وزارت خارجه بریتانیا شکنجه و آزار نیرو‌های ویژه ارتش افغانستان را بررسی می‌کند

برخی از نیرو‌های ویژه ارتش پیشین افغانستان خواهان اسکان مجدد در بریتانیا شده‌اند

نیرو های ویژه ارتش افغانستان در حال انجام عملیات مشترک با نیروهای ویژه امریکایی- RUSSELL LEE KLIKA/AFP

وزارت خارجه بریتانیا گفته است که بررسی‌هایش را در مورد شکنجه و آزار برخی از نیروهای ویژه ارتش سابق افغانستان آغاز می‌کند و به تعدادی از آنانی که خواهان اسکان مجدد در بریتانیا شده‌اند، کمک خواهد کرد.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، می‌گوید به آن تعداد از نیروهای ویژه که درخواستشان برای اسکان مجدد در بریتانیا رد شده بود، کمک خواهد کرد. حدود ۱۰۰ تن از اعضای واحدهای ویژه ارتش پیشین افغانستان موسوم به (THE TRIPLES)، از دولت بریتانیا درخواست اسکان مجدد در این کشور را داشتند، اما وزارت خارجه بریتانیا این درخواست‌ها را رد کرده بود.

حالا وزیر خارجه بریتانیا بار دیگر متعهد شده است که بررسی در خطر بودن این افراد را آغاز کرده است و در صورت لزوم برای اسکان مجدد آنان در بریتانیا اقدام خواهد کرد. بر اساس گزارشی که به دست وزیر خارجه بریتانیا رسیده است، تعدادی از اعضای واحد ویژه ارتش افغانستان که نیروهای بریتانیایی آن‌ها را آموزش‌ داده بودند، به دست نیروهای طالبان شکنجه‌ شده‌اند یا به قتل رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش وب‌سایت خبری (فورس) که اخبار نظامی بریتانیا را پوشش می‌دهد، وزیر خارجه این کشور گفته است توجه ویژه وزارت خارجه به نیروهای واحد ۴۴۴ و همچنین واحد ۳۳۳ است. این دو واحد را آموزگاران بریتانیایی ایجاد کردند و آموزش دادند و پس‌ازاین‌که همراه با نیروهای نظامی بریتانیایی در یک عملیات نظامی شرکت کردند، در چهارچوب نیروهای ویژه پلیس در اختیار وزارت داخله (کشور) دولت افغانستان قرار گرفتند.

بااین‌حال، جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا، می‌گوید همه نیروهای مسلح دولت پیشین افغانستان، ازجمله واحد ۴۴۴ و ۳۳۳، به‌ صورت خودکار در چهارچوب برنامه اسکان مجدد در بریتانیا قرار نمی‌گیرند. او افزود: «هر درخواست به‌صورت موردی و بر اساس شایستگی‌های خود شخص ارزیابی می‌شود، بااین‌حال، ما در اولویت یافتن متقاضیان واجد شرایط باقی‌مانده و جابجایی آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم.»

تحقیقاتی را که چند رسانه مستقل ازجمله اسکای‌نیوز، ایندیپندنت و لایت‌هاوس‌نیوز در مورد آزار و شکنجه نیروهای ارتش پیشین افغانستان انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که طالبان در مواردی اعضای نیروهای ویژه ارتش افغانستان را شکنجه و زندانی کرده‌اند یا کشته‌اند.

ایندیپندنت ۲۴ مورد از این پرونده‌ها، ازجمله پرونده یکی از اعضای نیروهای ویژه را که وقتی برای خرید از خانه خارج شده است، نیروهای طالبان به سرش شلیک کرده‌اند و کشته‌اند، مستند کرده است.

همچنین اسکای‌‌نیوز گزارش داده است طالبان یکی از همکاران نیروهای بریتانیایی را زمانی که از فرودگاه کابل اخراج شده، به قتل رسانده‌اند.

صدها تن از نیروهای ویژه پیشین افغانستان پس از سقوط دولت و متلاشی شدن ارتش، از دولت بریتانیا خواهان انتقال و اسکان مجدد در این کشور شدند. آنان مدعی شدند که طالبان با وجود اعلان عفو عمومی، قصد دارد از نیروهای نظامی پیشین افغانستان انتقام بگیرد.

بااین‌حال، وزارت دفاع و خارجه بریتانیا درخواست تعداد زیادی از این نیروها را رد کرده‌اند.

بیشتر از جهان