افزایش آمار سارقان زندانی در ایران

در هفت ماه اول سال ۱۴۰۲ در کل استان تهران تعداد ۱۱۵هزار و ۷۲ فقره سرقت ثبت شده است

زندانیان در محوطه زندان‌ی در ایران- خبرگزاری ایرنا

 ابوالفضل نیکوکار، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران، از افزایش تعداد سارقان به نسبت زندانیان مواد مخدر برای نخستین‌‌بار در زندان‌های ایران خبر داد.

نیکوکار روز شنبه ۴ آذر در این‌ خصوص اعلام کرد: «برای اولین‌ بار در تهران، بیشترین محکومان و متهمان در زندان‌های سه‌گانه تهران سارقان‌اند، در حالی‌ که قبلا این جایگاه در اختیار محکومان مواد مخدر بود.»

بر اساس آمار‌هایی که این مقام قضایی ارائه کرد، در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۲، در کل استان تهران تعداد ۱۱۵ هزار و ۷۲ فقره سرقت ثبت شده که از این تعداد، ۶۹ هزار و ۳۹۰ فقره در شهر تهران بوده است. طبق این آمار، میزان سرقت در استان تهران به نسبت سال ۱۴۰۱ با ۱۲۶ هزار و ۱۶۰ فقره به میزان ۷.۹ درصد کاهش داشته است. به گفته نیکوکار دلیل افزایش تعداد زندانیان جرائم سرقت در شرایطی که مقام‌های نیروی انتظامی مدعی کاهش میزان سرقت‌اند، نشان‌دهنده تغییر رویه دادگستری‌ها در «اعطا نکردن نهاد‌های ارفاقی مانند مرخصی، آزادی مشروط و رای باز» است. این مقام قضایی تاکید کرد افرادی که سابقه سرقت دارند، نمی‌توانند از این امکان بهره ببرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت که ۹ هزار و ۴۴۸ نفر با اتهام جرائم سرقت در زندان‌های سه‌گانه تهران دوران محکومیتشان را سپری می‌کنند.

کاهش نزدیک به هشت درصدی آمار جرائم سرقت در استان تهران در حالی مطرح شده که علی ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، ۳۱ مرداد مدعی شد میزان کشف موارد سرقت از سوی پلیس ۵۰ درصد رشد داشته که این موضوع به کاهش سرقت منجر شده است.

گودرزی در آبان‌ماه نیز مدعی شد سرقت از منازل شهر تهران ۲۰ درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد بیشترین موارد سرقت در استان تهران متعلق به سرقت لوازم داخلی خودرو، کیف‌قاپی، موبایل قاپی بوده که بر اساس آمار‌ها، در استان تهران بالاترین میزان در سطح ایران را ثبت کرده است.

ادعای پلیس مبنی بر کاهش ۷.۹ درصدی سرقت در استان تهران در حالی مطرح می‌شود که در سال ۱۴۰۱، آمار‌ها حاکی از چهار برابر شدن سرقت طی بازه زمانی ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ بود.

سال ۱۳۹۹ نیز علیرضا لطفی، رئیس وقت پلیس آگاهی تهران بزرگ، اعلام کرد بیش از ۵۰ درصد سارقان ایران سرقت ‌اولی‌اند که نشان می‌دهد افزایش مشکلات معیشتی افرادی را به سمت سرقت سوق داده است که سابقه نداشته‌اند. طبق اعتراف‌های ثبت‌شده، برخی از این سارقان به دلیل گرسنگی یا برای تامین هزینه‌هایی درمانی و اجاره مسکن ناچار به سرقت شده‌اند.

کاهش ایمنی خودرو‌های تولید داخل هم یکی دیگر از مواردی است که سارقان خودرو مدعی شده‌اند امکان سرقت را تسهیل و موجب افزایش آمار‌های سرقت خودرو یا لوازم داخلی خودرو می‌شود.

در حالی‌ که نیروی انتظامی مسئولیت تامین امنیت جان و اموال مردم را برعهده دارد، سخنان یکی از مقام‌های نیروی فراجا در خصوص راهکار‌های کاهش میزان سرقت، در مهرماه سال جاری موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت. محمدرضا علی‌زاده فرمانده انتظامی شهرستان اسلامشهر، به منظور پیشگیری از گوشی قاپی و سرقت دیگر وسایل همراه عابران پیاده درخواست کرده بود مردم هنگام تردد از «هندزفری» استفاده کنند تا تلفن همراهشان سرقت نشود.

این سخنان نشان می‌دهد پلیس ایران نیز با وجود آگاهی از افزایش اقدام به سرقت در سطح شهر‌ها، توان مقابله و پیشگیری را ندارد و این موضوع به افزایش چشمگیر سرقت تلفن همراه، کیف‌قاپی و زورگیری در سطح خیابان‌های ایران منجر شده است.