پاکستان دیگر در تلاش برای رسمیت بخشیدن به طالبان نیست

روابط طالبان با دولت پاکستان به‌شدت تیره شده است

مقام‌های دولت پاکستان از همان روز‌های نخست سلطه طالبان بر افغانستان در تلاش برای رسمیت‌بخشیدن به این گروه بودند. سیاستمداران پاکستان در هر نشستی از جامعه جهانی خواستند تا گروه طالبان را به‌عنوان یک دولت مستقل به رسمیت بشناسند.

هرچند پاکستان تاکنون طالبان را به رسمیت نشناخته، اما روابط میان طالبان و دولت پاکستان در سطح دیپلماتیک مانند دو کشور هم‌تراز بوده است.

با این حال، به نظر می‌رسد خوش‌بینی‌های دولت پاکستان درباره طالبان دچار تغییر زیادی شده است و این کشور حالا برای به رسمیت شناختن طالبان شرط‌هایی را مطرح می‌کند. 

در تازه‌ترین مورد، منیر اکرم، نماینده دائمی پاکستان در سازمان ملل متحد، در سخنانی که روز پنجشنبه در این نهاد بین‌المللی ارائه کرد، هرگونه تعامل با طالبان را مشروط به اقداماتی دانست که این گروه در مبارزه با تحریک طالبان پاکستانی (‌تی‌تی‌پی) انجام می‌دهد.

منیر اکرم گفت: «هر روند تعامل [با دولت موقت افغانستان] باید بر اساس اقداماتی که علیه سازمان‌های تروریستی انجام می‌دهد باشد. در غیر این صورت، ما شاهد گسترش تروریسم از افغانستان خواهیم بود، همان‌طور که قبل از ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد و نه‌تنها منطقه، بلکه کل جهان را تهدید می‌کند.» او همچنین اظهار امیدواری کرد که ارزیابی شورای امنیت در مورد افغانستان باعث شود جامعه جهانی یک نقشه راه جامع برای این کشور تدوین کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین اظهارات رسمی درباره تغییر سیاست پاکستان در قبال افغانستان است. منیر اکرم روز پنجشنبه به‌طور رسمی این تغییر سیاست را اعلام کرد و گفت تا زمانی که رویکرد طالبان در مورد مبارزه با سازمان‌های تروریستی تغییری نکند، تعاملی با این گروه نخواهند داشت. 

با این حال، تغییر سیاست پاکستان در قبال افغانستان به معنای نگرانی این کشور درمورد وضعیت مردم افغان نیست. پاکستان همچنان باور دارد که سیاست‌های طالبان به‌ویژه درخصوص حقوق زنان، برخاسته از فرهنگ مردم این کشور است و اکثریت مردم با سیاست‌های این گروه موافق‌اند. همچنین برای پاکستان مسئله آموزش دختران مهم نیست و بیشتر روی موضوع مبارزه با تی‌تی‌پی تاکید دارد. 

از سوی دیگر، گروه طالبان نیز دیگر رویکردی منعطف در قبال پاکستان ندارند و هر‌ازگاهی از این کشور انتقاد می‌کنند. 

ملا یعقوب آخوند، سرپرست وزارت دفاع طالبان، به‌تازگی در نشستی که به مناسبت فارغ‌التحصیلی دانشجویان پسر از دانشگاه دولتی کابل برگزار شده بود، گفت برخی از کشور‌ها تلاش می‌کنند تا در لباس دوست، افغانستان را به سوی بدبختی بکشانند. به نظر می‌رسد منظور ملا یعقوب پاکستان باشد، زیرا به‌تازگی تنها دولتمداران پاکستانی از عملکرد طالبان انتقاد می‌کنند. 

البته این تغییر سیاست پاکستان به معنای دشمنی رسمی این کشور با طالبان نخواهد بود. پاکستان هنوز برای تامین و تعمیق راهبرد خود در افغانستان، به گروهی مانند طالبان نیاز دارد. با این حال، به نظر می‌رسد پاکستان تلاش می‌کند تا در هماهنگی با کشور‌های جهان و اعمال فشار بیشتر بر طالبان، این گروه را  به تغییر سیاست‌هایشان در قبال تی‌تی‌پی وادار کند. 

پیش از این نیز پاکستان از آمریکا خواسته بود تا این کشور را در امر مبارزه با تروریسم حمایت کند. آمریکا نیز از سازمان ملل متحد درخواست کرده است که فشار‌ها بر طالبان را افزایش دهند تا این گروه در قبال مبارزه با تروریست‌ها با صداقت بیشتری عمل کند. 

این درحالی است که به نظر نمی‌رسد طالبان تغییر خاصی در عملکردشان ایجاد کرده باشند، زیرا این گروه تنها در هماهنگی با سازمان‌های جهادی مفهوم وجودی خود را حفظ می‌کند. 

بیشتر از جهان