نیویورک تایمز: آمریکا به دنبال میانجی‌گری برای کاهش تنش‌ها در مرز لبنان و اسرائیل است

نخستین تمرکز گفتگوها با میانجی‌گری آمریکا جلوگیری از گسترش درگیری‌های مرزی حزب‌الله و اسرائیل به جنگی فرامرزی است

دیدار آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه آمریکا و نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان - خبرگزاری فرانسه

نیویورک تایمز به نقل از مقامات اسرائیلی و لبنانی از گفتگوی دولت بایدن با اسرائیل، لبنان و واسطه‌های حزب‌الله با هدف کاهش تنش در مرز اسرائیل و لبنان خبر داد.

به گفته این منابع ایالات متحده قصد دارد تا با دور کردن شبه‌نظامیان حزب‌الله از این مرز، به قراردادی برای حل و فصل اختلافات مرزی این دو کشور دست‌یابد.  

آموس هوکشتاین، مشاور ارشد کاخ سفید رهبری این مذاکرات را بر عهده دارد. مذاکرات سال گذشته میان اسرائیل و لبنان که به توافقی تاریخی برای حل و فصل اختلافات آن‌ها بر سر مرز دریایی انجامید، تحت نظر او انجام شده بود.

حزب الله، قدرتمندترین نیروی سیاسی و نظامی در لبنان، پس از ابراز مخالفت اولیه و تهدید به حمله به سکوهای گازی اسرائیل، از این توافق حمایت کرد.

بنابر اظهارات این مقامات، نخستین تمرکز این گفتگوها جلوگیری از گسترش درگیری‌های مرزی حزب‌الله و اسرائیل به جنگی فرامرزی است. این درگیری‌ها با آغاز جنگ اسرائیل و حماس در غزه تشدید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هوکشتاین و دیگر مقامات آمریکایی با ارسال پیام‌هایی به اسرائیل، لبنان و حزب‌الله نسبت به خطر بسیار بالای تشدید درگیری‌ها هشدار دادند و آن‌ها را با هدف جلوگیری از وقوع جنگی که می‌تواند به ورود جمهوری اسلامی ایران و دیگر گروه‌های نیابتی آن در منطقه و همچنین آمریکا منجر شود، به خویشتن‌داری حداکثری دعوت کردند.  

ایالات متحده که حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، به طور مستقیم با مقامات این شبه‌نظامیان مذاکره نمی‌کند. به گفته یک مقام ارشد لبنانی، وزیر امور خارجه، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان لبنان به عنوان واسطه‌های حزب‌الله نقش ایفا می‌کنند.

دولت بایدن علاوه بر تلاش برای مهار خطر جدی تشدید تنش‌ها، با هدف افزایش ثبات در امتداد مرز میان اسرائیل و لبنان، با طرفین در رابطه با قراردادی طولانی مدت مذاکره کرده است.

دولت بایدن به عنوان یک اصل در این مذاکرات، از نیروهای ارتش لبنان در جهت دراختیار گرفتن کنترل مرزی در سمت این کشور با هدف دور کردن شبه‌نظامیان حزب‌الله از منطقه حمایت می‌کند.

به گفته یکی از شرکت‌کنندگان در این مذاکرات، مقامات اسرائیلی در رابطه با مسافتی نیروهای حزب‌الله باید نسبت به مرز لبنان با اسرائیل حفظ کنند، پیام‌های متفاوتی فرستادند. یکی از آن‌ها با هدف کاهش خطر گروگان‌گیری شبه‌نظامیان حزب‌الله و حمله آن‌ها به شهرک‌های یهودی نشین، خواستار عفب‌نشینی حزب‌الله دست‌کم به میزان پنج‌کیلومتر شده بود. دیگری اما این میزان را هشت کیلومتر اعلام کرده بود.  آمریکا هنوز موضع خود را در این‌باره اعلام نکرده است اما به گفته برخی مقامات، آن‌ها بر این باورند که این فاصله نباید کمتر از پنج کیلومتر باشد.

مقامات آمریکایی همچنین به همتایان اسرائیلی و لبنانی خود گفته‌اند که تا زمانی که اسرائیل به جنگ در نوار غزه پایان ندهد، برقراری آرامش در مرز اسرائیل و لبنان امکان‌پذیر نیست، زیرا تا زمانی که این درگیری ادامه دارد، بعید است که حزب‌الله و سایر گروه‌ها شلیک مهمات به سمت اسرائیل را متوقف کنند.

یکی دیگر از اهداف این گفتگوها یافتن راه‌هایی برای حل و فصل اختلافات مرزی طولانی مدت میان اسرائیل و لبنان است.

مقامات لبنانی که از میانجی‌گری هوکشتاین در مذاکرات حل و فصل اختلافات بر سر مرز دریایی رضایت داشتند، با مراجعه به سفارت آمریکا در بیروت در تابستان سال جاری خواستار ایفای نقش او در حل و فصل اختلافات بر سر ۱۳ نقطه مرزی با اسرائیل شدند. هوکشتاین هفته‌ها پیش از حملات ۷ اکتبر این مذاکرات را آغاز کرده بود.

بیشتر از جهان