تصویب قطعنامه کمک‌های بشردوستانه پیشنهادی امارات در شورای امنیت؛ اسرائیل همچنان می‌خواهد محموله‌های وارداتی به ‏غزه را بازرسی کند

نماینده آمریکا اعلام ‌کرد تصویب این قطعنامه کورسوی امیدی برای پایان یافتن رنج مردم غزه است

جلسه شورای امنیت سازمان ملل-Charly TRIBALLEAU / AFP

قطعنامه کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه که امارات متحده عربی روزها برای تهیه‌ آن رایزنی کرده‌ بود سرانجام در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

در آخرین جلسه شورای امنیت سازمان ملل در سال جاری میلادی، سرانجام آمریکا قطعنامه پیشنهادی مرتبط با غزه را وتو نکرد. با رای ممتنع آمریکا و روسیه و ۱۳ رای موافق اعضای دائم و موقت شورای امنیت، این قطعنامه سرانجام امروز به تصویب رسید.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه اول دی (۲۲ دسامبر) به تصویب قطعنامه‌ای رای داد که از همه طرف‌های درگیر در جنگ اسرائیل و حماس می‌خواهد به «عرضه ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه»‌ مجوز و امکان بدهند. اما خبری از آتش‌بس نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، پس از تصویب این قطعنامه آن را کورسوی امیدی برای پایان دادن به رنج اهالی غزه خواند. او همچنین تاکید کرد که حماس صلح نمی‌خواهد و با آتش‌بس به‌ دنبال فرصتی است تا حمله تروریستی هفتم اکتبر را تکرار کند. نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد که در این جلسه حاضر بود تصویب چنین قطعنامه‌ای را غیرضروری خواند. او گفت: «لزومی به توافق بر سر چنین قطعنامه‌ای نبود، زیرا لزومی به کمک‌های بیشتر به نوار غزه نیست.»

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، نیز پس از تصویب این قطعنامه تاکید کرد که کشورش همچنان تمام محموله‌های کمکی به نوار غزه را بازرسی خواهد کرد و مانند گذشته اجازه ورود کالاهای غیرضروری را نمی‌دهد. 

ریاض منصور، نماینده دائم تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل متحد، پذیرش قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را حرکتی رو به جلو خواند، اما تاکید کرد که خواست این تشکیلات آتش‌بس دائمی در نوار غزه است. ریاض منصور گفت: «این قطعنامه گامی در راه درست است، باید اجرا شود و باید با فشار گسترده برای برقراری آتش‌بس فوری همراه شود.» او به‌نمایندگی از همه فلسطینی‌ها باز هم تکرار کرد که خواست اصلی آن‌ها برقراری آتش‌بس فوری است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز پس از تصویب قطعنامه سخنرانی کرد و گفت: «۷۱ روز منتظر ماندیم تا اسرائیل اجازه دهد کمک‌ها از گذرگاه کرم شالوم وارد شود.»‌ او گفت خصومت‌های اسرائیل مانع اصلی در مقابل کمک‌رسانی به نوار غزه است. گوترش گفت هیچ‌چیز نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و سیاست مجازات جمعی اسرائیل را توجیه نمی‌کند. دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که مشابه آنچه را در غزه رخ داده است تا کنون ندیده است. 

نماینده بریتانیا در سازمان ملل نیز از پذیرش قطعنامه ارسال کمک و امداد‌های بشردوستانه به نوار غزه حمایت‌ کرد. او گفت دیدن کودکان غزه در آستانه قحطی دردناک است. سیاستمدار بریتانیایی از امارات متحده عربی برای تهیه چنین قطعنامه‌ای قدردانی کرد.

بیشتر از جهان