کاپ ۲۸؛ ۱۰ بانک‌ برتر جهان با سکوت درباره سوخت فسیلی به افزایش تلاش‌های اقلیمی متعهد شدند

تا امروز فقط بانک سرمایه‌گذاری اروپا «اعلامیه گلاسکو» را امضا کرده و به توقف وام دادن به پروژه‌های سوخت فسیلی متعهد شده است

کنفرانس کاپ ۲۸ در دبی، دسامبر ۲۰۲۳  ـ AFP

خبرگزاری رویترز یکشنبه، سوم دسامبر (۱۲ آذر)، در گزارشی درباره کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل موسوم به «کاپ ۲۸» که در دبی برگزار می‌شود، نوشت که سندی را مشاهده کرده است که نشان می‌دهد ۱۰ بانک بزرگ توسعه جهان متعهد شده‌اند تلاش‌های اقلیمی خود را افزایش دهند، اما درباره توقف تامین مالی پروژه‌های سوخت فسیلی چیزی نگفته‌اند.

با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیا و با اینکه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، جمعه گذشته، یکم دسامبر، به رهبران کشورها گفت که پایان دادن به استفاده از سوخت‌های فسیلی، تنها راه نجات کره زمین است، رویترز گزارش داد که در بیانیه این بانک‌ها هیچ اشاره مستقیمی به این موضوع نشده است.

در حالیکه درخواست‌ها برای بازنگری در نحوه اداره بانک‌ها در واکنش به بحران آب‌وهوایی در بحبوحه رویدادهای شدید اقلیمی افزایش یافته است، تا امروز، بانک سرمایه‌گذاری اروپا تنها بانکی است که «اعلامیه گلاسکو» را امضا کرده و به توقف وام دادن به پروژه‌های سوخت فسیلی متعهد شده است.

بنا به گزارش رویترز، بانک‌های برتر جهانی در بیانیه خود اعلام کرده‌اند که قصد دارند با رویکرد مشترکی برای بررسی تغییرات آب‌وهوایی موافقت کنند و با استفاده از اطلاعات دقیق‌تر، کمک به کشورها را در شناسایی اولویت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری افزایش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است برای کمک به کشورها و نهادهای فعال در توسعه طرح‌هایی، از جمله کربن‌زدایی و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی، برنامه جدید و مشترکی شامل راهکارهای بلندمدت که بانک جهانی ارائه خواهد کرد، این حمایت‌ها را هماهنگ کند. این گروه همچنین متعهد شده است که به کشورها کمک کند برنامه‌هایی را برای مواردی، از جمله اصلاحات سیاسی، مالی و کمک‌های فنی، تهیه کنند.

این بانک‌ها ضمن تاکید بر توسعه خطوط لوله پروژه‌های سبز،‌ اعلام کردند که منابع مالی خود را برای کمک به کشورها و سازگاری با تاثیرهای ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی، افزایش می‌دهند. تقویت حمایت از مدیریت ریسک حوادث طبیعی فاجعه‌بار، آمادگی در برابر این حوادث و ظرفیت‌سازی، از مواردی است که در راستای این هدف به آن‌ها اشاره شده است.

در بیانیه ۱۰ بانک برتر توسعه جهان تاکید شده است: «دریچه فرصت برای تضمین برخورداری از سیاره‌ای سازگار با زندگی، به سرعت در حال بسته‌شدن است.»

درخواست برای اقدام در برابر خطرهای بهداشتی ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی

رویترز همچنین در خبر دیگری اعلام کرد که در اجلاس آب‌و‌هوای سازمان ملل در دبی، پزشکان، فعالان مدنی و نمایندگان کشورهای مختلف، خواستار تلاش‌های جهانی بیشتر برای محافظت از مردم در برابر خطرهای فزاینده‌‌ای شدند که به دلیل تغییرات آب‌و‌هوایی، سلامت و ایمنی آن‌ها را تهدید می‌کند.

با توجه به افزایش دمای جهانی‌، کارشناسان می‌گویند که کشورها باید بودجه‌ مراقبت‌های بهداشتی را افزایش دهند، زیرا امواج گرما خطرناک‌تر شده است و بیماری‌هایی مانند مالاریا و وبا گسترش می‌یابد.

سلطان احمد الجابر، رئیس کاپ ۲۸، در بیانیه‌ای در این زمینه گفت: «تاثیرهای ناشی از تغییرات اقلیمی، به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای سلامت انسان در قرن بیست‌و‌یکم تبدیل شده است.»

در ساعات پایانی شنبه، دوم دسامبر، ۱۲۳ کشور از نزدیک به ۲۰۰ کشوری که در کاپ ۲۸ گرد هم آمدند، بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن به مسئولیت خود در حفظ امنیت مردم اذعان داشتند. با این حال، در این بیانیه به سوخت‌های فسیلی که منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود، هیچ اشاره‌ای نشده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، از افرادی بود که یکشنبه در کاپ ۲۸ سخنرانی کردند. او در سخنانش خواستار اصلاح سیستم بیمه جهان به مثابه یکی از الزامات کلیدی برای حفظ امنیت مردم شد. کلینتون در سخنان خود در نشستی با موضوع زنان و تاب‌آوری اقلیمی، افزود: «در حال حاضر شرکت‌های بیمه خودشان را از پذیرش مسئولیت دور می‌کنند. این در حالی است که با تغییرات آب‌وهوایی، افزایش طوفان‌ها، افزایش خشکسالی و بسیاری از آسیب‌های دیگر، مردم بدون پشتیبان و بدون بیمه به حال خود رها می‌شوند.»

شنبه، دوم دسامبر، نیز کامالا هریس، معاون رئیس ‌جمهوری آمریکا، در کنفرانس آب‌و‌هوای سازمان ملل متحد (کاپ ۲۸) گفت که ایالات متحده سه میلیارد دلار به صندوق آب‌و‌هوای سبز کمک می‌کند.

این صندوق با بیش از ۲۰ میلیارد دلار تعهد، بزرگ‌ترین صندوق بین‌المللی است که به حمایت از اقدامات آب‌و‌هوایی در کشورهای در حال توسعه اختصاص یافته است و افزون بر حمایت از سازگاری با آب‌و‌هوا، پروژه‌هایی را نیز برای کمک به کشورها به‌ منظور تغییر به سمت انرژی پاک، تامین‌مالی می‌کند.

بیست‌و‌هشتمین نشست آب‌وهوایی سازمان ملل (کاپ۲۸)، چهارشنبه، ۲۹ نوامبر، به ‌میزبانی امارات متحده عربی در شهر دبی آغاز شد. آینده استفاده از سوخت‌های فسیلی، از مسائل محوری نشست دبی است که هنوز توافق مشخصی بر سر آن وجود ندارد و از موضوع‌های چالش‌برانگیز اجلاس محسوب می‌شود.

بیشتر از جهان