فرازوفرود حضور مهاجران افغان در ایالت‌های مریلند و ویرجینیای آمریکا

بسیاری از مهاجران افغان مریلند را منطقه ای خطرناک و پرحادثه تصویر می‌کنند

تعدادی از مهاجران افغان مقیم ویرجینیا درحال آموزش برای دریافت گواهینامه رانندگی در آمریکا-JON CHERRY/AFP

در ویرجینیا و مریلند آمریکا، هیچ چیز خاصی وجود ندارد. در این دو ایالت نیز مانند دیگر نقاط آمریکا، تسهیلات رفاهی به صورت برابر وجود دارد. اما برای مهاجران افغان، ویرجینیا و مریلند جذابیت خاصی دارد. هرچند، افغان‌هایی که در این دو ایالت زندگی می‌کنند، نمی‌توانند هیچ دلیلی برای این جذابیت ارائه دهند، جز اینکه به‌دلیل حضور بیشتر افغان‌ها، حس تنهایی و بیگانه‌بودن کمتری به آنان دست می‌دهد. این کشش مهاجران افغان به‌سوی مریلند و ویرجینیا، باعث شده است که این مناطق از مهاجر مملو شود و اوضاع تا جایی پیش برود که سازمان‌های کمک به مهاجران، از پذیرش مهاجر بیشتر در ویرجینیا و مریلند خودداری کنند. 

اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) نیز شماری از افغان‌ها را در ایالت‌های دیگر آمریکا اسکان داد، اما آنان پس از گذشت چند ماه، دوباره به ویرجینیا و مریلند آمدند. با گذشت مدتی از حضور مهاجران افغان در این دو ایالت، حالا برخی از مهاجران می‌گویند که مریلند امنیت کافی برای زندگی ندارد و حوادث در این ایالت، از مناطق دیگر بیشتر است. 

صمیم، مهاجر ۲۳ ساله افغان، در مریلند زندگی می‌کند. شغل او انتقال بسته‌های آمازون به خانه‌های مشتریان است. اما همین هفته پیش، زمانی که بسته‌ای را نزدیک در خانه مشتری گذاشت و برگشت، دید که خودرو او را دزدیده‌اند. دو ماه پیش نیز عده‌ای صمیم و برادرش را با اسلحه تهدید کردند و برادرش هدف ضرب‌وجرح مهاجمان قرار گرفت. به همین دلیل، مهاجران افغان می‌کوشند به صورت جمعی در یک منطقه و اگر ممکن باشد، در یک ساختمان زندگی کنند. صمیم با خنده‌ای تلخ به روزنامه بالتیمور بنر می‌گوید، اینجا آمریکا نیست. اینجا بالتیمور است. از دید مهاجران افغان، بالتیمور نا‌امن‌ترین منطقه آمریکا است. اینجا دزدی، تجاوز، قتل و زورگیری به صورت مداوم رخ می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقیب که او نیز در مریلند زندگی می‌کند و به دلایل امنیتی نام خانوادگی‌اش محفوظ مانده است، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «در بالتیمور به صورت مستمر صدای آژیر آمبولانس و خودرو  پلیس را می‌شنوید. در خیابان‌ها و جاده‌ها مدام متوجه می‌شوید که خودرو گشت پلیس در تعقیب خودرو دیگری است. به همین دلیل، افغان‌ها (جز آن‌هایی که سرشان برای دعوا درد می‌کند) دوست ندارند در بالتیمور زندگی کنند. به گفته نقیب، بیشتر مهاجران افغان در راکویل و سیلورسپرینگ زندگی می‌کنند که امنیت بهتری دارد. 

از سوی دیگر، وضعیت مدارس نیز در بالتیمور چندان مساعد نیست. زینب چاودری، مدیر شورای روابط اسلامی مریلند – نهاد حامی حقوق مسلمان‌ها- می‌گوید،  تعدادی از مدارس در بالتیمور شرایط بسیار بدی دارند. در برخی از این مدارس، قلدری و نژاد پرستی به چشم می‌خورد که برای مهاجران خطرناک است. از جمله چندی پیش، تعدادی از دانش‌آموزان می‌خواستند روسری یک دانش‌آموز شانزده‌ساله را از سرش بردارند و او را با آن خفه کنند. برخی از مهاجران افغان نیز تایید می‌کنند که در مدارس بالتیمور، علاوه بر قلدری و نژاپرستی، استفاده از مواد مخدر و حتی آوردن اسلحه به مدرسه هم باب شده است.  اما در ویرجینیا در همسایگی مریلند، وضعیت به خرابی این ایالت نیست. چندین شهر ویرجینیا، جزو امن‌ترین مناطق آمریکا برای زندگی‌اند. اما گرانی اجاره‌خانه، اجازه نمی‌دهد که هر مهاجری بتواند در این مناطق زندگی کند. به همین دلیل، اکثر افغان‌های مهاجر در ایالت ویرجینیا، بیشتر در شهر الکساندریا ساکن شده‌اند. 

به گفته همایون، مهاجر افغان که دو سال قبل به ویرجینیا آمده، الکساندریا بهشت مهاجران افغان شده است، زیرا در منطقه مرزی میان واشنگتن و مریلند قرار گرفته است و هم امنیت خوبی دارد، هم اجاره خانه بالا نیست و هم زمینه اشتغال و کار در آن از بقیه مناطق این سه ایالت مجاور با یکدیگر (واشنگتن، مریلند و ویرجینیا) بهتر است. 

دولت آمریکا آمار دقیقی از شمار مهاجران افغان در ایالت‌های ویرجینیا و مریلند ارائه نداده است، اما سازمان‌های مهاجرتی آمریکا می‌گویند که تعداد زیادی از مجموع ۱۱۰ هزار مهاجر افغان که از اوت ۲۰۲۱ به آمریکا انتقال یافته‌اند، در مریلند و ویرجینیا ساکن شده‌اند و حتی آنانی که با کمک سازمان‌های مهاجرتی در شهر‌های دیگر آمریکا اسکان داده شدند، پس از مدتی دوباره به ویرجینیا یا مریلند برگشته‌اند.