کاوه آمده و پژمان رفت؛ دبیر همچنان از میان خودی‌ها یارگیری می‌کند

شماری از علاقه‌مندان به کشتی در ایران معتقدند انتخاب یک سرمربی باتجربه روس یا یک جوان باتجربه ایرانی مانند علیرضا رضایی و رضا یزدانی نسبت به محسن کاوه گزینه‌های بهتری بودند

علیرضا دبیر، محسن کاوه و پژمان درستکار در اردوی تیم ملی کشتی آزاد ایران، بهار ۱۴۰۲‌- ایرنا

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، در فاصله هشت ماه تا آغاز رقابت‌های المپیک پاریس تصمیم گرفت پژمان درستکار، دوست قدیمی‌ و سرمربی ناکام تیم ملی کشتی آزاد ایران، را کنار بگذارد و محسن کاوه، مربی سابق تیم ملی کشتی آزاد و سرمربی تیم جوانان، را به جای او منصوب کند.

این اتفاق در حالی رخ داد که محسن کاوه در سال ۱۴۰۰ و پس از انتخاب پژمان درستکار به‌عنوان سرمربی تیم آزاد، به‌عنوان مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد ایران از معدود پیشکسوتانی محسوب می‌شد که از انتخاب درستکار دفاع کرد و با چشم‌پوشی بر بی‌تجربگی شاگرد سابقش در هدایت تیم‌های بزرگسالان، او را یک مربی بااستعداد و نخبه خواند.

از انتخاب محسن کاوه که در سال‌های اخیر هم‌زمان مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد، سرمربی تیم ملی جوانان و مشاور ارشد رئیس فدراسیون کشتی بود، چنین به نظر می‌رسد علیرضا دبیر که به دلیل مواضع سیاسی‌اش، رفاقت صمیمانه با محمدباقر قالیباف و قرار گرفتن بین نیروهای موسوم به «ارزشی و انقلابی» به مدیر محبوب علی خامنه‌ای در ورزش ایران بدل شده است، همچنان علاقه دارد در فدراسیون با افرادی کار کند که از او حرف‌شنوی دارند تا بتواند مانند دوران پژمان درستکار، خود به‌عنوان سرمربی پنهان تیم کشتی آزاد فعالیت کند.

محسن کاوه که ۲۴ ساعت قبل از انتخاب به‌عنوان سرمربی جدید تیم کشتی آزاد ایران، در فینال لیگ برتر کشتی آزاد ایران هدایت تیم انبوه‌سازان هوتن را برعهده داشت و مقابل تیم بانک شهر با هدایت رضا یزدانی شکست خورده بود، پیش از این در تیم‌های ملی و باشگاهی سابقه همکاری با پژمان درستکار به‌عنوان مربی را داشت و درستکار مدتی در کادر فنی تیم‌های لیگ برتری دستیار کاوه بود. ضمن اینکه کاوه در سال‌های گذشته مربی مستقیم علیرضا دبیر، رئیس فعلی فدراسیون کشتی، بود و از معتمدان همیشگی و جزو حلقه صفر دبیر محسوب می‌شود.

اکنون پژمان درستکار در شرایطی برای ادامه زندگی و استراحت به ایالات متحده سفر می‌کند که ماحصل دوران حضورش در راس کشتی آزاد ایران به‌ عنوان ورزش سنتی و رسمی کشور، چیزی جز شکست و ناکامی نبود و ملی‌پوشان ایرانی علاوه بر مسابقات جهانی، هفته گذشته در تهران و در جریان مسابقات لیگ برتر کشتی ایران هم مقابل حریفان روسشان شکستی گروهی و کامل را ثبت کردند؛ به عبارتی نمایندگان روسیه که در ترکیب تیم‌های بانک شهر و انبوه‌سازان قرار داشتند، در هر ۹ نبرد کشتی‌گیران ایران و روسیه، حریفان ایرانی‌شان را بردند؛ اتفاقی که زنگ خطر بزرگی برای کشتی ایران است و نشان می‌دهد در صورت رفع محرومیت روس‌ها از حضور در مسابقات جهانی، کشتی آزاد ایران برای کسب مدال طلا در هیچ وزنی آسوده‌خاطر نخواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این رقابت‌ها، زائور اوگویف در نیمه‌نهایی، ۱۰ بر هیچ امیر پرسته و در فینال هم هفت بر هیچ علیرضا سرلک، نایب قهرمان ۲۰۲۱ جهان، را برد. اوگویف قهرمان المپیک و دارنده دو طلای جهانی است.

محمد خدابخشی هم با ۱۰ امتیاز مغلوب عباس قاضی ماگمدوف، نایب قهرمان ۲۰۲۳ جهان، شد. در ادامه شمیل ممدوف که در بلگراد رحمان عموزاد را برده بود، در لیگ نیز ابتدا ایمان صادقی را برد و سپس با ضربه فنی بر مرتضی قیاسی غلبه کرد.

از سوی دیگر اینالبک شری‌یف، قهرمان امیدهای جهان، پس از پیروزی ۱۰ بر هیچ مقابل علی کبودتبار، امیرمحمد یزدانی، دارنده دو نشان نقره جهانی، را شکست داد. سپس یونس امامی، دارنده دو برنز دنیا، در حالی مغلوب ماگومد رسول قاضی ماگمدوف ۳۲ ساله شد که او تازه همین دو سال پیش در جمع چهار نفر برتر روسیه قرار گرفته بود.

اکنون پس از انتخاب بحث‌برانگیز محسن کاوه به‌عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران و در شرایطی که بسیاری از هواداران کشتی در ایران چشم‌انتظار انتخاب نیروهایی جوان و باتجربه مانند علیرضا رضایی، علیرضا حیدری، رضا یزدانی یا مربیان خارجی و روس برای این سمت بودند، برخی کاربران هوادار کشتی در اینستاگرام، با یادآوری حضور امین فرزانه و سایر افراد موسوم به «لات‌های پایتخت» در تمرین‌های تیم ملی جوانان، به انتخاب کاوه اعتراض کرده‌اند.

فدراسیون کشتی ایران در بیانیه‌اش اعلام کرد که «به منظور پیشبرد اهداف کشتی کشور» با استعفای درستکار موافقت کرده؛ با این حال هنوز هیچ متنی که تاییدکننده استعفای پژمان درستکار باشد، منتشر نشده است تا حدس‌وگمان‌ها درباره «اخراج محترمانه» او قطعی به نظر برسد.

محسن کاوه که خود جزو مربیان تراز اول کشتی ایران محسوب می‌شود، اکنون باید در اولین گام اعضای تیم کشتی آزاد ایران را مهیای حضور در رقابت‌های سخت المپیک پاریس کند؛ آوردگاهی که تنها هشت ماه تا شروع آن باقی مانده است و در این فرصت اندک، آموزش تاکتیک‌هایی جدید به ملی‌پوشانی مانند امیرمحمد یزدانی و حسن یزدانی برای پایان دادن به شکست‌های گذشته و کسب مدال، به هیچ عنوان کار آسانی نیست.

بیشتر از ورزش