انتقاد خانواده‌های دادخواه از اظهارات کسانی که خود را نماینده مردم ایران می‌دانند: زخم ما را به تمسخر نگیرید

«دشمن ما جمهوری‌ اسلامی‌ است و برای نابودی‌ آن، هر که را مانعمان شود، نابود می‌کنیم»

تصویری از یک دیوارنگاری به یاد نوید افکاری‌ــ رسانه‌های اجتماعی

شماری از خانواده‌های زندانیان سیاسی و جانباختگان اعتراضات سال‌های اخیر از جمله خانواده بختیاری، افکاری، حیدری، خزائی، محمودی و گروهی از خانواده‌های آسیب‌دیدگان چشمی در اعتراضات سال گذشته  با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس (توییتر) از افراد حاضر در مراسم اعطای جایزه‌های حقوق بشری که به گفته آن‌ها «زخم» خانواده‌های داغدار را به «تمسخر» گرفته‌اند، انتقاد کردند.

خانواده‌های دادخواه افرادی را که به گفته آن‌ها خود را «نماینده ایرانیان» معرفی می‌کنند، خطاب قرار دادند و نوشتند: «ما در عمق سیاهی گورستانی به پهنای ایران ایستاده‌ایم و مبهوت شمایی شده‌ایم که ظاهرا خود را نماینده ما خوانده‌اید. حالا شما یک بار بدون آنکه به فکر منفعتتان باشید، بدون آنکه فقط به فکر عکس‌ گرفتن با رنج ما باشید تا جایزه‌ فلان جهنم‌دره را از آن خود کنید، به ما نگاه کنید. خودتان خجالت نمی‌کشید که زخم و عزای ما را به تمسخر می‌گیرید؟»

این گروه از دادخواهان در ادامه یادداشتشان، برخی حاضران در اعطای جوایز حقوق‌بشری را خطاب قرار دادند و نوشت: «شما سال‌ها است وقتی دوربین و میکروفن به سمتتان می‌آید، یاد سرگرمی و صحنه‌گردانی‌هایتان می‌افتید. شما، شمایی که کوچک‌ترین نسبتی با ما ندارید. شمایی که شکنجه و تعرض و عذاب زندان ما را برای جهانیان به رقص و آواز ترجمه می‌کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادخواهان در ادامه این پست یادآور شدند که در ایران، اگر هنوز «رقصی باقی‌ است، رقص گلوله و باتوم روی تن مردم بی‌گناه است».

در ادامه این یادداشت انتقادآمیز، به «فقر، تحقیر، تجاوز، ضجه‌های مادران و پدران داغدار و تن‌های تکه‌پاره‌شده کودکان و معترضان» در نتیجه سرکوب‌های جمهوری اسلامی اشاره شده و خطاب به افرادی که خود را نماینده ایرانیان معرفی می‌کنند، آمده است: «شما رهبر مایید؟ شما رهبر جوانانی هستید که لباس‌هایشان را دریدند و سینه‌شان را مقابل گلوله سپر کردند؟ شما و قهقهه‌هایتان ضجه‌های هزاران مادر داغدار و پدر کمرشکسته را نمایندگی می‌کنید؟ شمایی که تصمیم گرفتید این سیاهی را به شکل یک نمایش جذاب و دیدنی روی صحنه ببرید تا حوصله‌ میزبان سر نرود؛ شمایی که در نشست و برخاست‌هایتان با آنانی که ما را به این روزهای سیاه نشانده‌اند، هیچ حدومرزی ندارید و یک روز ما را آکتورهای خیابانی می‌بینید و روز دیگر جمعیت بی‌سری که باید رهبری‌شان کنید، نماینده‌ ما شده‌اید؟ نه، شما خیلی حقیرتر از آن‌اید که ما را نمایندگی کنید.»

خانواده‌های دادخواه در ادامه افزوده‌اند: «کنار بایستید. ایرانی که ما در آن زندگی می‌کنیم سال‌ها است در حال احتضار است و شما اصرار دارید این تقریبا جنازه را با اطوار و اصلاح، زنده کنید؛ و ما، مایی که به ناممان میکروفن برداشته‌اید و به کام خودتان در آن چهچهه می‌زنید، به تک‌تک شما هشدار می‌دهیم که از سر راه ما کنار بروید.»

در ادامه تاکید شده است: «دشمن ما جمهوری‌ اسلامی‌ است و برای نابودی‌اش هر که را مانعمان شود، نابود می‌کنیم. با هیچ احدی هم شوخی و تعارف نداریم.»

این پیام این‌گونه به پایان رسیده است: «ما از شما، اصلاحات و نمایندگانش با خون عزیزانمان گذر کرده‌ایم. انگشت در زخم‌های ما نچرخانید. ما با شما هیچ نسبتی نداریم.»