پنج نفر در انفجار‌ها در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان کشته شدند

 تا کنون کسی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است، اما این حمله‌ها را معمولا تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) سازمان‌دهی می‌کند

سربازان ارتش پاکستان در حال گشت‌زنی در مرز با افغانستان-AROOQ NAEEM/AFP

وقوع چهار انفجار در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در شمال غرب پاکستان باعث کشته شدن پنج تن، از جمله سه سرباز شد. خبرگزاری آناتولی به‌نقل از خبرنامه ارتش پاکستان آورده است که انفجار نخست در روز سه‌شنبه در منطقه قبیله‌نشین باجور در نزدیکی مرز افغانستان به وقوع پیوست که در نتیجه آن یک سرباز ارتش جان خود را از دست داده است. اما انفجار دوم، که بمب کنار جاده‌ای بود، در منطقه زرمک در وزیرستان شمالی در کنار کاروان نیروهای ارتش پاکستان رخ داده است و در اثر آن دو تن از نیروهای ارتش پاکستان کشته شده‌اند.

انفجار دوم زمانی رخ داد که نیروهای ارتش پاکستان در حال انجام عملیات در منطقه وزیرستان شمالی بودند. ارتش پاکستان در خبرنامه‌اش آورده است که عملیات پاک‌سازی برای از بین بردن تروریست‌های حاضر در منطقه در حال اجرا است، زیرا نیروهای امنیتی پاکستان مصمم به از بین بردن تهدید تروریسم‌اند و کشته شدن سربازان ما را در عزم خود استوارتر می‌کند.

حمله به نیروهای ارتش پاکستان با واکنش مقام‌های دولت مواجه شد. انورالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان، در صفحه ایکس کشته شدن این سه ارتشی را تسلیت گفت و نوشت که مبارزه با تروریسم تا ریشه‌کن شدن آن در پاکستان ادامه خواهد داشت. او از ارتش خواست به عملیات علیه تروریست‌ها ادامه دهد. در همین حال، شهباز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان، و بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه سابق، نیز به کشته شدن سربازان ارتش پاکستان واکنش نشان دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، روزنامه داون پاکستان نوشت که در روز چهارشنبه دو انفجار دیگر نیز در منطقه باجور وزیرستان شمالی به وقوع پیوست. ستار خان، رئیس پلیس منطقه باجور، به روزنامه داون گفته است که هدف انفجار نخست، که یک بمب کنار جاده‌ای بود، اعضای حزب جمعیت علمای پاکستان بودند. در این انفجار دو تن از آنان کشته شدند و یک تن دیگر نیز زخمی شده است. در انفجار دوم نیز، که از نوع بمب کنار جاده‌ای بوده است، خودرو یک شهروند غیرنظامی هدف قرار گرفته که باعث مصدوم شدن شدید او شده است.

 تا کنون کسی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است، اما این حمله‌ها را معمولا تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) سازمان‌دهی می‌کند. پاکستان از زمانی که آتش‌بس میان تی‌تی‌پی و دولت آن کشور خاتمه یافت شاهد افزایش حمله‌های تروریستی بوده است. انستیتو مطالعات درگیری و امنیتی پاکستان در تحقیقی مشخص ساخته است که حمله‌های تی‌تی‌پی در ماه اوت امسال در طول ۹ سال گذشته بی‌سابقه بوده و این گروه بیشترین حمله‌ها را علیه ارتش و پلیس پاکستان صورت داده است.

دولت پاکستان افزایش حمله‌های تروریستی در داخل خاک آن کشور را به‌دلیل حمایت امارت اسلامی طالبان می‌داند که در سال ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان به چنگ آورده‌اند. دولت پاکستان از این گروه خواسته است که پایگاه‌های آموزشی تی‌تی‌پی در خاک افغانستان را جمع کند. اما طالبان اتهام پاکستان را رد کرده و گفته‌اند اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری اقدام تروریستی صورت بگیرد.

بیشتر از جهان