دفاع رئیس ستاد ارتش پاکستان از اخراج مهاجران افغان

پاکستان از رژیم طالبان خواست خطر تی‌تی‌پی در این کشور را مهار کنند

ژنرال عاصم منیر، فرمانده ستاد ارتش پاکستان، پنجشنبه ۱۶ آذر (۷ دسامبر)، از روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان دفاع کرد و گفت که شهروندان خارجی «غیرقانونی» به‌طور جدی بر امنیت و اقتصاد این کشور تاثیر می‌گذارند.  

او تاکید کرد که بازگشت مهاجران به کشورشان به نفع پاکستان است.  

در بیانیه ارتش پاکستان آمده است که ژنرال منیر در جریان سفر به پیشاور، اطلاعاتی درباره وضعیت امنیتی، عملیات ضد‌ تروریستی جاری و بازگرداندن شهروندان خارجی غیرقانونی، ارائه کرده است.  

فرمانده ستاد ارتش پاکستان گفت که اتباع خارجی غیرقانونی بر اساس موازین «انسانی و آبرومندانه» به کشورشان بازگردانده می‌شوند.  

پاکستان تصمیم دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر افغان را اخراج کند و از ماه نوامبر حدود ۴۵۰ هزار نفر به افغانستان بازگشته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان سازمان ملل متحد از‌جمله ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر این سازمان، چهارشنبه ۱۵ آذر هشدار دادند کسانی‌ که به بازگشت از پاکستان به افغانستان وادار شده‌اند، با خطر جدی نقض حقوق‌ بشر مواجه‌اند.  

این کارشناسان گفتند که اخراج مهاجران افغان از پاکستان، زنان، دختران، اقلیت‌های مذهبی و قومی و مقام‌های دولتی پیشین را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. 

این کارشناسان ابراز نگرانی کردند که زنان و دخترانی که به افغانستان بازگردانده می‌شوند، در معرض خطر، ازدواج اجباری، کودک همسری، قاچاق انسان و محرومیت از حق تحصیل، کار و آزادی قرار دارند.  

پاکستان مدعی است که شماری از شهروندان افغانستان در ناامنی‌های سال‌ جاری در این کشور دست داشته‌اند و به همین دلیل روند اخراج این شهروندان آغاز شده است. 

فرمانده ستاد ارتش پاکستان از ساکنان ایالت خیبرپختونخوا خواست که با نیروهای امنیتی پاکستان برای تامین امنیت همکاری کنند.  

او گفت: «حمایت قاطع مردم خیبر پختونخوا از نیروهای امنیتی، به ثبات در این ایالت و تحقق پیشرفت در پروژه‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی منجر شده است».  

او اطمینان داد که برنامه‌های نیروهای مخالف صلح و ثبات پاکستان از طریق یک راهبرد جامع خنثی می‌شود.  

در بیانیه ارتش پاکستان آمده است که ژنرال منیر در جریان سفر به پیشاور از عملکرد افسران و سربازانی که در عملیات‌های مختلف ضد تروریستی اقدامات «شجاعانه» انجام داده‌اند، صحبت کرده است. 

ژنرال منیر گفت: «ملت دستاوردهای نیروهای مسلح خود را تصدیق می‌کند. ارتش پاکستان وظیفه مقدس خود را برای پاسداری از هر وجب از سرزمین مادری تا آخرین قطره خون ادامه خواهد داد.» 

با سلطه‌ طالبان بر افغانستان، حمله‌های تروریستی در پاکستان افزایش یافته و تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) مسئول بخشی از این ناامنی‌ها است. مقام‌های پاکستانی مدعی‌اند که فرماندهان و نیروهای تی‌تی‌پی در افغانستان پایگاه دارند.  

پاکستان از رژیم طالبان خواسته است که خطر تی‌تی‌پی در این کشور را مهار کنند و مهاجران وزیرستانی را از نزدیک خط دیورند به مناطق دیگر افغانستان منتقل کنند. 

در چند گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز آمده است که حدود ۲۰ گروه تروریستی ازجمله القاعده و شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در افغانستان حضور دارند.  

بیشتر از جهان