حوثی‌ها کیستند؟

کارشناسان می‌گویند موشک‌های طوفان، برکان، و قدس از تسلیحات ایرانی الگوبرداری شده‌اند و می‌توانند به اهدافی در فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری اصابت کنند

یک عضو نیرو امنیتی حوثی در تظاهرات یمنی‌ها در حمایت از فلسطینیان‌، ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳‌ــ  MOHAMMED HUWAIS / AFP

در پی آغاز جنگ اسرائیل و حماس، حوثی‌های یمن نیز در حمایت از فلسطینیان، با هدف قرار دادن کشتی‌ها در جنوب دریای سرخ، وارد درگیری شده‌اند.

به گزارش رویترز، این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی مدعی است به دو کشتی اسرائیلی حمله کرده است، اما ارتش اسرائیل می‌گوید این کشتی‌ها هیچ ارتباطی با اسرائیل نداشتند.

آنچه در ادامه می‌آید جزئیاتی درباره این گروه یمنی شیعه است.

حوثی‌های یمن کیستند؟

در اواخر دهه ۱۹۹۰، خاندان حوثی در شمال یمن جنبشی مذهبی برای احیای فرقه زیدی شیعه به راه انداختند، که زمانی بر یمن حکومت می‌کرد اما سرزمینش در شمال فقیر شد و به حاشیه رانده شد.

با افزایش درگیری با دولت، آن‌ها وارد جنگ‌های چریکی با ارتش شدند و با عربستان سعودی نیز یک درگیری مرزی کوتاه داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنگ در یمن

جنگ یمن در اواخر سال ۲۰۱۴ آغاز شد، وقتی حوثی‌ها صنعا را تصرف کردند. حوثی‌ها کنترل بیشتر شمال و سایر مناطق پرجمعیت را به دست گرفتند، در همین حال دولت یمن که جامعه جهانی آن را به رسمیت می‌شناخت در عدن مستقر شد.

در میانه تلاش‌های سازمان ملل متحد برای برقراری صلح، بیش از یک سال آرامش نسبی بر یمن حکمفرما بود. عربستان سعودی نیز برای پایان جنگ، مشغول مذاکره با حوثی‌ها بود.

اما حملات حوثی‌ها به اسرائیل خطر درگیری را افزایش داده است.

زرادخانه حوثی‌ها

به نوشته رویترز، زرادخانه حوثی‌ها دارای موشک‌های بالستیک و پهپادهای انتحاری است که می‌توانند اسرائیل را هدف قرار دهند.

در ۳۱ اکتبر، سخنگوی نظامی حوثی‌ها گفت این گروه «شمار زیادی» موشک بالستیک و پهپاد به سمت اسرائیل مستقر کرده است.

این گروه زرادخانه بزرگی ساخته است که در رژه‌ای عمومی در سپتامبر سال جاری به نمایش گذاشت.

کارشناسان می‌گویند موشک‌های طوفان، برکان، و قدس از تسلیحات ایرانی الگوبرداری شده‌اند و می‌توانند به اهدافی در فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری اصابت کنند.

این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی در سپتامبر سال جاری، برای اولین بار، موشک‌‌های ضدهواپیمای برق‌-‌۲، موشک‌‌های ضدکشتی، یک جت جنگنده میگ‌ـ‌۲۹ و شماری هلیکوپتر به نمایش گذاشت.

علاوه بر این، حوثی‌ها در عملیات علیه کشتی‌ها، از قایق‌های تندرو مسلح به مسلسل استفاده می‌کنند.

نقش حوثی‌ها در جنگ خاورمیانه

این گروه که بخشی از «محور مقاومت» است در ۳۱ اکتبر سال جاری، با شلیک موشک و پهپاد به سمت اسرائیل، به جنگ حماس و اسرائیل پیوست و اعلام کرد «تا توقف تهاجم اسرائیل»، به حملاتش ادامه خواهد داد.

پس از حمله حماس به اسرائیل، حوثی‌ها از فلسطینیان حمایت کردند. شعار آن‌ها «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت به یهودیان، و پیروزی اسلام» است.

ارتباط با جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی همواره متهم بوده است که حوثی‌ها را تامین تسلیحاتی، آموزشی و مالی می‌کند. این گروه ادعای وابستگی به جمهوری اسلامی را رد می‌کند و می‌گوید تسلیحاتش را خودش می‌سازد.

حوثی‌ها در جریان جنگ یمن و حمله به تاسیسات نفتی و زیرساخت‌های حیاتی عربستان سعودی و امارات متحده عربی، ظرفیت‌های موشکی و پهپادی‌شان را نشان داده‌اند.

به گزارش رویترز، ارتش آمریکا روز یکشنبه ۳ دسامبر اعلام کرد که تمام شواهد حاکی از آن است که حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری با کمک جمهوری اسلامی بوده است.

بیشتر از جهان