مسئولیت دولت بریتانیا در اسکان مجدد نیرو های ویژه افغان در آن کشور

برخی از نیرو های ویژه افغان در معرض اخراج از پاکستان و افتادن به دست طالبان قرار دارند ‏

نیرو های ویژه ارتش افغانستان در حال انجام عملیات در شهرستان شینوار استان ننگرهار افغانستان - AFP/RUSSELL LEE KLIKA

جانی مرسر، وزیر کهنه‌سربازان بریتانیا، می‌گوید دولت آن کشور مسئولیت دارد برخی از نیروهای ویژه افغان را که ارتش بریتانیا تشکیل داده است در برنامه اسکان مجدد قرار دهد. او وعده داده است که در میان نگرانی از احتمال افتادن این نیروهای ویژه به چنگ طالبان، هر کاری که لازم باشد برای انتقال آنان به بریتانیا بکند. به گزارش بلفاست تلگراف، وزیر کهنه‌سربازان (جانبازان) بریتانیا گفته است که دو واحد از مجموع سه واحد نیروهای ویژه، که نیروهای «سه‌گانه» خوانده می‌شوند، معیارها و شرایط لازم برای اسکان مجدد در بریتانیا را دارند. او افزود اگر این افراد شایسته حضور و اسکان مجددند، پس او نیز هر کاری که امکان اسکان مجدد آنان را فراهم کند خواهد کرد.

در همین حال، دن جارویس، نماینده حزب کارگر در مجلس بریتانیا، می‌گوید: «همه می‌دانند که واحدهای ویژه سه‌گانه را ارتش بریتانیا ایجاد کرد و مربیان بریتانیایی آن‌ها را آموزش دادند. حقوق و مزایای آن‌ها را دولت بریتانیا می‌پردازد. این نیروها سال‌ها شانه‌به‌شانه نیروهای بریتانیایی در مبارزه با تروریسم شرکت کردند. ما مدیون این افرادیم.»

نمایندگان پارلمان بریتانیا هشدار داده‌اند که برخی از این نیروهای ویژه آموزش‌دیده توسط بریتانیا در معرض خطر اخراج از پاکستان و افتادن به چنگ طالبان قرار دارند. جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا، می‌گوید نیروهای ویژه سه‌گانه ۳۳۳ و ۴۴۴، که برای مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته تربیت شدند، در چهارچوب وزارت داخله (کشور) افغانستان قرار داشتند و به این وزارتخانه گزارش می‌دادند. او می‌گوید برخی از این نیروهای سه‌گانه به‌صورت خودکار در چهارچوب برنامه (آراپ) قرار نمی‌گیرند و تعدادی نیز واجد شرایط انتقال نیستند. به همین دلیل، درخواست‌های این نیروها مورد به مورد بررسی می‌شود، نه کلی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما جانی مرسر و دن جارویس می‌گویند به‌دلیل اینکه این نیروها را بریتانیا ایجاد کرده است و سال‌ها در کنار نیروهای بریتانیایی جنگیده‌اند، واجد شرایط آراپ (برنامه اسکان مجدد بریتانیا) هستند. دن جارویس می‌گوید: «به‌احتمال زیاد، تعدادی از اعضای نیروهای ویژه سه‌گانه فوت شده‌اند و برای انتقال آنانی که باقی مانده‌اند، در صورتی که معیارها و شرایط اسکان مجدد را داشته باشند، تمام تلاشمان را خواهیم کرد.»

اظهارات مقام‌های دولت بریتانیا برای انتقال بخشی از نیروهای ویژه نظامی افغانستان به بریتانیا در حالی منتشر می‌شود که وزارت دفاع آن کشور اطلاعات تعداد زیادی از این نیروها را افشا کرده است. رسانه‌های بریتانیایی روز چهارشنبه گزارش دادند که اطلاعات ۲۶۵ افسر نظامی نیروهای ویژه افغانستان که درخواست دریافت ویزای اقامت در بریتانیا داده بودند افشا شده و به چند نهاد فرستاده شده است. کمیساریای اطلاعات بریتانیا وزارت دفاع آن کشور را به‌دلیل افشای این اطلاعات ۴۴۰ هزار دلار جریمه کرده است. به گفته مقام‌های کمیساریای اطلاعات بریتانیا، افشای این اطلاعات مایه تاسف بوده و نیروهای ویژه را ناامید کرده است. این افشاگری همچنین این احتمال را به وجود آورده است که طالبان به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند و جان این افراد در خطر بیفتد.

دولت بریتانیا نزدیک به ۳۰ هزار افغان را در دو سال گذشته به آن کشور انتقال داده است. اما نمایندگان پارلمان آن کشور می‌گویند هنوز تعداد زیادی از همکاران دولت بریتانیا هستند که در چهارچوب برنامه اسکان مجدد باید به آن کشور انتقال داده شوند.

بیشتر از جهان