نشست شورای امنیت در مورد زنان افغانستان پشت درهای بسته برگزار شد

هدر بار، معاون بخش حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان، در اکس نوشت که جامعه جهانی زنان افغان را  به طرز دردناکی از یاد برده و به آنان خیانت کرده است

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد - JEWEL SAMAD/ AFP

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه، ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر)، نشستی را پشت در‌های بسته درباره شرایط زنان افغانستان برگزار کرد. در این نشست با عنوان «دیدگاه زنان در مورد افغانستان» که به ریاست سوئیس و با حمایت ژاپن و امارات متحده عربی برگزار شد، تعدادی از فعالان حقوق بشر و حقوق زنان افغانستان نیز حضور داشتند. بنا به گزارش‌های قبلی، قرار بود شرکت‌کنندگان در این نشست درباره سهم زنان در تصمیم‌ها و موضع‌گیری‌های جهانی در پیوند با افغانستان،‌ بحث و تبادل‌نظر کنند.

به گفته شورای امنیت سازمان ملل، در این نشست راه‌های حضوریابی و نقش دادن به زنان افغانستان، تضمین مشارکت آنان در تصمیم‌گیری‌های بزرگ جهانی در پیوند با افغانستان، و نیز دریافت دیدگاه‌ها و نظرات فعالان حقوق زنان درباره افغانستان، بررسی شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، هدر بار، معاون بخش حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان، در صفحه کاربری خود در شبکه اکس (توییتر سابق) نوشت که جامعه جهانی زنان افغان را  به طرز دردناکی از یاد برده و به آنان خیانت کرده است. او همچنین گفت که در نشست شورای امنیت سازمان ملل در پشت در‌های بسته، تعداد کمی زن حضور دارند، و ما نگران فقدان شفافیت در پیوند با حقوق زنانیم. 

نشست ۱۱ دسامبر سومین جلسه سسازمان ملل در مورد وضعیت زنان افغان پشت در‌های بسته بود. در این نشست ارزیابی تازه سازمان ملل در مورد زنان افغانستان نیز بررسی شد. این ارزیابی نشان می‌دهدکه شرایط زنان در افغانستان نامناسب است و آنان از حقوقی مانند تحصیل و کار که جزو ارزش‌های اساسی منشور‌های سازمان ملل متحد است، محروم شده‌اند. 

سازمان ملل تاکید کرده است که طالبان تا زمانی که تمامی حقوق زنان و دختران را در افغانستان اعاده و تضمین نکنند، نخواهند توانست به تعامل با جامعه جهانی دست‌یابند.

با این حال طالبان مدعی‌اند که زنان در زیر چتر «امارت اسلامی» این گروه زندگی شایسته دارند و از کرامت انسانی برخوردارند. آنان همچنین ادعا کرده‌اند که محرومیت زنان از تحصیل و کار موقت است و پس از اینکه ساز وکار مشخصی برای این منظور ایجاد شود [از جمله و به احتمال زیاد، شامل جداسازی کامل جنسیتی در اماکن عمومی و آموزشگاه‌ها،  تغییر متون درسی و حذف برخی رشته‌ها ]، زنان می‌توانند دوباره به اجتماع برگردند. 

اما با گذشت بیش از دوسال از سلطه طالبان بر افغانستان، دورنمای مشخصی از حضور زنان در جامعه دیده نمی‌شود. 

گروه طالبان با سلطه بر افغانستان، در نخستین قدم زنان را از عرصه اجتماع دور کردند. آنان تحصیل، کار، و اشتغال زنان  را در موسسات غیردولتی و نهاد‌های بین‌المللی برای ممنوع کردند و حتی به زنان دستور دادند که بدون همراه مرد از خانه خارج نشوند. گروه طالبان همچنین تعداد زیادی از فعالان حقوق زنان را به زندان‌ انداختند و در معرض شکنجه و  آزار‌واذیت قرار دادند.

رویکرد طالبان در قبال زنان افغانستان، باعث شد که جامعه جهانی از به‌رسمیت شناختن حکومت این گروه خودداری کند. سازمان ملل و کشور‌های جهان گفته‌اند تا زمانی که طالبان ارزش‌های انسانی را در قبال شهروندان افغانستان، به‌ویژه زنان، رعایت نکنند، رژیم آنان را به رسمیت نخواهند شناخت. با این حال، به نظر می‌رسد که رویکرد سازمان ملل و شماری از کشور‌های جهان در قبال طالبان، در حال تغییر است. در تازه‌ترین ارزیابی سازمان ملل که آنتونی گوترش، دبیرکل این نهاد، ارائه کرد، از کشورهای دنیا خواسته می‌شود که با طالبان وارد تعامل شوند. این رویکرد با واکنش‌های تند فعالان حقوق بشر ر‌وبه‌رو شد. 

نشست شورای امنیت سازمان ملل در پشت در‌های بسته در حالی برگزار شد که همزمان با آن، در گزارشی که به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد، وضعیت حقوق بشر در افغانستان بررسی شده و طبق نتیجه‌گیری آن، افغانستان اینک بدترین شرایط حقوق‌بشری را از سر می‌گذراند. 

بیشتر از جهان