اکسیوس: رئیس موساد و نخست‌وزیر قطر به زودی با هدف از سرگیری مذاکرات برای آزادی گروگان‌های اسرائيلی حماس دیدار می‌کنند

به گفته یک منبع اسرائیلی، این کشور تمایل خود را برای مذاکره در مورد توافقی جدید که شامل آزادی گروگان‌های زن باقی‌مانده شود، ابراز کرده است

دیوید بارنیا، رئیس موساد - خبرگزاری فرانسه

به گزارش اکسیوس به نقل از دو منبع مطلع، انتظار می‌رود دیوید بارنیا، رئیس موساد در پایان هفته جاری در اروپا با هدف از سرگیری مذاکرات برای آزادی گروگان‌های حماس با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر دیدار کند.

این نخستین دیدار مقامات عالی‌رتبه تل‌آویو و دوحه پس از پایان آتش‌بس هفت‌روزه میان اسرائیل و حماس خواهد بود.   

بازگشت اسرائیل به میز مذاکرات نشان‌دهنده آمادگی این کشور برای بررسی معامله‌ای جدید با هدف آزادی گروگان‌ها است. توافق قبلی دو هفته پیش، در پی خودداری حماس از آزادی تعداد بیشتری از گروگان‌ها پایان یافت. حماس، تل‌آویو را مسئول فروپاشی توافق پیشین می‌داند و می‌گوید گروگان‌های زنی که اسرائیل درخواست آزادی آن‌ها را کرده بود، سرباز ارتش این کشور بودند.

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که به اشتباه سه گروگان اسرائيلی را هدف قرار داده و کشته است. این ارتش در بیانیه‌ای گفته است که احتمالا این سه نفر در جریان تشدید نبردها میان نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حماس در شمال غزه موفق به فرار شده‌ و یا گروگان‌گیران آن‌ها را رها کرده‌اند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای حادثه کشته‌شدن این گروگان‌ها را «اشتباهی غم‌انگیز» توصیف کرد.

تنها کمی پس از بیانیه ارتش اسرائیل بسیاری از اعضای خانواده‌های گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس‌ به سر می‌برند در بیانیه‌ای از دولت اسرائیل خواستند که هرچه سریع‌تر برنامه خود را برای رسیدن به توافقی در جهت آزادی عزیزانشان اعلام کند.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از گذشت بیش از هفتاد روز از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرئیل، بیش از ۱۳۰ گروگان همچنان در اسارت شبه‌نظامیان حماس‌اند. در توافق پیشین که به آتش‌بسی هفت روزه انجامید، بیش از ۱۰۰ گروگان آزاد شدند.

اکسیوس اوایل هفته جاری گزارش داد که مقامات قطری که نقش میانجی را در معاملات میان حماس و اسرائیل ایفا می‌کنند، هفته گذشته با مقامات اسرائیلی تماس گرفته‌اند تا دریابند که آیا تمایلی برای ازسرگیری مذاکرات غیر مستقیم با حماس بر سر توافق جدید وجود دارد یا خیر.  

به گفته منابع اسرائیلی، میانجیان به تیم مذاکره کننده اسرائیلی توافقی را پیشنهاد کردند که طی آن تل‌آویو در ازای آزادی گروگان‌های زنی که همچنان در اسارت حماس‌اند با آتش‌بسی به مدت بیش از یک روز موافقت کند.

به گفته یک منبع اسرائیلی، این توافق می‌تواند «عناصر بشردوستانه» را همچون آزادی مردان گروگان مسن و یا گروگان‌هایی که به مراقبت‌های پزشکی ویژه‌ای نیاز دارند و آن‌هایی که به شدت زخمی شدند، شامل شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل به همراه کابینه جنگ این کشور هفته گذشته در پی پیشنهاد اولیه قطر با سفر رئیس موساد به این کشور مخالفت کرد. اما پس از واکنش‌های شدید به این تصمیم، نخست‌وزیر اسرائیل تصمیم خود را تغییر داد و بار دیگر به بارنیا اجازه داد تا با مقامات قطری دیدار کند.

به گفته یک منبع اسرائیلی، این کشور تمایل خود را برای مذاکره در مورد توافقی جدید که شامل آزادی گروگان‌های زن باقی‌مانده شود، ابراز کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه ۲۳ اذر در دیداری دو ساعته با بارنیا در مورد از سرگیری مذاکرات آزادی گروگان‌ها گفتگو کرد.  

یک مقام ارشد آمریکایی در این‌باره گفت که ایالات متحده و اسرائیل راه‌ایی را برای آزادی گروگا‌ن‌ها بررسی می‌کنند، اما هنوز مشخص نیست که آیا به نتیجه‌ای می‌رسند یا خیر.

بیشتر از جهان