ابهام در قرارداد یک میلیارد یورویی شهرداری تهران با شرکت چینی

اظهارات عضو شورای شهر تهران این پرسش را پیش آورده است که چرا قراردادی با این حجم مالی شفاف‌سازی نشده و به ‏همکاری شرکت واسطه منوط شده است

دست تکان دادن علیرضا زاکانی در شهرداری- عکس خبرگزاری فارس

عضو شورای شهر تهران از قرارداد شهرداری تهران برای خرید اتوبوس و واگن از چین با شرکت واسطه ایرانی در ازای واگذاری ملک خبر داد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، با انتقاد از ابهام در توضیح مدیران شهری در مورد انعقاد قرارداد با طرف چینی حین سفر شهردار پایتخت به آن کشور، اشاره کرده است که به گفته مدیران شهرداری، بنا شده است یک شرکت ایرانی به‌عنوان تامین‌کننده مالی قرارداد مشخص شود و در ازای آن، از شهرداری ملک دریافت کند.

عضو شورای شهر تهران همچنین این پرسش را مطرح کرده است که با توجه‌ به اینکه در جلسه قبلی شورای شهر معاون حمل‌ونقل و ترافیک و شهردار تهران هر دو مدعی شدند پیش‌پرداخت قرارداد پرداخت شده است، چرا یک ماه پس از آن جلسه، تازه در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که «از طریق سفارت چین مطلع شده‌اند اولین قسط به‌تازگی پرداخت شده است.»

امانی توضیح مدیران شهرداری در خصوص این تاخیر یک‌ ماهه را ناکافی دانسته و تصریح کرده است: «من به‌دلیل این اختلاف زمانی و دو نوع نقل‌قول، این موضوع را در صحن شورا مطرح کردم که چرا با تاخیر یک‌ ماهه بوده است.»

به گفته امانی، بخش دیگر مشکل در تعداد واگن‌های سفارش داده شده است. با توجه‌ به این نکته که فقط تامین مالی ۶۳۰ واگن در شورای اقتصاد کشور تایید شده است، شنیده‌ها حاکی از اختلاف‌نظرهایی همچون اعتراض به ارتباط مستقیم شهرداری با طرف چینی بوده که بر اساس شنیده‌ها، رفع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات عضو شورای شهر تهران این پرسش را پیش آورده است که چرا قراردادی با این حجم مالی شفاف‌سازی نشده و با توجه‌ به قراردادهای گسترده تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و کشور چین برای تامین مالی، تامین مبلغ قرارداد به همکاری شرکت واسطه شده منوط است.

به ‌گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، ارزش مالی قرارداد خرید واگن و اتوبوس از چین یک میلیارد و چهل میلیون یورو است. در چنین قراردادهای تهاتری، آنچه اغلب می‌تواند بستر فساد شود نامشخص بودن سهم شرکت واسطه و همچنین نحوه کارشناسی املاک ادعایی شهرداری برای پرداخت در مقابل سرمایه‌گذاری مالی شرکت واسطه است.

مسئله دیگری می‌تواند مورد پرسش قرار بگیرد نحوه انتخاب شرکت واسطه است که با توجه به حجم بالای قرارداد بین شهرداری تهران با طرف چینی، مشخص نیست به استناد کدام مناقصه بوده است.

همچنین، مسئله نحوه ارزیابی کیفیت محصولات سفارش‌شده نیز در روزهای اخیر مورد پرسش قرار گرفته و عضو شورای شهر تهران اعلام کرده است که تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، یکی از اعضای هیئت همراه شهردار تهران در سفر به چین بوده‌ است که از کارخانه سازنده و محصولات آن بازدید کرده است. همین امر موجب شده است که اعضای شورای شهر تهران، به گفته ناصر امانی، «به نظر تخصصی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در این زمینه اعتماد کنند.»

به نظر می‌رسد با توجه‌ به برخی پرونده‌های فساد و قراردادهای شبهه‌برانگیز در مجموعه شهرداری تهران، مجوز چنین قراردادی با مجموعه ابهام‌های حقوقی می‌تواند نشان‌دهنده عملکرد فراقانونی شهرداری تهران در نحوه بستن قراردادهای بزرگ بدون رعایت موازین حقوقی باشد که خود بستری مناسب برای فساد اقتصادی است.