تونل‌های پول نقد و رمزارز؛ نگاهی به منابع مالی حماس

حماس با بودجه سالانه حدود ۲.۵ میلیارد دلار اداره می‌شود

نیروهای شاخه نظامی حماس‌ـ AFP

ساختمان جدید محوطه دانشگاه بازرگانی استانبول با چشم‌اندازی خیره‌کننده از خلیج بسفر و مساحت تقریبی ۴۰ هزار متر مربع را شرکتی ساخته است که در بازار سهام استانبول فعال است. به گزارش هاآرتص، مدارک رسمی این شرکت که ترند جی‌وای‌او (Trend GYO) نام دارد، راز بزرگش را فاش نمی‌کند، رازی که در واقع بر کسی پوشیده نیست: مالک این شرکت حماس است.

هاآرتص در ادامه می‌نویسد در ۶ اکتبر سال جاری، بودجه سالانه حماس حدود ۲.۵ میلیارد دلار بود. بخشی از محل فعالیت‌های تجاری مانند ترند جی‌وای‌او تامین می‌شود، اما در مقایسه با بودجه حماس رقمی ناچیز است. در حالی که حماس هرگز بودجه‌اش را فاش نمی‌کند، غرب اطلاعاتی در مورد منابع مالی‌ این گروه شبه‌نظامی به دست آورده است که در ادامه می‌آید.

تشکیلات خودگردان فلسطین

تشکیلات خودگردان فلسطین بزرگ‌ترین منبع انتقال پول به نوار غزه است. البته گاهی پرداخت‌ها نامنظم می‌شود، هم به‌دلیل روابط میان حماس و تشکیلات خودگردان، و هم در پی تاثیر اسرائیل بر بودجه تشکیلات خودگردان به‌دلیل فلسطینی‌هایی که در اسرائیل کار می‌کنند. بر اساس برآوردها، تشکیلات خودگردان سالانه بین ۱ تا ۱.۲ میلیارد دلار می‌پردازد.

مالیات

حماس مانند هر دولت عادی، از مردم نوار غزه مالیات می‌گیرد که این رقم به سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

قطر

هنگفت‌ترین مبالغ خارجی از قطر می‌‌رسد. طی سال‌های اخیر، مبالغ پرداختی این کشور افزایش پیدا کرده است، که بخشی به‌دلیل پرداخت‌های نامنظم تشکیلات خودگردان بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که قطر ماهانه ۳۰ میلیون دلار به غزه ارسال می‌کند که در مجموع به ۳۶۰ میلیون دلار در سال می‌رسد.

اونروا

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (اونروا) در سال ۱۹۴۹ تاسیس شد تا به وضعیت فلسطینیانی رسیدگی کند که در جریان جنگ استقلال اسرائیل، داوطلبانه یا به‌اجبار خانه و کاشانه‌شان را ترک کردند.  

بودجه سالانه این نهاد سازمان ملل ۱.۵ میلیارد دلار است، و در سال ۲۰۲۳، مبلغ ۳۲۵ میلیون دلار به غزه تخصیص داده شد.

ایران

جمهوری اسلامی غزه را از نظر تجهیزاتی و آموزشی تامین می‌کند. علاوه بر این، سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار پول برای حماس می‌فرستد.

خیریه‌ها

چند سازمان خیریه در خاورمیانه، در سایر کشورهای مسلمان و بسیاری از کشورهای غربی برای حماس پول جمع می‌کنند. این مبالغ به حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال می‌رسد.

فعالیت‌های تجاری

حماس چند کسب‌و‌کار قانونی دارد که افرادی در کشورهای دیگر آن را اداره می‌کنند. یکی از این کشورها که با اسرائیل هم روابط دوستانه دارد ترکیه است.

بر اساس تازه‌ترین برآوردها، درآمد حاصل از این فعالیت‌های تجاری به سالانه حدود ۱۵ میلیون دلار می‌رسد.

برخی کارشناسان می‌گویند حدود یک‌چهارم مجموع بودجه سالانه ۲.۵ میلیارد دلاری حماس صرف شاخه نظامی‌اش می‌شود از جمله پرداخت هزینه تونل‌های زیرزمینی غزه، ساخت راکت، و احداث پایگاه‌ها، گرچه برخی دیگر برآورد می‌کنند که حماس نیمی از بودجه‌اش را هزینه شاخه نظامی می‌کند.

سیستم حواله

از آن‌جا که بسیاری از کشورها حماس را سازمانی تروریستی می‌دانند، تحت تحریم‌های بسیار شدید قرار دارد. بخش قابل‌توجهی از بودجه حماس از منابع خارجی تامین می‌شود. این پول چگونه به دست حماس می‌رسد؟ از  طریق شبکه‌های صرافی و البته، رمزارز.

صرافی‌ها معمولا با بانک‌ها کار می‌کنند، اما سیستم بانکی جهانی در نوار غزه فعالیت نمی‌کند. بنابراین، مبادلات از طریق حواله صورت می‌گیرد.

بنا بر منابع اطلاعاتی، دست‌کم سه بانک ترکیه با صرافی‌های حماس کار می‌کنند: ترک کویت که بانکی کویتی در ترکیه است، کیو‌ان‌بی فایننس‌بانک که بانکی قطری در ترکیه است، و هالک‌بانک که بانک دولتی ترکیه است.

شبکه‌های رمزارز نیز کمابیش مانند حواله عمل می‌کنند، اما حواله سرعت رمزارز را ندارد و هویت صاحب حساب مخفی نمی‌ماند. بنابراین، جای تعجب ندارد که شبکه مالی حماس برای انتقال پول، از رمزارز استفاده می‌کند.