طالبان سفیر جدید به چین فرستاد

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، به‌عنوان سفیر رژیم طالبان در چین معرفی شد

بلال کریمی، معاون پیشین سخنگوی طالبان و سفیر فعلی این گروه در چین- رسانه‌های اجتماعی

 

در ادامه تحکیم روابط میان طالبان و چین، طالبان سفیر جدید خود را به سفارت افغانستان در پکن معرفی کرد. منابع آگاه در افغانستان از انتصاب بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، به‌عنوان سفیر این گروه در چین خبر دادند.

حساب‌های کاربری رسمی طالبان تاکنون در‌این‌باره اظهار‌نظری نکرده‌اند، اما نیروهای این گروه به‌طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی انتصاب بلال کریمی را در این جایگاه تبریک گفته‌اند.

منابع آگاه همچنین تایید کردند که بلال کریمی روز شنبه، ۴ آذر (۲۵ نوامبر)، به پکن سفر کرده و در یک مراسم رسمی در سفارت افغانستان، به‌عنوان سفیر معرفی شده است.

این در حالی است که چین حدود دو ماه پیش یک سفیر جدید به افغانستان فرستاد که با تشریفات رسمی وزارت خارجه رژیم طالبان روبرو شد و اعتمادنامه‌اش را به نخست‌وزیر این گروه تحویل داد.

سفارت افغانستان در چین از نخستین نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور در خارج از کشور بود که پس از به قدرت رسیدن طالبان، به اعضای این گروه تحویل داده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه چین در اردیبهشت ۱۴۰۱ دیپلمات‌های طالبان را در سفارت افغانستان در پکن پذیرفت و از آن زمان تاکنون، سید محی‌الدین سادات، عضو گروه طالبان، سرپرستی سفارت افغانستان در چین را به عهده دارد.

چین که یکی از نزدیک‌ترین دولت‌ها به طالبان محسوب می‌شود، در اقدامی دیگر در شهریور ۱۴۰۱، هم‌زمان با اولین سالگرد تسلط طالبان بر افغانستان، به این گروه اجازه داد تا پرچم خود را به‌جای پرچم سه رنگ افغانستان در سفارت این کشور در پکن به اهتزار در‌آورند، اقدامی که تاکنون فقط در چین و پاکستان انجام شده است.

طالبان در دو سال گذشته به‌طور گسترده تلاش کرده‌اند تا به نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای دیگر دسترسی پیدا کنند و توجه کشورها را برای به رسمیت شناختن رژیم این گروه جلب کنند. اما تاکنون هیچ کشوری دولت این گروه را به رسمیت نشناخته است، زیرا هیچ یک از کشورها حاضر نیستند به‌تنهایی و بدون اجماع‌نظر منطقه‌ای و جهانی، به این کار اقدام کنند.

با این حال، چین در دو سال گذشته تلاش کرده است در جایگاه آمریکا در افغانستان قرار بگیرد و بنابراین روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی گسترده‌ای را با طالبان در پیش گرفته است. هرچند طالبان نتوانسته‌اند به‌طور کامل امنیت منافع چین را در افغانستان تامین کنند، اما همچنان دولت و بازرگانان چینی علاقه فراوانی به سرمایه‌گذاری در معادن و منابع طبیعی افغانستان دارند.

در یکی ا‌ز این موارد، چین قرارداد ۲۵ ساله استخراج نفت از حوزه آمودریا را با طالبان امضا کرد. چین به‌شدت تلاش می‌کند قرارداد جنجالی استخراج معدن مس عینک را که یکی از بزرگ‌ترین منابع مس در جهان است منعقد کند.

بیشتر از جهان