیش دامن کلیسای کاتولیک را گرفته است. تحقیقی که سال ۲۰۱۸ به درخواست کنفرانس‌ اسقف‌های آلمان انجام شد نشان می‌دهد که ۱۶۷۰ روحانی کاتولیک بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۴ در مجموع ۳۶۷۷ کودک خردسال را به نوعی مورد آزار و تجاوز جنسی قرار دادند. تخمین زده می‌شود که تعداد واقعی قربانیان بسیار بیشتر باشد.

کلیسای کاتولیک غرامت قربانیان آزار جنسی در آلمان را به ۵۰ هزار یورو افزایش داد. این کلیسا تنها در سال گذشته نزدیک به ۲۸ میلیون یورو را بابت غرامت به قربانیان آزار جنسی اختصاص داد.

انتشار خبرهای مربوط به آزار جنسی کلیسای کاتولیک صدها هزار نفر را از این کلیسا رانده است. تنها در سال گذشته بیش از نیم میلیون نفر این کلیسا را ترک کردند. آنچه کارشناسان از آن با عنوان «مرگ عذاب‌آور» بزرگ‌ترین نهاد دینی آلمان یاد کردند.

بیشتر از جهان