اعتصاب چندهزار نفری کارگران ذوب‌آهن اصفهان در اعتراض به مشکلات معیشتی

خبرگزاری فارس، متعلق به سپاه پاسداران در گزارشی بدون نام بردن از واژه «اعتصاب» مدعی شد که «یک تجمع صنفی برگزار شده است.»

روز شنبه، یازدهم آذرماه، هزاران نفر از کارگران بخش‌های مختلف کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در اعتراض به پایین بودن میزان حقوق‌ها و اوضاع نامناسب معیشتی و مشکلات مالی، دست از کار کشیدند و به‌صورت گسترده اعتصاب و اعتراض کردند.

کارگران معترض همچنین خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و همسان‌سازی حقوق خود با دیگر شرکت‌های فولادی شده‌اند.

بنا بر خبر و تصاویری که کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر کرده است، چند هزار کارگر در کارخانه دولتی ذوب‌آهن اصفهان در ادامه تجمع‌های اعتراضی و در واکنش به اجرا نشدن وعده‌های پیشین مدیران این کارخانه اعتصاب کردند و پس از آن، در محوطه کارخانه به راهپیمایی اعتراضی و تجمع مقابل ساختمان مدیریت ذوب‌آهن اقدام کردند.

اعتصابی که وسعت و دامنه افراد حاضر در آن به‌اندازه‌ای بود که خبرگزاری‌های حامی دولت هم نتوانستند آن را نادیده بگیرند، به‌طوری‌که خبرگزاری فارس، متعلق به سپاه پاسداران در گزارشی بدون نام بردن از واژه «اعتصاب» مدعی شد که «یک تجمع صنفی برگزار شده است.»

مدیر روابط‌عمومی ذوب‌آهن اصفهان نیز در واکنش به این اعتراضات مدعی شده است: «این تجمع تاثیری در روند تولید ندارد و افرادی که پست‌های تولیدی مشخص دارند، اکنون مشغول کار هستند.»

امیرحسین پرورش افزود: «تجمع امروز به دلیل مطالبه افزایش حقوق خارج از قانون کار بوده و بنای مدیریت نیز همان افزایش دستمزد مطابق با افزایش قانونی آن است و تصمیمی بر اجرای خارج از قاعده آن گرفته نخواهد شد»؛ ادعایی که با سخنان امروز کارگران معترض در تجمع اعتراضی متضاد است و بر اساس ویدیوهای منتشرشده، آن‌ها میان فریادهای اعتراضی خود از واریز نشدن حقوق شماری از کارگران و همچنین ناتوانی در پرداخت هزینه‌های زندگی با حقوق کارگری سخن می‌گفتند.

این تجمع و تحصن گسترده کارگران ذوب‌آهن اصفهان مطابق فراخوان ازپیش اعلام‌شده‌ صورت گرفته است و بنا بر گفته منابع کارگری در ایران، تعداد زیادی از کارگران شیفت صبح، شب و عصر به‌رغم کارشکنی و ممانعت‌های حراست و مدیریت شرکت، با حضور در محوطه‌ کارخانه در این اعتراض حضور داشتند.

کارگران ذوب‌آهن روز یکشنبه، ۵ آذر نیز به‌منظور اعتراض به کافی نبودن دریافتی‌های خود و مشکلات معیشتی، از دریافت غذای این شرکت امتناع کرده بودند. کارخانه ذوب آهن اصفهان با شرکت‌های زیرمجموعه‌اش حدود ۱۷هزار نفر نیرو و کارگر دارد.

این گروه از کارگران شرکت ذوب‌آهن، یکی از مشارکت‌کنندگان همیشگی در اعتراضات و اعتصابات صنفی‌اند و رویکرد اعتراضی آنان بارها با برخوردهای امنیتی، بازداشت و اخراج از کار روبرو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین بخشی از کارگران ذوب‌آهن اصفهان طی سال‌های گذشته و در سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ که به کشته شدن صدها کارگر و شهروند معترض به دست نیروهای حکومتی ختم شد، دست به اعتصاب گسترده زده بودند.

روز جمعه، دهم آذرماه، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ایران با اشاره به موج جدید خروج کارگران ماهر از مشاغل و انتقاد از میزان افزایش دستمزدها در بودجه سال ۱۴۰۳، اعلام کرد این افزایش با وضع معیشت و نیاز کارگران در ایران متناسب نیست.

سمیه گلپور سخنان اخیر رئیس سازمان برنامه بودجه ایران که علت افزایش نیافتن دستمزد به‌میزان درخواستی تورم واقعی را «پرهیز از ایجاد محبوبیت کاذب برای دولت» عنوان کرده بود، غیرواقعی دانست و گفت: «مطابق ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد باید مطابق نرخ تورم و هزینه‌های سبد معیشت تعیین شود؛ این حق و خواست قانونی کارگران است. چرا باید رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه، با وجود آگاهی از میزان نرخ تورم واقعی در جامعه، که بیش از ۴۰ درصد است، افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی را که باز هم پایین‌تر از نرخ تورم است گشاده‌دستی بداند؟»

وضع پیچیده و نابهنجار معیشت کارگران به‌علت بیشتر بودن نرخ تورم از میزان افزایش دستمزد، در دو سال گذشته به پدیده خروج کارگران از مشاغل و کاهش نیروی کار در صنایع کشور منجر شده است. به گفته رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ایران، به‌علت نابرابر بودن میزان افزایش دستمزدها با نرخ تورم و گرانی در ایران، کارگران ترجیح می‌دهند به مشاغل کاذب مشغول شوند.

فروردین‌ ۱۴۰۲، مجتبی نائلی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی، ضمن اشاره به معضل کمبود نیروی کار گفته بود که این صنایع با مشکل جذب کارگر ماهر مواجه‌اند و به‌علت تامین نشدن هزینه‌های زندگی بر اساس میزان دستمزد مصوب، کارگران ترجیح می‌دهند به مشاغلی چون رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی مشغول شوند. نائلی همچنین ایجاد موج مهاجرت کارگران متخصص را تایید کرده و گفته بود: «کارگران متخصص ما جذب کشورهای ترکیه و آلمان می‌شوند.»

امروز همچنین شماری از پرستاران شاغل در استان لرستان در اعتراض به حقوق ناکافی، مشکلات شدید معیشتی و اجبار دولتی برای حضور در شیفت‌های اضافه، مقابل ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان در خرم‌آباد تجمع کردند.

روز گذشته نیز بازاریان بندر گناوه طی ششمین روز متوالی و در اعتراض به مصوبه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی که واردات کالاهای ته‌لنجی را محدود می‌کند، مغازه‌های خود را بستند و اعتصاب کردند. آن‌ها می‌گویند این مصوبه به‌طور مستقیم معیشت هزاران نفر از شهروندان جنوب کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر از اقتصاد