چرا دانشمندان می‌خواهند ایموجی «خرس آبی» داشته باشیم؟

دانشمندان می‌کوشند تا انواع موجودات زنده را در ایموجی‌ها نشان دهند

تصویر خرس‌ آبی، جانوران آبزی کوچک که تاردیگرید هم نامیده می‌شود - walkingmountains

همه ما برای نشان دادن احساسات و افکارمان در فضای مجازی، گاهی به ایموجی‌‌ها (Emoji) یا شکلک‌های دیجیتالی پناه می‌بریم و به مدد آن‌ها می‌توانیم احساساتمان را از طریق این شکل‌ها بیان کنیم.

به گزارش سی‌ان‌ان، دانشمندان هم از این قاعده مستثنی نیستند.

فرانچسکو فیستولا، بوم‌شناس ایتالیایی و استاد دانشگاه میلان، دو سال پیش که در کنفرانسی حضور داشت، متوجه شد ایموجی‌ها می‌توانند به گسترش تلاش‌های جهانی کمک کنند.

فیستولا تحقیقات زیادی را روی سمندرها انجام می‌دهد. اما ارسال پیام سریع به همکارانش وقتی مشغول است، بدون وجود ایموجی سمندر، کار دشواری است.

او متوجه شد که در کنفرانس بوم‌شناسی (اکولوژی) تنها نیست، چرا که یک متخصص قارچ‌های آبزی هم از نبود نماد دیجیتالی برای موجودات میکروسکوپی ابراز تاسف کرد.

بنابراین، فیستولا و همکارش، استفانو مامولا، روی یک بررسی جامع از نمادهای حیوانات و طبیعت در ایموجی‌پدیا کار کردند – ایموجی‌مدیا دایرةالمعارف جهانی شکلک‌ها است که به‌طور گسترده در سطح بین‌المللی شناخته شده است.

آن‌ها در تلاش بودند که بفهمند که این ایموجی‌ها تا چه حد «درخت زندگی» را نشان می‌دهند. درخت زندگی استعاره و نمونه‌ای است که موجودات زنده را گروه‌بندی می‌کند و روابط تکاملی آن‌ها را نشان می‌دهد.

تحقیقات آن‌ها که روز دوشنبه در مجله آی‌ساینس منتشر شد، آنچه را آن‌ها سوگیری در تحقیقات تنوع زیستی نامیدند برجسته می‌کند.

طبق این پژوهش، حیوانات در مقایسه با گیاهان، قارچ‌ها و سایر موجودات در ایموجی‌پدیا بهتر نشان داده شده‌اند.

فیستولا گفت: «اگرچه انسان‌ها تمایل بیشتری به همدلی با موجودات زنده‌ای دارند که به آن‌ها نزدیک‌ترند ، اما نتایج نگران‌کننده است.»

به باور او، اطمینان از تنوع زیستی ایموجی حیوانات و موجودات زنده به ایجاد آگاهی در مورد گونه‌های ناشناخته و تلاش برای نجات آن‌ها کمک می‌کند.

او در این زمینه می‌گوید: «ارتباط اولین قدم است. اگر مردم از وجود موجودات آگاه باشند، قدر آن‌ها را خواهند دانست.»

او در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان گفت: «‌ما به‌عنوان محقق یا افرادی که روی تنوع زیستی حیوانات کار می‌کنیم، اغلب از ایموجی‌ها برای ارتباطات خود استفاده می‌کنیم و وقتی متوجه نبود تعداد زیادی از حیوانات در ایموجی‌پدیا شدیم، شروع به پرسش درباره دلیل آن کردیم. چرا که برای ارتباط در مورد تنوع زیستی اهمیت بسیاری دارد.»

تجزیه و تحلیل ایموجی‌ها تعصبات تنوع زیستی را برجسته می‌کند

استفانو مامولا، محقق اکولوژی و زیست‌شناسی از ایتالیا و فیستولا تصمیم گرفتند تا یک بررسی کمی بر روی ایموجی‌ها انجام دهند. آن‌ها در ایموجی‌پدیا به بررسی نمادهایی که گیاهان و حیوانات را نشان می‌دهند، پرداختند.

آن‌ها دریافتند که ایموجی‌ها ۱۱۲ موجود زنده، از جمله ۹۲ حیوان و ۱۶ گیاه را نشان می‌دهند. اما تعداد بسیار کمی از ایموجی‌ها، حیوانات دریایی را شامل می‌شوند، با وجودی که ۷۰ درصد سیاره زمین را دریاها و اقیانوس‌ها تشکیل می‌دهد.

جای تعجب نیست که پستانداران بزرگ مانند میمون‌ها، گربه‌ها و سگ‌ها به خوبی در میان ایموجی‌ها جای دارند. زیرا تمایل و همدلی انسان‌ها با مهره‌داران، و حیوانات نزدیک به آن‌ها، بیشتر است.

این تحقیق نشان داد که حیوانات و مهره‌داران بیش از حد وجود دارند، در حالی که گیاهان، قارچ‌‌ها، ریزاندامکان (میکروارگانیسم‌ها) و بندپایان مانند عنکبوت و عقرب کمتری وجود دارد.

همچنین، برخی گونه‌ها مانند ستاره‌های دریایی و خرس‌های آبی (جانوران آبزی کوچک که تاردیگرید هم نامیده می‌شوند) و کرم‌های مسطح کاملا نادیده گرفته شده‌اند.

حتی در میان ایموجی‌های حیوانات، فقدان تعادل وجود داشت. مهره‌داران، از جمله پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها، ۷۶ درصد از گونه‌های ایموجی حیوانات موجود را تشکیل می‌دهند.

اما حتی با وجود کاستی‌ها در تنوع ایموجی‌ها، این مطالعه یک نکته مثبت را برجسته کرد: تعداد ایموجی‌های حیوانات و طبیعت در هشت سال گذشته بیش از دو برابر شده است و در حال حاضر، مجموعا ۲۱۴ شکلک در ایموجی‌پدیا موجود است.

فیستولا گفت که هنوز به کمیته فرعی ایموجی یونیکد (Emoji Unicode) که تعیین می‌کند چه شکلک‌هایی باید اضافه شود، دسترسی پیدا نکرده‌اند.

فیستولا می‌گوید: «اگر قرار بود فورا دو شکلک را انتخاب کنم، ستاره دریایی و تاردیگرید را انتخاب می‌کردم.» انتخاب مامولا هم قارچ یا خزه بود.

به گفته دانشمندان، شاید ایموجی‌ها شکل‌های عادی برای برقراری ارتباط به نظر برسند، اما سادگی و بی‌واسطه بودن آن‌ها برای مستندسازی تنوع زیستی و تلاش‌های حفاظتی مهم است. زیرا برخی حیوانات منقرض و از حافظه جمعی پاک می‌شوند.