اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری مصر؛ عبدالفتاح سیسی در قدرت می‌ماند

بر اساس آرای خوانده‌شده، فرمانده سابق ارتش مصر تا ۶ سال دیگر رئیس‌جمهوری پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب باقی خواهد ‏ماند

شمارش آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر از چند ساعت پیش آغاز شده است. بر اساس جدیدترین نتایج، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، تا کنون با اختلافی چشمگیر نسبت به سه رقیب دیگر در صدر است تا سومین دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کند.

فرمانده سابق ارتش مصر و رئیس‌جمهور کنونی مصر در این انتخابات، که رای‌گیری‌اش سه روز طول کشید، با سه رقیب کم‌طرفدار و نسبتا ناشناخته در رقابت بود: فرید زهران، رهبر حزب سوسیال دموکرات مصر با گرایش چپ، عبدالصناد یمامه از حزب لیبرال «وفد» که حزبی صدساله، اما حاشیه‌ای است، و حازم عمر، از حزب جمهوری‌خواه خلق.

اما تازه‌ترین گزارش‌ها از قاهره نشان می‌دهد که بر اساس اعلام مسئولان ۵۵ کمیته عمومی در تعدادی از استان‌ها، عبدالفتاح سیسی ۶۹ ساله تا ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی ۶ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۱۱۴ رای کسب کرده بود. فرید زهران با ۲۱۷ هزار و ۸۹۲ رای، حازم عمر با ۲۸۴ هزار و ۵۴ رای، و عبدالصناد یمامه با ۲۰۸ هزار و ۶۴۸ رای در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بدین ترتیب، تمدید حضور سیسی روی صندلی ریاست‌جمهوری مصر قطعی به نظر می‌رسد.

نتیجه قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب قرار است روز دوشنبه هفته آینده اعلام شود، اما ستاد انتخاباتی فرید زهران نارضایتی عمیقش را از جلوگیری از حضور نمایندگانش در همه کمیته‌های فرعی در طول مدت رای‌گیری مصر اعلام کرده است.

زهران با شعار ضرورت بهبود زندگی مردم عادی وارد رقابت‌های انتخاباتی شد. یمامه کارزار انتخاباتی‌اش را با ارائه برنامه اصلاحات در اقتصاد و قانون اساسی و نیز بازگرداندن دوره ریاست‌جمهوری به چهار سال آغاز کرد. عمر نیز موفقیت اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری، و تولید صنعتی را از جمله برنامه‌‌هایش معرفی کرده است.

روزنامه الاهرام مصر به‌نقل از سازمان ملی انتخابات مصر از «مشارکت بی‌سابقه» مصری‌ها در این انتخابات نوشته است. از مجموع جمعیت ۱۰۴ میلیون نفری مصر، نزدیک به ۶۷ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بوده‌اند که از این تعداد، تا ظهر روز دوشنبه، ۴۵ درصد آرای خود را به درون صندوق‌های رای انداخته بودند.

با وجود آنکه مصر در اوضاع کنونی درگیر بحران‌های متعددی ازجمله جنگ اسرائیل و حماس در غزه و همچنین بدترین بحران اقتصادی در داخل کشور است، پیش‌بینی می‌شود دوره ریاست‌جمهوری عبدالفتاح سیسی با قاطعیت تمدید شود.

برای بیشتر مصری‌ها، که در بحران اقتصادی بی‌امان دو سال اخیر پس‌اندازشان بسیار کاهش یافته است، تامین هزینه‌های زندگی در اولویت اصلی قرار دارد و امیدوارند عبدالفتاح سیسی، با ۹ سال تجربه ریاست‌جمهوری، بتواند اوضاع اقتصادی مصر را سر و سامان بخشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تورم سالانه در مصر در حال حاضر بیش از ۳۸ درصد است و اقتصاد آن، که وابسته به واردات است، در پی کاهش ۵۰ درصدی ارزش پوند مصر در یک سال اخیر، دچار کمبود شدید ارز خارجی است. بر اساس قانون اساسی مصر، ۶ سال آینده آخرین دوره قانونی ریاست‌جمهوری سیسی خواهد بود.

در سال ۲۰۱۹، او با اصلاح قانون اساسی مصر با کمک هم‌حزبی‌هایش در پارلمان توانست دوره ریاست‌جمهوری را از چهار سال به شش سال افزایش دهد. همچنین، محدودیت دوره‌های متوالی ریاست‌جمهوری را نیز از دو به سه دوره تغییر داد. محمد برادعی، برنده جایزه صلح نوبل و مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این تغییرها را «عقب‌گرد بهار عربی» توصیف کرده است.

در سال ۲۰۱۳ و در پی تظاهرات علیه محمد مرسی، رئیس‌جمهوری اسلامگرای وقت، عبدالفتاح سیسی در یک کودتای نظامی قدرت را در آن کشور در دست گرفت. مرسی در انتخاباتی به ریاست‌جمهوری رسیده بود که برخی ناظران آن را دموکراتیک توصیف کرده بودند. اما مخالفان مرسی او و گروه اخوان المسلمین را متهم کردند که می‌خواهند قوانین اسلامی و شریعت را در مصر اجرا کنند.

بر اساس نتایج دولتی، مرسی در هر دو انتخابات سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، که بسیاری از گروه‌های سیاسی و اخوان‌ المسلمین آن‌ها را تحریم کرده بودند، با کسب بیش از ۹۶ درصد آرا به پیروزی‌ قاطع دست یافت. سیسی از آغاز نخستین دوره ریاست‌جمهوری‌اش بازگردادن ثبات به اقتصاد بحرانی مصر را وعده داد. از سال ۲۰۱۶ به بعد نیز اصلاحات اقتصادی زیادی اجرا کرد؛ اصلاحاتی پرهزینه که افزایش قیمت‌ها، نارضایتی عمومی، و تضعیف حمایت از سیسی در داخل و خارج از آن کشور را به دنبال داشت.

بدهی ملی مصر در دوران حکومت سیسی سه برابر شده است. اجرای کلان‌پروژه‌های متعددی که اغلب آن‌ها را ارتش هدایت می‌کند نیز تا کنون نتوانسته‌ است وعده‌های مرسی را محقق کند.

بیشتر از جهان