کارزار معلولان: پول ویلچرها خرج بریزوبپاش همایش مدیران بهزیستی شد

شرکت‌کنندگان این همایش نفری یک فلاسک چای و سه میلیون تومان از بهزیستی پاداش گرفتند

تصویری از تجمع اعتراضی معلولان در خوزستان‌ــ اتحادیه آزاد کارگران

در حالی‌ که افراد دارای معلولیت با مشکلات متعددی مواجه‌اند و سازمان بهزیستی از پرداخت حقوق آنان به بهانه نبود بودجه و اعتبار کافی خودداری می‌کند، صرف هزینه‌های کلان برای برگزاری مراسم و همایش‌های مدیریتی در این سازمان خبرساز شده است.

سازمان بهزیستی در آبان‌ماه بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای برگزاری همایش سه روزه مدیران در تهران و سپس خزرآباد هزینه کرد. شرکت‌کنندگان این همایش نفری یک فلاسک چای و سه میلیون تومان از بهزیستی پاداش گرفته‌اند. حالا بهروز مروتی، مدیر کارزار معلولان، می‌گوید این پول می‌توانست برای خرید دست‌کم ۶۰۰ ویلچر ارزان‌قیمت و ۳۰۰ ویلچر استاندارد برای افراد دارای معلولیت هزینه شود.

به گفته او، این همایش با صرف هزینه‌های هنگفت در حالی برگزار شد که افراد دچار معلولیت در ایران برای تهیه ویلچر و سایر لوازم ضروری با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهزیستی در جمهوری اسلامی متولی امور آسیب‌دیدگان اجتماعی و افراد آسیب‌پذیر است. بودجه این سازمان نیز طبق قانون، باید در جهت حمایت از افراد دچار معلولیت، کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، سالمندان، زنان سرپرست خانواده و دیگر افراد آسیب‌پذیر جامعه هزینه شود. با این حال به نظر می‌رسد اولویت این سازمان فعلا برگزاری همایش با صرف بودجه‌های کلان آن هم در آستانه انتخابات است.

مدیر کارزار معلولان ضمن انتقاد شدید از برگزاری همایش سه‌روزه مدیران، به روزنامه اینترنتی فراز گفت که بهزیستی در حالی برای این همایش میلیاردها تومان هزینه کرد که معلولان برای دریافت ویلچر، عصا، عینک، سمعک، مستمری و حق پرستاری ماه‌ها منتظر می‌مانند.

بهروز مروتی «ضرورت» برگزاری این همایش را که گفته می‌شود یکی از «بی‌سابقه‌ترین بریزوبپاش‌های چند سال اخیر» بوده است، زیر سوال برد و گفت در حالی‌ که برخی از معلولان حتی برای تهیه لوازم بهداشتی و مصرفی نیز مشکل دارند، مدیران بهزیستی از شهرهای مختلف ایران با هواپیما، اتوبوس و خودروهای دولتی به محل برگزاری همایش بهزیستی رفتند و حق ماموریت هم گرفتند.

او ضمن اشاره به مبهم بودن ردیف بودجه همایش مدیران بهزیستی و پرداخت پاداش سه میلیون تومانی به علاوه یک فلاسک چای به حاضران این مراسم، گفت: «وقتی کسی برای خرید یک ویلچر حدود سه میلیون تومانی باید سال‌ها در خانه بماند، چه ضرورتی داشت به هر مدیر علاوه بر هزینه ایاب‌وذهاب و اسکان، پاداش هم بدهند؟»

مدیر کارزار معلولان در ادامه این سوال را مطرح کرد: «سازمانی که می‌گوید کمبود بودجه دارد و جامعه هدفش را از خیلی چیزها محروم می‌کند، چرا باید برای همایشی که دستاورد آن مشخص نیست، هزینه کلان صرف کند؟»

به گفته این فعال اجتماعی، این بودجه به «محروم‌ترین اقشار جامعه» از جمله ایتام، سالمندان، زنان سرپرست خانوار و معلولان اختصاص داشت ولی صرف برگزاری اجلاس مدیران بهزیستی شد.

روزنامه شرق نیز روز ۱۳ آبان در گزارشی با عنوان «بریزوبپاش به چه منظور؟» به همایش پرهزینه بهزیستی انتقاد کرده و نوشته بود: «رئیس کنونی سازمان بهزیستی با صرف هزینه‌های کلان، مدیران این سازمان را از استان‌های سراسر کشور فرا خواند و با گذاشتن نام رویداد ملی هم‌افزایی مدیران سازمان بهزیستی کشور روی آن، نشان داد بهزیستی اگرچه برای مددجویان آهی در بساط ندارد، برای همایش مدیران پول‌های خوبی دارد.»

در این گزارش آمده بود سازمان بهزیستی در شرایطی که در اجرای امور روزمره هم با کمبود اعتبار مواجه است، بودجه برگزاری چنین رویداد پرهزینه‌‎ای را از جیب مددجویانش پرداخت می‌کند.

صرف این بودجه‌های کلان که به نظر می‌رسد برای مدیران دولت ابراهیم رئیسی کاربرد تبلیغاتی دارد، بی‌اعتنایی حکومتی‌ها به مشکلات فزاینده افراد آسیب‌پذیر و دچار معلولیت را نشان می‌دهد. این افراد بارها در اعتراض به اجرا نشدن قانون معلولان و بی‌توجهی دولت به مطالباتشان تجمع و تحصن کرده‌اند اما پاسخ قانع‌کننده‌ای نگرفته‌اند.

صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، هم روز ۲۲ آذر در مراسمی که با ادعای «حمایت از معلولان» برگزار شد، گفته بود: «به امید ایران بدون معلول.» سخنان این مقام دولتی واکنش‌های انتقادی افراد دارای معلولیت و فعالان مدنی را در پی داشت. اعتراض‌ها وقتی بیشتر شد که محمدعلی احمدی، فرماندار اصفهان، هم کمی بعد در اقدامی که بسیاری آن را «توهین‌آمیز» خواندند، نشسته بر ویلچر به مراسم تجلیل از معلولان رفت.

فعالان اجتماعی در ایران طی سال‌های اخیر، پیوسته درباره خطر خانه‌نشینی و بیکار شدن معلولان در پی افزایش چشمگیر هزینه‌های درمانی و تجهیزات توانبخشی هشدار داده‌اند. علی‌همت محمودنژاد، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان، پیش‌تر به خبرگزاری ایسنا گفته بود مبلغی که دولت برای اجرای قانون «حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت» در نظر گرفته، نه‌تنها پاسخگوی خرید وسایل توانبخشی معلولان نیست و دردی از آنان دوا نمی‌کند، که معادل هزینه خرید روزی دو عدد تخم‌مرغ است.