ابراهیم رئیسی خطاب به نمایندگان مجلس: همه در یک کشتی نشسته‌ایم

رئیس دولت سیزدهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را با پیشنهاد افزایش درآمدهای مالیاتی دولت به مجلس برد

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۴ آذر با لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی رفت. او در سخنانش اذعان کرد که دولت منصوب و «مجلس انقلابی» با یکدیگر هماهنگ‌اند و سپس نمایندگان منتقد دولت را خطاب قرار داد و ضمن تهدید تلویحی آنان گفت که «همه در یک کشتی نشسته‌ایم و موفقیت‌ها و کاستی‌ها به نام همه ثبت می‌شود».

ابراهیم رئیسی مدعی شد که «تمام تلاش دولت و مجلس» برطرف کردن کم‌وکاستی‌ها و رفع نیازها است و نمایندگان باید در صورت نیاز از دولت «نقد مصلحانه» کنند. او اشاره کرد که ممکن است مجلس و دولت فعلی جمهوری اسلامی گاهی اختلاف‌نظر داشته باشند اما «حسرت اختلاف» با یکدیگر را بر دل «دشمنان» می‌گذارند.

رئیس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنانش، مستقل نبودن دولت‌ و مجلس از رهبر جمهوری اسلامی را هم تایید کرد و گفت که «در نظام ولایت‌ فقیه بن‌بست وجود ندارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیسی سپس به قضاوت عمومی درباره عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی پرداخت و با طرح این ادعا که دولت و مجلس «مصمم» به حل مشکلات‌اند، گفت که این در مردم احساس امید ایجاد می‌کند.

رئیس دولت جمهوری اسلامی در ادامه ادعاهایش افزود که مردم ‌«خوبی‌های» دولت و مجلس را می‌بینند و «تحسین و تقدیر» می‌کنند و «تلاش مشترک» نمایندگان و اعضای هیئت دولت باید بر این مبنا باشد که کاستی‌ها را رفع و نیازهای مردم را مرتفع کنند.

ابراهیم رئیسی بدون اشاره به اعتراض‌های گسترده کارگران، کارمندان، بازنشستگان و فرهنگیان به دستمزدهای مصوب گفت که دولت و مجلس باید «نظام عادلانه پرداخت را پی‌ریزی کنند و شان و جایگاه اقشار مختلف مردم در پرداخت‌ها محفوظ بماند».

او مدعی شد که دولت و مجلس در برنامه‌ریزی‌های بودجه‌ای همه ۸۵میلیون نفر جمعیت ایران را در نظر می‌گیرند و دولت «نیازهای واقعی» را می‌بیند و دنبال می‌کند.

رئیس دولت جمهوری اسلامی نه‌تنها به پروژه‌های ناتمام و روی زمین‌مانده در نقاط مختلف ایران اشاره‌ای نکرد که مدعی شد دولت سیزدهم «نهضت به‌سامان‌رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام را شروع کرده و با قوت ادامه داده است».

او با ارائه گزارشی آماری، ادعا کرد دولتش از زمان استقرار تاکنون کسری بودجه را از بین‌ برده، ناترازی‌ بانک‌ها و تورم را کنترل کرده و رشد اقتصادی را بالا برده است. رئیس دولت سیزدهم ادعای بالا رفتن نرخ اشتغال را نیز مطرح کرد و گفت که در برخی استان‌ها مشاهده کرده است که «کار هست، اما کارگر نیست». او از مولدسازی دارایی‌های دولت که انتقاد بسیاری از ناظران را در پی داشت هم دفاع کرد.

رئیسی که هنگام شروع به کار در دولت سیزدهم ریشه‌کنی فقر را وعده داده بود، حالا با گذشت بیش از دو سال، بار دیگر وعده مبارزه با فقر مطلق و از بین بردن فاصله طبقاتی را تکرار کرد و مدعی شد که از بین بردن فقر از «اولویت‌های مهم» دولت است.

او این ادعا را در حالی بیان کرد که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت را مطرح کرده است که در نتیجه آن اقشار مختلف مردم تحت‌ فشار قرار می‌گیرند اما رئیسی در سخنانش مدعی شد که این فشارها را تنها کسانی متحمل می‌شوند که از پرداخت مالیات «فرار» می‌کنند.

پس از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۳ و سخنرانی ابراهیم رئیسی در صحن علنی مجلس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت که لایحه بودجه سال آینده گام اول تحقق برنامه هفتم توسعه است و نمایندگان مجلس منطبق با برنامه هفتم، لایحه بودجه را بررسی می‌کنند.

بودجه سال ۱۴۰۳ که طی روزهای اخیر برخی جزئیات آن بیرون آمد، به دلایل مختلف از جمله افزایش اندک حقوق کارمندان و بازنشستگان و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت انتقادهای شدیدی را در پی داشته است و ناظران تاکید کردند که در صورت تصویب این بودجه، طبقات متوسط و ضعیف جامعه سال سختی در پیش خواهند داشت.

به‌رغم فشار فزاینده بر مردم، بودجه نهادهای مذهبی و نظامی در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است و بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه، دولت باید در سال آینده ۱۳۴ هزار میلیارد تومان پول یا معادل آن نفت به نیروهای مسلح بدهد. بانک‌ها، شرکت‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت نیز مکلف‌ شده‌اند یک درصد از هزینه‌هایشان را برای ترویج فرهنگ اسلامی، شهادت، فرزندآوری، امور قرآنی و مطبوعاتی هزینه کنند؛ یک درصدی که خود حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.