خطرناک‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ مشخص شدند

گزارشی نشان می‌دهد که جهان طی ۱۵ سال گذشته ناآرام‌تر شده است

نقشه جهان که ذره‌بینی روی آن قرار دارد ـ Canva

مطالعه‌ای جدید خطرناک‌ترین و امن‌ترین کشورهای جهان را در سال ۲۰۲۳ مشخص کرده است.  

هفدهمین نسخه شاخص جهانی صلح (جی‌پی‌آی) که موسسه اقتصاد و صلح تهیه کرده است، ۱۶۳ کشور و منطقه مستقل را که ۹۹.۷ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند رتبه‌بندی می‌کند.

پژوهش سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که سطح متوسط صلح جهانی ۰.۴۲ درصد کاهش یافته است. این سیزدهمین کاهش در طول ۱۵ سال گذشته است، ۸۴ کشور در سال ۲۰۲۲ صلح‌آمیزتر شده‌اند و میزان صلح و آرامش ۷۹ کشور کاهش یافته است.

افغانستان برای هشتمین سال متوالی ناامن‌ترین کشور جهان معرفی شد، و بعد از آن یمن، سوریه، سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو قرار می‌گیرد.

جنگ در اوکراین تاثیری قابل‌توجه بر صلح جهانی گذاشت، به‌طوری که اوکراین و روسیه از‌نظر گستردگی ناامنی در کشورهای دنیا، به‌ترتیب اول و پنجم شدند. با این حال، اروپا صلح‌آمیزترین منطقه جهان است و هفت کشور از ۱۰ کشور صلح‌آمیز را در خود جای داده است.

هائیتی، مالی و اسرائیل سایر کشورهایی بودند که بیشترین کاهش صلح در آن‌ها رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایسلند همچنان صلح‌آمیز‌ترین کشور جهان است و از سال ۲۰۰۸ این جایگاه را در اختیار دارد. دانمارک، ایرلند، نیوزلند و اتریش نیز در بالای این شاخص قرار دارند.  

بریتانیا با یک پله نزول نسبت به سال گذشته، در جایگاه سی‌و‌هفتمین کشور صلح‌آمیز قرار گرفت، و در رتبه‌بندی «وضعیت صلح» در رتبه «بالا» قرار دارد. این مقیاس از «بسیار زیاد»‌ تا «خیلی کم» متغیر است.

[جایگاه] ایالات متحده آمریکا در این مقیاس صلح‌آمیز «پایین» محسوب می‌شود و مانند سال گذشته در رتبه ۱۳۱ این فهرست قرار می‌گیرد. در این گزارش آمده است که [وضعیت] «صلح‌آمیز در سال گذشته در ایالات متحده آمریکا اندکی کاهش یافت، ادامه روندی که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده بود»، و اینکه ناآرامی‌های داخلی دیگر محرک اصلی نبوده است و این کاهش ناشی از «وخامت اوضاع در حوزه ایمنی و امنیت، به‌ویژه درک شاخص‌های میزان جرم و جنایت، و قتل‌» بود.    

جی‌پی‌آی با درنظر گرفتن ۲۳ شاخص کیفی و کمی، وضعیت صلح را در سرتاسر این سه حوزه: سطح ایمنی و امنیت اجتماعی، وسعت درگیری داخلی و بین‌المللی جاری، و میزان نظامی‌سازی تعیین می‌کند.

این گزارش پیش از تشدید درگیری اسرائیل و حماس در ماه اکتبر و فعالیت آتشفشانی جاری در ایسلند تهیه شده است.

موسسه اقتصاد و صلح که مقر آن در سیدنی استرالیا است، خود را یک اندیشکده مستقل، غیرحزبی و غیرانتفاعی معرفی می‌کند.

خطرناک‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳:

افغانستان

یمن

سوریه

سودان جنوبی

جمهوری دموکراتیک کنگو

روسیه

اوکراین

سومالی

سودان

عراق

صلح‌آمیزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳:

ایسلند

دانمارک

ایرلند

نیوزلند

اتریش

سنگاپور

پرتغال

اسلوونی

ژاپن

سوئیس

© The Independent

بیشتر از سفر