نشریه هیل: آمریکا باید برای جنگ احتمالی اسرائیل و حزب‌الله برنامه‌ریزی کند

جو بایدن شاید توانسته باشد جلو حمله پیشدستانه اسرائیل به حزب‌الله را گرفته باشد، اما برخورد با حزب‌الله در اوایل سال ۲۰۲۴ اجتناب‌ناپذیر است

تصویری که از روستای طیر حرفه در جنوب لبنان در نزدیکی مرز با اسرائیل گرفته شده است ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ - AFP 

آمریکا در حال افزایش فشار به اسرائیل است تا به جنگ با حماس پایان دهد. اما آیا برای مرحله بعدی آماده است؟ اریک مندل، مدیر «شبکه اطلاعات سیاسی خاورمیانه» و دبیر ارشد اورشلیم ریپورت، در مقاله‌ای که در نشریه هیل منتشر شده است به این سوال پاسخ می‌دهد.

مندل معتقد است مرحله بعدی ظهور مجدد اجتناب‌ناپذیر حماس در غزه یا تشدید فعالیت‌های حماس در کرانه باختری نیست، بلکه جنگ اسرائیل با حزب‌الله، نیروی نیابتی جمهوری اسلامی، است. او در ادامه می‌افزاید جنگ در جنوب فقط «یک مرحله از نبرد برای نابودی اسرائیل بود که با سازماندهی تهران انجام شد».

به نوشته مندل، جو بایدن شاید توانسته باشد جلو حمله پیشدستانه اسرائیل به حزب‌الله را گرفته باشد، اما برخورد با حزب‌الله در اوایل سال ۲۰۲۴ اجتناب‌ناپذیر است و به‌نفع آمریکا است که پیش از بروز جنگ، آماده باشد و راهبردها را با اسرائیل هماهنگ کند. در پی حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، این واقعیت را نمی‌شود کتمان کرد که اسرائیلی‌ها، از تمام طیف‌های سیاسی، با وجود سازمانی به‌مراتب قدرتمندتر از حماس در مرز شمالی مخالف‌اند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، هرگز تمایلش به محو اسرائیل را پنهان نکرده است. «تنها راه نابودی‌ [اسرائیل] بدون اجازه تسلیم است... حذف اسرائیل نه فقط به‌نفع فلسطینیان، بلکه به نفع جهان اسلام است.»

پس از جنگ ۲۰۰۶ لبنان، به‌رغم قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و حضور ۱۰ هزار سرباز سازمان ملل در جنوب لبنان، جمهوری اسلامی همچنان تسلیحات برای حزب‌الله ارسال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده در ادامه اشاره می‌کند که تونل‌های پیچیده حزب‌الله را از نزدیک دیده است و یکی از آن‌ها بیش از ۲۰ طبقه زیر زمین می‌رود و به اسرائیل منتهی می‌شود. این تونل‌ها به حزب‌الله امکان می‌دهد صدها نیرو را ظرف چند دقیقه به خاک اسرائیل منتقل کند، و پیامدهای حمله‌ای غافلگیرانه از چند جهت به‌مراتب گسترده‌تر از حمله ۷ اکتبر حماس خواهد بود.

در پی حمله ۷ اکتبر، مرز شمالی اسرائیل صحنه درگیری روزانه بوده است و در ماه اول، بیش از ۱۰۰۰ راکت، موشک و پهپاد به سمت اسرائیل پرتاب شد، هرچند رسانه‌ها و دولت آمریکا آن را تبادل آتش تلافی‌جویانه و محدود توصیف کردند.

مندل می‌نویسد وقتی بایدن یک ناوگروه دیگر به منطقه فرستاد، به‌منزله هشداری برای تهران بود که حزب‌الله را مهار کند. با وجود این، دیر یا زود، این ناوگروه عازم سایر مناطق دچار تنش خواهد شد، و بی‌ثباتی حاکم می‌شود.

نویسنده هشدار می‌دهد اعتقاد به اینکه اسرائیل می‌تواند به دوره پیش از حمله ۷ اکتبر بازگردد یک اشتباه محاسباتی خطرناک است. اسرائیلی‌های ساکن شمال، درست مانند اسرائیلی‌های ساکن جنوب، در صورتی که نهادی تروریستی در سوی دیگر مرز باشد، نمی‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند.

مندل در ادامه می‌افزاید حزب‌الله از دستورات رهبر جمهوری اسلامی پیروی می‌کند و ۱۵۰ هزار موشک حزب‌الله به‌منزله تضمینی است تا اسرائیل را از حمله پیشدستانه به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی منصرف کند.

واقع‌بینانه نیست که آمریکا به اسرائیل بگوید جمعیت غیرنظامی ساکن در نواحی مرزی شمالی را به‌صورت دائمی جابه‌جا کند. هیچ کشوری چنین تقاضایی را نمی‌پذیرد و «در خاورمیانه، اگر ضعیف به نظر برسی، آماج حملات تروریستی قرار می‌گیری».

به عقیده نویسنده، اکنون زمان آن رسیده است که اسرائیل و آمریکا راهبردی بیابند که اسرائیل کنترل مرز شمالی‌اش را دوباره به دست بیاورد و حزب‌الله را از مرز دور کند. ساده‌ترین راه این است جهان به حزب‌الله فشار بیاورد قطع‌نامه ۱۷۰۱ شورای امنیت را بپذیرد و رعایت کند، که البته دور از ذهن است. مندل در ادامه می‌افزاید گزینه واقع‌بینانه‌تر اقدام نظامی اسرائیل است تا حزب‌الله را به شمال نهر لیطانی براند، که سازمان ملل ۱۷ سال قبل وعده‌اش را داده بود اما هرگز عملی نشد.

نویسنده مقاله در پایان اشاره می‌کند: «این می‌تواند به جنگ منطقه‌ای تبدیل شود، اما اگر آمریکا به اسرائیل کمک کند حزب‌الله را عقب براند، جمهوری اسلامی نیز تحقیر خواهد شد».

از سوی دیگر، جایگاه آمریکا به‌عنوان متحدی قابل‌اطمینان در جهان تقویت خواهد شد و مردم ایران نیز تشویق می‌شوند تا بار دیگر برای سرنگونی جمهوری اسلامی تلاش کنند. اما و اگرهای زیادی وجود دارد، اما می‌تواند بهترین فرصت برای ثبات خاورمیانه، ایرانی در صلح و آرامش، و کسب اعتبار و احترام برای آمریکا است.

اسرائیل نمی‌خواهد در دو جبهه بجنگد، اما احتمال دارد کارزار رهایی غزه از حماس ظرف چند ماه تمام شود، و درگیری به شمال و مرز لبنان کشیده شود.

بیشتر از جهان