آمریکا شبکه‌ای از تامین‌کنندگان مالی تروریسم در صنعت نفت جمهوری اسلامی را تحریم کرد

شرکت «سپهر انرژی جهان نمای پارس» در نقش عامل فروش نفت ایران با هدف تامین مالی تروریسم در منطقه عمل می‌کند

- آمریکا بارها سپاه پاسداران را متهم کرده‌ است که از محل فروش نفت ایران، شبه‌نظامیان وابسته به خود را تامین مالی می‌کند - (MINCI) / AFP

دولت آمریکا روز چهارشنبه مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را علیه عوامل فروش نفت ایران وضع کرد. در این تحریم‌های تازه، شبکه‌ای از دلالان و تسهیل‌کنندگان وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف قرار گرفته‌اند.

افراد و شرکت‌های مرتبط در چند کشور جهان، از جمله در امارات متحده عربی و هند و هنگ‌کنگ، فعالیت دارند. نام بیست شخص و شرکت‌ وابسته، از جمله شرکت «سپهر انرژی جهان نمای پارس» و شرکت «پیشرو تجارت سانا»، در فهرست تحریم‌های روز چهارشنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا قید شده است.

به‌ نوشته وزارت خزانه‌داری آمریکا، «فروش کالاهای ایرانی، که از راه شبکه‌ای از شرکت‌های خارجی مستقر در خارج [از ایران]‌ انجام می‌شود، منابع مالی‌ای فراهم می‌کند که به رژیم ایران کمک می‌کند به پشتیبانی‌های از گروه‌های تروریستی مانند حماس و حزب‌الله ادامه دهد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۲۹ نوامبر (۸ آذر) در گزارشی به‌نقل از یافته‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشت که شرکت «سپهر انرژی جهان نمای پارس» در نقش عامل فروش نفت ایران عمل می‌کند و از منابع مالی‌اش برای حمایت مالی از چند گروه نیابتی در منطقه، از جمله حماس و حزب‌الله، استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولتی آمریکا بارها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم کرده‌اند که از محل فروش نفت ایران گروه‌ها و شبه‌نظامیان وابسته به خودش را در منطقه تامین مالی-تسلیحاتی می‌کند.

به گفته برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، حکومت جمهوری اسلامی از درآمدهای غیرقانونی‌اش برای تامین مالی برنامه‌هایش در منطقه، با هدف دامن زدن به درگیری‌ها و گسترش تروریسم در سراسر خاورمیانه، استفاده می‌کند.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد که آمریکا همچنان متعهد است که فعالیت عناصر وابسته به نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و همدستان آن‌ها در خارج از کشور را افشا کند و فعالیت‌های این عوامل برای تامین منابع مالی‌شان را مختل کند.

آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه‌اش به این نکته نیز اشاره کرده است که به‌ گفته مقام‌های کاخ سفید، هنوز اطلاعات مشخصی در دست نیست که نشان دهد حکومت ایران، به‌عنوان حامی مالی و نظامی اصلی حماس، نقش مستقیم در عملیات مرگ‌بار هفتم اکتبر علیه اسرائیل داشته است.

آمریکا در هفته‌های گذشته چند بار مواضع نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه را هدف قرار داده است. این اقدام در واکنش به حمله‌های مکرر شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران به پایگاه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی در منطقه ارزیابی شده است.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز در اوایل ماه جاری میلادی با اکثریت آرا لایحه‌ای را تصویب کرد که عوامل و نهادها یا مراکزی را که صادرات نفت ایران را تسهیل می‌کنند تحریم خواهد کرد و زیر فشار قرار خواهد داد. این لایحه شامل بندرها و پالایشگاه‌های کشورهای خارجی نیز می‌شود.

بیشتر از جهان