دیدار رئیسی با پوتین در مسکو: غزه و تعاملات اقتصادی دوجانبه محور اصلی گفت‌وگوهاست

رئيسی: اراده دو کشور بر تکمیل کریدور شمال-جنوب، یکی از محورهای مذاکره خواهد بود

ابراهیم رئيسی، رئيس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به مسکو -IRNA

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه، ۷ دسامبر (۱۶آذر)، وارد مسکو شد.

رئیسی در بدو این سفر که به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، انجام شده است، در فرودگاه بین‌المللی ونووکوا در مسکو با استقبال الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر و رئیس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه و همینطور سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه و نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی وین، روبرو شد.

مسائل دوجانبه، از‌جمله تعاملات اقتصادی و همین‌طور موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه موضوع بحران غزه، از مهم‌ترین موضوعات گفت‌وگوهای ابراهیم رئيسی و ولادیمیر پوتین است که در کاخ کرملین با یکدیگر دیدار می‌کنند.

دو مقام در این دیدار قرار است درباره کریدور شمال-جنوب نیز رایزنی کنند. رئیسی پیش از عزیمت به روسیه، به خبرنگاران گفت: «اراده دو کشور برای تکمیل کریدور شمال-جنوب، یکی از محورهای مذاکره برای انجام این کار مشترک در این سفر خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره او به مسیری است که ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌کند.

این دومین سفر ابراهیم رئیسی به روسیه از زمانی است که به‌عنوان رئيس دولت سیزدهم انتخاب شد. سفر پیشین او به مسکو در ٰژانویه ۲۰۲۲ (دی‌ماه ۱۴۰۱) انجام شد. سفری که حواشی زیادی به دنبال داشت، اما در آن، تهران خواهان همکاری جامع راهبردی با مسکو بود و به زمینه‌های مختلف از‌جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ، علم، فناوری، دفاع و نظامی، مسائل امنیتی، هوانوردی و فضا، نظر داشت.

یک روز پیش از آن، ولادیمیر پوتین نخست در ابوظبی با محمد بن زاید آل ‌نهیان، رئيس دولت امارات متحده عربی، و سپس در ریاض با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار و درباره بحران غزه گفت‌وگو کرد.

جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حوزه نظامی همکاری‌های نزدیکی دارند. پیش‌تر، وال‌استریت ژورنال در گزارشی اتحاد نظامی عمیق بین تهران و مسکو را تهدیدی برای منافع ایالات متحده در منطقه برشمرده بود.