هتل‌ قدیمی شهر انزلی در آتش سوخت

آنچه موجب اعتراض فعالان میراث‌فرهنگی استان گیلان شده است ثبت‌نشدن بناهایی همچون هتل تهران در فهرست بناهای میراث ملی است

آتش سوزی در هتل ایران شهر بندر انزلی-عکس خبرگزاری مهر

یکی از بناهای قدیمی شهر بندر انزلی در استان گیلان آتش گرفت. رسانه‌های ایران در ساعات پایانی روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه خبر آتش‌سوزی هتل ایران واقع در بندر انزلی را منتشر کردند.

این هتل در میدان شهرداری، جنب بلوار بندر انزلی واقع شده و یکی از ساختمان‌های قدیمی شهر انزلی است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس شورای شهر بندر انزلی ساعاتی از پس آغاز آتش‌سوزی اعلام کرد، حریق این هتل تاریخی تا ۹۰ درصد مهار شده، اما منابع محلی این موضوع را تایید نکرده‌اند.

به گفته «شعبان جعفری» ساختمان هتل ایران انزلی از ساختمان‌های قدیمی و تاریخی این شهر بوده و به همین سبب بنای آن فرسوده و مستهلک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

جعفری در مورد شایعات مطرح شده در خصوص احتمال «عمدی بودن» این آتش‌سوزی گفت: «در حال حاضر نمی‌توان در خصوص چرایی آتش‌سوزی هتل تاریخی ایران اظهارنظر کرد و باید دراین‌خصوص کارشناسی صورت گیرد.»

برخی کاربران فضای مجازی با بازنشر تصاویر آتش‌سوزی مدعی شده‌اند احتمال تعمدی بودن به‌قصد تخریب کامل بنا برای تغییر کاربری وجود دارد و آن را «خاطره سوزی» نامیده‌اند.

روندی که به  «تخریب عمدی» بناهای تاریخی مشهور شده است، طی سال‌‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران افزایش‌یافته است. خردادماه سال جاری نیز با تخریب باقیمانده پوسته بنای مشهور «هتل تهران انزلی» یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی این شهر به طور کامل از بین رفت.

آنچه تعمدی بودن تخریب پی‌درپی بناهای قدیمی در شهر انزلی را موردتوجه علاقه‌مندان میراث‌فرهنگی قرار داده شرایط تخریب هتل تهران است.

بر اساس گزارش‌ها باوجودآنکه مالک بنا شش سال قبل پس از تخریب بخش داخلی،  با ورود سازمان میراث‌فرهنگی استان گیلان متعهد به حفظ پوسته باقیمانده و اتصال آن به بنای اصلی به جهت حفظ نمای تاریخی بنا در سطح شهر شد، اما در حین ساخت بنای جدید بدون اطلاع قبلی پوسته باقیمانده این هتل را تخریب کرد.

آنچه موجب اعتراض فعالان میراث‌فرهنگی استان گیلان شده است ثبت‌نشدن بناهایی همچون هتل تهران در فهرست بناهای میراث ملی است.

هرچند در شهر انزلی بناهای تاریخی‌ همچون ساختمان دادگستری، عمارت قندچیان، مجموعه کلیسا و ساختمان داوود زاده پیش‌تر به‌عنوان بناهای ملی ثبت میراث شده‌اند، اما نگرانی از تخریب بناهای ارزشمند تاریخی در این شهر وجود دارد، چرا که به گفته کارشناسان میراث‌فرهنگی عزمی در مسئولان برای حفظ و نگهداری و ایمن‌سازی چنین بناهایی نیست.

بیشتر از فرهنگ و هنر