صدور رای تاریخی به نفع سوپرلیگ؛ یوفا و فیفا مقابل باشگاه‌ها شکست خوردند

دولت‌های اروپایی به‌همراه یوفا و فیفا به‌دلیل ترس از دست دادن مخاطبان لیگ‌های داخلی و لیگ قهرمانان اروپا، با تاسیس سوپرلیگ‌ مخالف‌اند

پرز و لاپورتا، مدیران دو باشگاه رئال مادرید و بارسلونا-مارچ ۲۰۲۳-روزنامه آ.اس

سرانجام رای دیوان دادگستری اتحادیه اروپا درباره پرونده جنجالی سوپرلیگ روز پنجشنبه، ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر)، صادر شد تا مدیران و مالکان ۱۲ باشگاه پرافتخار اروپایی، به‌خصوص رئال مادرید و بارسلونا که شاکی و مدعی اصلی این پرونده بودند، با شکست یوفا و فیفا اکنون به ایجاد تغییراتی بنیادین در دنیای فوتبال امیدوار شوند.

اتحادیه فوتبال اروپا و فدراسیون جهانی فوتبال که در آوریل سال ۲۰۲۱ با تهدید به اعمال محرومیت‌های سنگین، از آغاز سوپرلیگ اروپا جلوگیری کرده بودند، بر این باورند که سوپرلیگ اروپا فوتبال را به باشگاه‌های ثروتمند محدود می‌کند، اما موافقان این پروژه و مدیران رئال مادرید و بارسلونا می‌گویند خارج شدن انحصار برگزاری لیگ‌های اروپایی و جهانی از زیر چتر یوفا و فیفا، ارقام بسیار بیشتری را نسبت به گذشته به سمت باشگاه‌های ورشکسته و کوچک‌تر در اروپا و سایر قاره‌های جهان سرازیر خواهد کرد و موجب پیشرفت و افزایش جذابیت صنعت فوتبال می‌شود.

در هر صورت، بالاترین نهاد قضایی اروپا که رای آن قابل اعتراض و بازگشت هم نیست، امروز رسما تایید کرد که شکل گرفتن سوپرلیگ قانونی است و یوفا نمی‌تواند مانع برگزاری آن شود، تا بنا بر گفته خبرگزاری‌های اروپا، در همان ابتدای امر یک میلیارد دلار از سوی سرمایه‌گذاران این لیگ به دو باشگاه رئال مادرید و بارسلونا به‌عنوان موسسان سوپرلیگ اختصاص یابد.

پس از اعلام رای دادگاه امروز، برند ریشارت، مدیر‌عامل سوپرلیگ، در ادعایی جالب گفت که برای همه دوستداران فوتبال بازی‌های این لیگ را رایگان پخش خواهند کرد. او افزود: «فوتبال آزاد شده است. ما حق رقابت را به دست آورده‌ایم و انحصار یوفا تمام شده است. فوتبال حالا برای سود بردن همه است. باشگاه‌ها دیگر نباید از تحریم‌ها بترسند و اکنون می‌توانند آینده خود را بدون مانع تعیین کنند. حالا می‌توانیم پخش رایگان برای بازی‌ها تعیین کنیم و درآمد باشگاه‌ها تضمین‌شده خواهند بود.»

همچنین فلورنتینو پرز، رئيس رئال مادرید، پس از پیروزی در دادگاه گفت: «ما از این حکم رضایت داریم و در روزهای آینده به‌دقت این اتفاق تاریخی را پیگیری خواهیم کرد. فوتبال اروپا هرگز انحصاری نخواهد بود و از امروز باشگاه‌ها سرنوشت خودشان را تعیین می‌کنند. ما قادر هستیم مسابقات فوتبال را ارتقا دهیم و اکنون قانون منطق و آزادی حاکم است. دریچه فوتبال به روی همه باز خواهد شد، این تورنمنت (مسابقات چندجانبه) از بازیکنان محافظت می‌کند و هواداران در سرتاسر جهان را هیجان‌زده خواهد کرد. پایان دادن به این انحصار به‌هیچ‌وجه آسان نبود و ما این فرصت را داریم تا با شفافیت بالا به این حکمرانی پایان دهیم. امروز نقطه عطفی در تاریخ فوتبال خواهد بود و ما این مسئولیت بزرگ را می‌پذیریم. این یک روز بزرگ برای تاریخ فوتبال است.»

از سوی دیگر خوان لاپورتا، رئیس باشگاه بارسلونا، ضمن ابراز خوشحالی از این اتفاق بیان کرد: «ما با برگزاری لیگ‌های داخلی مخالف نیستیم و با وجود رقابت‌های بهتر اروپایی، لیگ‌های داخلی متعادل‌تر و رقابتی‌تر خواهند شد، اما باشگاه‌های مانند بارسلونا متعلق به مردم هستند و هیچ حمایت مالی دیگری جز آنچه از فعالیت خود می‌تواند به دست آورند، ندارند. ما معتقدیم زمان آن فرا رسیده است که باشگاه‌ها کنترل بیشتری بر سرنوشت، آینده و پایداری خود داشته باشند. اول از همه می‌خواهم کاملا روشن کنم که موضع بارسلونا در مورد فرمت (ساختار) جدید مسابقات اروپایی به‌هیچ‌وجه با هدف رقابت با لالیگا یا به‌طور کلی لیگ‌های داخلی نیست.»

اما در این بین، مدیران لیگ‌های معتبر اروپایی مانند انگلستان، اسپانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز به‌دلیل هراس از کاهش جذابیت لیگ‌های داخلی در کشورهای خود، از اصلی‌ترین مخالفان ایجاد و آغاز‌به‌کار سوپرلیگ طولانی‌مدت اروپا محسوب می‌شوند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، فدراسیون‌های فوتبال آلمان، ایتالیا و فرانسه در بیانیه‌هایی اعلام کرده‌اند: «به‌هیچ‌‌وجه مجوز حضور تیم‌ها را در سوپرلیگ صادر نمی‌کنند و اگر تیمی در این مسابقات شرکت کند، از حضور در لیگ محروم می‌شود.»

اتحادیه فوتبال انگلستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که باشگاه‌های فوتبال این کشور در صورت پیوستن به سوپرلیگ اروپا یا هر رقابتی خارج از قوانین یوفا و فیفا، از مسابقات باشگاهی کنار گذاشته خواهند شد. خبرهایی درباره قصد دولت بریتانیا به منظور تصویب قانونی برای جلوگیری از حضور باشگاه‌های انگلستان در سوپرلیگ هم منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکم وضع‌شده در دادگاه عدالت اروپا به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شامل حال باشگاه‌های انگلستان نمی‌شود و دولت این کشور می‌تواند مانع از حضور آن‌ها شود.

اصلاحات فوتبال در انگلستان که از سال ۲۰۲۴ اجرایی می‌شود و از حمایت دولت برخوردار است، با ایجاد رقابتی به سبک سوپرلیگ مخالفت می‌کند؛ اصلاحاتی که از سال ۲۰۲۱ و زمانی که ۱۲ باشگاه اروپایی، ازجمله شش باشگاه انگلستانی آرسنال، چلسی، تاتنهام، لیورپول، منچسترسیتی و منچستریونایتد خود را به‌عنوان بنیان‌گذاران سوپرلیگ اروپا معرفی کردند، آغاز شد.

در همین حال، لالیگای اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «امروز بیش از هر زمان دیگری به یاد می‌آوریم که سوپرلیگ یک مدل خودخواهانه و نخبه‌گرا است. هر فرمتی از رقابت‌ها که کاملا باز و با دسترسی مستقیم سالانه از طریق لیگ‌های داخلی نباشد، یک مدل بسته است. فوتبال اروپا قبلا حرفش را زده است، بنابراین اصرار نکنید. موسسان سوپرلیگ شروع به مسموم کردن فضا کرده‌اند.»

سپس نوبت به اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا، رسید تا عصر امروز بگوید: «این حکم دیوان عالی به معنای تایید یا ارزش دادن به چیزی که به‌اصطلاح سوپرلیگ نامیده می‌شود، نیست. یوفا به استحکام ساختار خود اعتماد دارد و قوانین جدیدی را برای جلوگیری از این اتفاق وضع خواهد کرد. یوفا بر تعهد خود برای دفاع از منشور فوتبال اروپا مصمم است و تضمین می‌کند که این منشور قوانین در خدمت منافع گسترده‌تر جامعه است. ما به‌طور جمعی به همکاری‌های خود با تمامی نهادها، لیگ‌ها، باشگاه‌ها و هواداران اتحادیه اروپا برای افزایش کیفیت و جذابیت ورزش در اروپا ادامه خواهیم داد.»

جنگ و دعوایی شدید میان چند باشگاه اروپایی با دولت‌های این کشورها و همچنین یوفا و فیفا -که به نظر می‌رسد دلیل اصلی آن تنها در کلمه «پول» خلاصه می‌شود- رقابت‌های حساس اروپایی و همچنین مسابقات لیگ فوتبال در کشورها، هرساله میلیاردها دلار را به حساب اتحادیه فوتبال اروپا، فدراسیون جهانی فوتبال و همچنین دولت‌های اروپایی واریز می‌کند و ازدست رفتن چنین سودآوری هنگفتی برای آن‌ها غیرقابل جبران خواهد بود.

در هر صورت و بر اساس ویدیو و خبر تازه‌ای که صفحه رسمی سوپرلیگ اروپا در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده، قرار است به احتمال فراوان این لیگ از تابستان ۲۰۲۵ آغاز شود که به معنای پایان لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود. سوپرلیگ اروپا در سه سطح برگزار می‌شود که لیگ ستارگان (لیگ قهرمانان) شامل ۱۶ تیم برتر در دو گروه هشت تیمی، لیگ طلایی (لیگ اروپا) شامل ۱۶ تیم در دو گروه هشت تیمی و لیگ‌ آبی (لیگ کنفرانس) هم با ۳۲ تیم در چهار گروه هشت تیمی از اجزای آن خواهد بود.

هر تیم در هفت دیدار میزبان و در هفت دیدار مهمان است و مسابقات شامل مراحل گروهى و حذفی خواهد بود. تیم‌های صعود یا سقوط‌کرده نیز راهی سطوح بالاتر یا پایین‌تر می‌شوند و مسابقات پلی‌آف وجود دارد. همچنین قرار است سوپرلیگ اروپا در فوتبال زنان نیز برگزار شود. در هر فصل از مسابقات دو تیم از ستارگان و طلایی سقوط می‌کنند و دو تیم جایگزین می‌شوند، اما در سطح آبی در پایان فصل ۲۰ تیم سقوط می‌کنند و ۲۰ تیم راهی مسابقات خواهند شد.

از سوی دیگر، اخبار و شایعات تایید‌نشده در رسانه‌های ورزشی اروپا می‌گویند مارسی، لیون، فاینورد، آیندهوون، بنفیکا، پورتو، باشگاه‌های ایتالیایی، ستاره‌سرخ بلگراد، اندرلخت و چندین باشگاه نام‌آشنای دیگر، علاوه بر چند غول اروپایی، برای پیوستن به سوپرلیگ به توافق رسیده‌اند. این باشگاه‌ها سوپرلیگ را فرصتی استثنایی برای حل مشکلات مالی و بازگشت به شکوه گذشته خود می‌دانند، زیرا از همین حالا سرمایه‌گذاران آماده‌اند تا ۱۵ میلیارد یورو در این لیگ سرمایه‌گذاری کنند.

بیشتر از ورزش