حمله اسرائیل به مواضع حزب‌الله در سوریه؛ دو عضو سپاه پاسداران کشته شدند 

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت که هدف اصلی حمله اسرائیل دو عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود

تصویری از حمله‌های اسرائیل به حومه دمشق در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳- AFP

منابع خبری از کشته شدن چهار نفر در اثر حمله هوایی اسرائیل به مواضع حزب‌الله لبنان در نزدیکی دمشق در روز شنبه دوم دسامبر خبر دادند.  گفته شده است که دو عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این حمله‌ها کشته شدند. 

روابط عمومی کل سپاه پاسداران ضمن اعلام این خبر گفت که این افراد با نام‌های محمدعلی عطایی شورچه و پناه تقی‌زاده، «در جریان ماموریت مستشاری در سوریه» در حمله اسرائیل کشته شدند. 

در حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق دو عضو حزب‌الله نیز کشته شدند. این حمله‌ها کمتر از ۲۴ ساعت پس از پایان آتش‌بس چهار روزه حماس و اسرائیل در نوار غزه، انجام شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط عمومی سپاه جزییات بیشتری درباره مکان و زمان کشته شدن آنان ارائه نکرد.

بامداد روز شنبه خبرگزاری دولتی سوریه، اعلام کرد که اسرائیل به چندین نقطه در حومه دمشق، پایتخت آن کشور، حمله کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، نیز نوشت که حمله‌ها بامداد شنبه به منطقه سیده‌زینب در حومه جنوبی دمشق انجام شده است، یعنی جایی که گفته می‌شود در آن‌، «نیروهای ارتش سوریه با حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی» همکاری می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نوشت:‌ «دو عضو سپاه پاسداران هدف اسرائیلی‌ها بودند. اسرائیل بلافاصله پس از آنکه این دو نفر وارد مرکز حزب‌الله شدند، حمله کردند.»

خبرگزاری فرانسه همچنین نوشت که عطایی و تقی‌زاده در اثر شدت جراحات جان باختند و پنج نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. 

اسرائیل از سال ۲۰۱۱ و شروع جنگ داخلی سوریه، صدها بار به شمال آن کشور حمله هوایی کرده و مواضع گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران از جمله حزب‌الله و همچنین ارتش سوریه را هدف قرار داده است. 

به دنبال شروع جنگ غزه پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، حمله‌های اسرائیل به شمال سوریه تشدید شد. حماس سال گذشته گفته بود که مناسباتش با دولت سوریه را ازسرگرفته است. 

اسرائیل در هشتم ماه نوامبر نیز به نقطه‌ای در حومه دمشق که روز شنبه هدف حمله قرار گرفت، حمله کرده بود. در حمله هشتم نوامبر به مواضع حزب‌الله لبنان در سوریه، سه عضو حزب‌الله کشته شدند. در ۲۶ نوامبر نیز اسرائیل به فرودگاه دمشق حمله کرده بود. همچنین فرودگاه‌های دمشق و حلب در ۱۲ و ۲۲ اکتبر هدف حمله‌های اسرائیل قرار گرفته بود. 

اسرائیل بارها گفته است که اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی ایران که از حامیان اصلی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، است، حضورش را در سوریه گسترش دهد.