آژانس خدمات مرزی کانادا: از ورود ده‌ها مقام ارشد جمهوری اسلامی جلوگیری کردیم

کانادا تحقیقاتی را در مورد ۱۴۱ ایرانی مقیم کانادا آغاز کرد

ماموران روی باند فرودگاه-Canada Border Services Agency (CBSA)

آژانس خدمات مرزی کانادا می‌گوید که از ورود ده‌ها مقام‌ ارشد رژیم جمهوری اسلامی ایران به این کشور جلوگیری کرده است و در حال تحقیق از حدود ۱۰۰ نفر از ایرانیان مقیم درباره روابط احتمالی آنها با جمهوری اسلامی ایران است. این آژانس همچنین پرونده ۹ ایرانی مقیم را به اداره مهاجرت و پناهندگی ارجاع داد تا درباره پذیرش آنها تصمیم‌گیری شود. دولت کانادا سال گذشته در بحبوحه اعتراضات گسترده در ایران به کشته شدن مهسا امینی، تحریم‌هایی را علیه حکومت جمهوری اسلامی وضع کرد.

به گزارش سی‌بی‌سی نیوز، دیده شدن سردار طلایی، رئیس پلیس سابق تهران، در یک سالن ورزشی در تورنتو در ۲۰۲۱ باعث شد که کانادا «بهشتی امن» برای مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران توصسف شود.. مرداد سال جاری نیز انتشار تصاویری از حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، همراه خانواده‌اش در خیابان‌های مونترال کانادا در شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت.

دولت لیبرال کانادا، تحت فشار محافظه‌کاران اپوزیسیون دولت کنونی و اعضای جامعه ایرانی-کانادایی برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، تصمیم گرفت از طریق قوانین مهاجرت، با ورود مسئولان جمهوری اسلامی به کانادا مقابله کند. مارکو مندیچینو، وزیر امنیت عمومی وقت کانادا، ۲۴ آبان سال گذشته از ابلاغ ممنوعیت دائمی ورود به کانادا برای حدود ۱۰ هزار نفر از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران، از جمله فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران، خبر داده بود. چند هفته بعد، مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، خبر ممنوعیت ۳۶ ماهه قاضی‌زاده هاشمی را برای وورد به کانادا یا اقامت در این کشور اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش سی‌بی‌سی نیوز، در بیانیه دولت کانادا آمده است که تا ۲۰  نوامبر ۲۰۲۳، این آژانس تقریبا ۱۷ هزار و ۸۰۰ درخواست ویزا با احتمال ممنوعیت ورود به کانادا را بررسی کرده و در نتیجه، ۷۸ نفر از دسترسی به ویزای کانادا محروم شدند. همچنین، بر اساس ارجاعات مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا و راهنمایی‌های مردم، دولت کانادا تحقیقاتی را در مورد ۱۴۱ فرد ایرانی مقیم کانادا آغاز کرده است.

براساس این گزارش، پس از تحقیقات ۳۸ پرونده از ۱۴۱ پرونده مختومه اعلام شد و دلیل آن اینگونه توضیح داده شد که یا این افراد خارج از کشور بوده‌اند، یا آژانس مرزی آنان را مجاز به حضور در کانادا تشخیص داده بود.

سی‌بی‌اس‌ای همچنین اعلام کرد که ۱۰ مقیم را در کانادا ناپذیرفتنی تشخیص داده است. ۹ نفر از این افراد در حال حاضر در کانادا اقامت دارند و برای آنها جلسات دادرسی در برابر هیئت پناهندگان مهاجرت کانادا تشکیل شده است. این هیات درباره ادامه یا لغو اقامت آنها در کانادا تصمیم می‌گیرد.

روابط ایران و کانادا پس از ماجرای شلیک موشک سپاه به پرواز شماره ۷۵۲ اوکراین در دی‌ ۱۳۹۸ و کشته شدن همه ۱۷۶ سرنشین آن، از جمله شهروندان کانادایی، تیره‌تر از قبل شده است. دولت کانادا در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» در ایران، اقداماتی تنبیهی علیه نظام جمهوری اسلامی در نظر گرفت.