عربستان سعودی، پادشاهی وطن‌دوستی که درها را به‌روی جهان گشوده است

در عربستان سعودی در کنار احداث مکان‌های متنوع گردشگری در سواحل دریای سرخ، به حفظ و بهبود محیط‌زیست نیز توجه ‏ویژه‌ای شده است

برگزاری مسابقات اتوموبیل‌رانی داکار در سواحل دریای سرخ در عربستان سعودی،دسامبر ۲۰۲۲- AFP

سواحل دریای سرخ در عربستان سعودی سرشار از مناظر طبیعی کم‌نظیر و تنوع عظیمی از گیاهان و جانوران و صخره‌های مرجانی است. با این حال، تا همین اواخر، گردشگران خارجی از وجود چنین منطقه بکر و دست‌نخورده‌ای بی‌خبر بوده‌اند. و اکنون رهبری پادشاهی سعودی مصمم به تغییر این وضع است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز، دولت عربستان سعودی اکنون در حال سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در حوزه‌های گردشگری و صنعت گردشگری است، تمرکزش را از مکان‌های زیارتی مسلمانان مانند مکه و مدینه فراتر برده، و به شناساندن مناظر طبیعی متنوع آن کشور به جهان و گسترش موارد ثبت‌شده از عربستان در فهرست میراث جهانی یونسکو روی آورده است.

این برنامه بخشی از هدف چشم‌انداز ۲۰۳۰ پادشاهی سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصادی جدا از صادرات سوخت‌های فسیلی است. هدف دولت سعودی ایجاد یک‌میلیون شغل جدید فقط در صنعت گردشگری است تا به این ترتیب، سهم این حوزه جذاب را در تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰ درصد افزایش دهد.

در سال ۲۰۱۷، زمانی که عربستان سعودی برنامه راه‌اندازی مجموعه‌ای از پروژه‌های توسعه‌گرا در حوزه گردشگری را آغاز کرد، در برخی عرصه‌ها تردیدهایی به وجود آمد. برای مثال، اینکه آیا پادشاهی این کشور واقعا می‌تواند انتظار تحقق چشم‌اندازش در گردشگری تجملی و در عین حال پایدار را داشته باشد؟ آیا بازدیدکنندگان بین‌المللی واقعا عربستان سعودی را برای گذراندن تعطیلات خانوادگی انتخاب خواهند کرد؟

طرحی بلندپروازانه

فایننشال تایمز می‌نویسد: «امروزه شهر باستانی العلا، نخستین سایت میراث جهانی در پادشاهی سعودی که بر تاریخ باستانی آن کشور متمرکز است، پذیرای بازدیدکنندگان از سراسر جهان است. به همین ترتیب، سایت میراث جهانی ناحیه‌الطریف، در منطقه تاریخی درعیه، با بقایای کاخ باستانی‌اش، در سال ۲۰۲۲ همراه با تعداد زیادی رستوران و کافی‌شاپ به روی بازدیدکنندگان باز شد.»

علاوه بر این، پروژه دریای سرخ، به‌عنوان یکی از "اَبَرپروژه‌های سعودی" که در سال ۲۰۱۷ از آن رونمایی شد، یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگران و نخستین استراحتگاه آن‌ها شده است. مسافران از طریق فرودگاه بین‌المللی جدید به این منطقه می‌آیند تا بلندپروازی‌های بزرگ گردشگری خاندان سعودی به سمت تحقق پیش رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان پاگانو، مدیر اجرایی گروه جهانی دریای سرخ که توسعه‌دهنده این مکان است، معتقد است افتتاح پروژه دریای سرخ لحظه مهمی در گام برداشتن عربستان سعودی در راه تبدیل شدن به یکی از مقصدهای گردشگری جدی و مهم در جهان بوده است.

او می‌گوید: «شش سال پیش، برخی از مردم احتمالا تصور نمی‌کردند که ما می‌توانیم به این سرعت به این نقطه از پیشرفت برسیم. اما اکنون، وقتی مردم به اینجا می‌آیند، خودشان می‌بینند که ما چه ساخته‌ایم و متوجه می‌شوند که چشم‌اندازهای بزرگ را نیز می‌توان به واقعیت تبدیل کرد.»

حفاظت از محیط‌زیست

در پی افتتاح نخستین استراحتگاه پروژه دریای سرخ با همراهی برندهای معتبر جهانی، سازندگان مجتمع تاکید کرده‌اند که ملاحظات زیست‌محیطی برای آن‌ها در اولویت است و از مزیت فراوان انرژی خورشیدی در این منطقه نیز برای بهبود شرایط زیست‌محیطی استفاده خواهند کرد.

در همین ارتباط، برای تامین انرژی مورد نیاز در اماکن گردشگری، ازجمله هتل‌ها و زیرساخت‌ها، و نیز تامین برق وسایل حمل‌ونقل، صفحه‌های فتوولتائیک (برای تبدیل نور خورشید به برق) در پنج مزرعه خورشیدی نصب شد و ناوگانی از وسایل نقلیه برقی برای جابه‌جایی مهمانان در محوطه این مجتمع به کار افتاد. این مجتمع شبکه‌ای از ۱۵۰ ایستگاه شارژ خودروهای برقی دارد.

ایجاد زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی و نگهداری از مجتمعی که هم امکانات تجملی داشته باشد و هم حافظ محیط‌زیست باشد آسان نبوده است. اما این مهم، به‌لطف بلندپروازی‌های جان پاگانو، مدیر اجرایی گروه جهانی دریای سرخ، میسر شده است.

این مدیر حوزه‌های فناوری و گردشگری می‌گوید: «باید راه‌هایی برای بهبود کیفیت گردشگری، هم از لحاظ مردم و هم از لحاظ سیاره زمین، پیدا کنیم. با این پیشرفت‌هایمان می‌خواهیم یک گام فراتر برویم و نه‌تنها از محیط‌های طبیعی حافظت کنیم، بلکه فعالانه آن‌ها را بهبود بخشیم. با این کار، امید ما این است که صنعت گردشگری را گسترده‌تر و جهان را نیز با خود همراه کنیم.»

فایننشال تایمز نوشته است: «اکنون، پاگانو و مدیران صنعت گردشگری در عربستان سعودی به ساخت مراحل بعدی پروژه دریای سرخ، به‌علاوه اماکن بالادستی و نیز در پایین سواحل دریای سرخ، روی آورده‌اند. آن‌ها ثابت کرده‌اند که پیش از آنکه بقیه دنیا متوجه شوند، می‌توان هر اَبَرپروژه‌ای را اجرا کرد.»

بیشتر از اقتصاد