یک مقام سازمان امور مالیاتی ایران: پزشکان بیش از مشاغل دیگر مالیات پرداخته‌اند

برخی گزارش‌ها فرار مالیاتی پزشکان را بیشتر از میانگین مشاغل دیگر دانسته و به مواردی از دریافت ویزیت با ارزهای خارجی، رمزارز یا سکه اشاره کرده بودند

کارت خوان پزشکان- ایرنا

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی میزان مالیات گرفته‌شده از پزشکان در سال ۱۴۰۱ را بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دانست که از محل ۱۰درصد کسرشده حق‌الزحمه پزشکان مشغول در مراکز درمانی به‌ حساب سازمان امور مالیاتی واریز شده است.

شاهین مستوفی همچنین ضمن رد کم‌ بودن مالیات پزشکان، اعلام کرد: «متوسط مالیات پرداختی پزشکان در سال ۱۴۰۱ در حدود ۴۳ میلیون تومان بوده است.»

به گفته مستوفی، با توجه ‌به اینکه میانگین مالیات پرداختی مشاغل دیگر کمتر از ۲۰ میلیون تومان است، پزشکان بیش از مشاغل دیگر مالیات پرداخته‌اند.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با تشریح نحوه محاسبه مالیات پزشکان اعلام کرد: «پزشکان نیز همانند سایر مشاغل برای عملکرد سال ۱۴۰۱ تا ۳۹میلیون و ۶۰۰هزار تومان معاف از مالیات هستند.»

به گفته مستوفی، مازاد درآمد به‌نسبت این مبلغ تا ۲۰۰ میلیون تومان شامل ۱۵ درصد مالیات، از ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون شامل ۲۰ درصد مالیات، و مازاد ۴۰۰ میلیون شامل ۲۵ درصد مالیات می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مستوفی ضمن رد احتمال فرار مالیاتی پزشکان به‌دلیل نصب نکردن دستگاه کارت‌خوان اشاره کرد که سال گذشته، الگوریتم‌های مالی و بانکی در ایران تغییر کرد و حساب‌های دو و سه مشاغل کنترل شده‌ است. با این روش، آن دسته از پزشکان یا مشاغل دیگری که تصور داشتند در نحوه محاسبه فقط دستگاه‌های کارت‌خوان رصد می‌شود، متوجه شدند که فرار مالیاتی با نصب‌‌نکردن کارت‌خوان ممکن نیست.

این سخنان در حالی بیان شده است که پیش‌تر، برخی رسانه‌ها آمار فرار مالیاتی پزشکان را بیشتر از میانگین مشاغل دیگر دانسته و مدعی شده بودند که دریافت ویزیت یا حق‌الزحمه با ارزهای خارجی، رمزارز، یا سکه در میان برخی پزشکان مشاهده شده است.

همچنین، در بهمن‌ ۱۴۰۱، مدیرکل دفتر بازرسی مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی مدعی شده بود: «بیش از ۵۰درصد گزارش‌های فرار مالیاتی مربوط به پزشکان است.»

در واکنش به این اظهارات، قاسم رحمت‌پور رکنی، عضو شورای‌عالی نظام‌پزشکی، در تیرماه سال جاری با انتقاد از زیر سؤال‌ بردن شفافیت مالی پزشکان گفته بود در شرایطی که فروشندگان دخانیات یک‌ششم پزشکان مالیات می‌دهند، بیشترین هجمه به پزشکان می‌شود که از خوش‌حساب‌ترین مشاغل کشورند.

مسئله سیاست‌های مالیاتی دولت و افزایش کنترل حساب مشاغل مختلف درحالی تمرکز رسانه‌ها را به سمت میزان مالیات جامعه پزشکی برده است که در پی اوج‌گیری روند مهاجرت متخصصان، یکی از بیشترین آمارهای مهاجرت در رشته‌های گوناگون پزشکی و کادر درمان دیده می‌شود. یکی از عوامل مهاجرت این قشر نداشتن رضایت از درآمد به‌نسبت میزان سال‌های تحصیل، سختی کار، و مسئولیت است.