گزینه‌های مصر برای میانجی‌گری پس از پایان آتش‌بس چهار روزه چیست؟

تلاش‌های مصر بر دستیابی به راه‌حل‌ نهایی و پایداری متمرکز است که عدالت، صلح و حقوق مشروع مردم فلسطین را تامین ‌کند

در حالی که مصر با برقراری تماس‌ها و برگزاری جلسات گسترده به تلاش‌ها و میانجی‌گری‌اش برای تعیین «سناریوهای پس از آتش‌بس چهارروزه در غزه» ادامه می‌دهد تا زمینه «ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به نوار غزه فراهم شود و شمار بیشتری از اسرای فلسطینی و اسرائيلی مبادله شوند»، این پرسش مطرح می‌شود که گزینه‌های قاهره برای گام بعدی پس از پایان آتش‌بس کنونی چیست؟

آتش‌بس بشردوستانه چهارروزه که با میانجی‌گری قطر و مصر و تلاش‌های آمریکا بین جنبش حماس و اسرائیل در نوار غزه حاصل شد، از روز جمعه (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) اجرایی شد و جنگ اسرائیل را که حدود ۵۰ روز در نوار غزه ادامه داشت و به کشته‌شدن حدود ۱۵ هزار نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰ هزار نفر منجر شد، متوقف کرد.

به گزارش شبکه خبری قاهره‌نیوز، تلاش‌های مصر برای تمدید آتش‌بس به‌مدت دست‌کم یک یا دو روز دیگر، به منظور آزادی شمار بیشتری از اسرای اسرائیلی و فلسطینی ادامه دارد. خبرگزاری جهان عرب هم به نقل از قاهره‌نیوز نوشت که مصر از همه طرف‌ها نشانه‌های مثبتی برای تمدید آتش‌بس دریافت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، اکرام بدرالدین، استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره، با اشاره به اینکه ممکن است آتش‌بس چند روز دیگر تمدید شود، گفت: «با توجه به محاصره درازمدت غزه و زمان محدود برای تکمیل فرایند آزادی زندانیان، برای رساندن کمک‌های فشرده به نوار غزه نیاز مبرمی وجود دارد و این امر مستلزم تمدید آتش‌بس کنونی است.»

همچنین، ایمن‌الرقب، استاد علوم سیاسی دانشگاه قدس، در صحبتی که با الشرق‌الاوسط داشت، با تاکید بر لزوم «تداوم تلاش‌های مصر برای بسیج افکار عمومی بین‌المللی حامی فلسطینی‌ها»، خاطرنشان کرد: «تلاش‌های قبلی مصر به برقراری آتش‌بس منجر شد، در حالی که تلاش‌های فعلی آن بر مسئله به رسمیت شناختن کشور فلسطین متمرکز است.»

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی با پدرو سانچز،‌ نخست‌وزیر اسپانیا و الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک، در قاهره، به ضرورت اقدام برای «به رسمیت شناختن کشور فلسطین و وارد کردن آن به عضویت سازمان ملل متحد» اشاره و بر ادامه تلاش‌های مصر برای دستیابی به راه‌حل‌های نهایی و پایدار که عدالت، تامین صلح و تضمین حقوق مشروع مردم فلسطین را تضمین می‌کند، تاکید کرد.

باید یادآوری کنیم که طی هفته‌های گذشته، قاهره محل برگزاری ده‌ها نشست و برقراری تماس‌های متعددی بین طرف‌های ذی‌ربط بود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، از مصر دیدار کرد. همچنین بر اساس گزارش‌های مطبوعاتی اسرائیل، رونان بار، رئیس شین بت (سازمان اطلاعات و امنیتی داخلی اسرائیل) در اواسط ماه نوامبر جاری به مصر سفر کرد تا درباره توافقی برای آزادی زندانیان اسیر جنبش حماس با مقام‌های ارشد مصر گفت‌وگو کند. در این مدت، قاهره تماس‌های گسترده‌ای هم با رهبران جنبش حماس داشت و هیئتی از رهبران حماس به ریاست اسماعیل هنیه در ماه نوامبر به مصر رفتند و برای بررسی وضعیت فعلی نوار غزه با رئیس امنیت ملی مصر دیدار کردند.

ناظران با اشاره به اهمیت استفاده از فرصت آتش‌بس کنونی به منظور ایجاد فضایی برای چاره‌اندیشی درباره راه‌حل‌های سیاسی برای بحران، خاطرنشان کردند که هدف از تلاش‌های دیپلماتیک مصر و ارتباطات فشرده‌ای نهادهای ذی‌ربط مصر تلاش برای حفظ دستاورد فعلی و حرکت به سمت برقراری یک آتش‌بس پایدار است.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر، روز شنبه (۲۵ نوامبر) بر موضع کشورش مبنی بر «لزوم برقراری آتش‌بس کامل و بدون قید و شرط و تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه از جمله از طریق گذرگاه‌های اسرائیل» تاکید کرد.

اکرام بدرالدین درباره احتمال از سرگیری جنگ از سوی اسرائیل به الشرق‌الاوسط، گفت: «ادامه جنگ ممکن است برای تل‌آویو دشوار باشد، به‌ویژه پس از آنکه اسرائيل تصمیم گرفت بنا به دلایل اقتصادی نیروهای ذخیره را که در آغاز وقوع جنگ فراخوانده بود، از میدان نبرد بیرون بکشد. افزون بر اینکه دولت اسرائيل به دلیل ادامه جنگ با انتقادهای شدیدی در داخل و خارج از کشور روبه‌رو است.

از سوی دیگر، ایمن‌الرقب گفت: «جناح‌های فلسطینی هنوز کارت فشار نظامیان اسیرشده اسرائيلی را در دست دارند و این می‌تواند هنگام صحبت از هرگونه راه‌حل سیاسی برای وضعیت آینده نوار غزه یا بازگشت دوباره به جنگ، ابزاری برای دستیابی به امتیازهای جدیدی باشد.»

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

 

بیشتر از جهان