تبلیغات گسترده طالبان برای بازسازی افغانستان

طالبان با کارنامه «خونین» خود و کشتار و انفجار، باعث تخریب گسترده زیربناها و دارایی‌های مردم افغانستان شده‌اند

مقام‌های ارشد طالبان پس از پایان کار بازسازی تونل سانگ- @FDPM_AFG/X

در ماه‌های اخیر، رژیم طالبان تبلیغات گسترده‌ای برای بازسازی و توسعه افغانستان انجام داده است و از طریق بنگاه‌های تبلیغاتی خود می‌کوشد افکار عمومی را متقاعد کند که این رژیم اراده‌ای محکم برای بازسازی افغانستان دارد. این درحالی است که آن‌ها در طول جنگ و عملیات‌های شورشی‌ خود بخش زیادی از دارایی‌های مردم این کشور را تخریب کرده بودند.  

تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترل طالبان شنبه دوم دی ماه پنج خبر «مثبت» اقتصادی برای این رژیم را منتشر کرد. بر اساس گزارش این تلویزیون، کار ترمیم میدان هوایی (فرودگاه) بدخشان با هزینه بیش از شش میلیون افغانی و روند ساخت آسفالت خیابان‌های داخل بازار شهرستان «امام‌ صاحب» استان قندوز آغاز شده است. شرکت برق‌رسانی ملی افغانستان زیر نظر طالبان گفت که توربین دوم بند برق نغلو پس از بازسازی دوباره فعال شده است و وزارت صنعت و تجارت طالبان از صادرات جلغوزه به ارزش ۱۴ میلیون دلار به خارج از افغانستان خبر داده است. همچنین، کار ساخت کارخانه بزرگ تولید سیمان در استان قندهار به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار در جریان است.  

هفته گذشته نیز طالبان تبلیغات گسترده‌ای برای بازسازی تونل سالنگ انجام داده بودند و شماری از مقام‌های ارشد طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، برای افتتاح این پروژه رفته بودند. بنگاه‌های تبلیغاتی طالبان از افتتاح تونل سالنگ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های این رژیم نام بردند که در مدت کوتاه و با هزینه کم اجرا شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در کلان‌‌شهرهای افغانستان از جمله کابل و هرات، عریض کردن و آسفالت برخی از خیابان‌ها و رنگ‌آمیزی قسمت‌هایی از شهر را عملی کرده‌اند تا از این طریق نشان دهند که برای بازسازی شهرها اقدام کرده‌اند. طالبان عکس و ویدیوهایی مرتبط با ادعایشان در مورد بازسازی شهرها را در رسانه‌های تحت کنترل خود و رسانه‌های اجتماعی نیز منتشر کردند.  

هر چند که طالبان مدعی عملی‌سازی پروژه‌های بزرگ اقتصادی در افغانستان‌اند، اما در ارتباط با کیفیت این پروژه‌ها و چگونگی اجرای آن‌ها، نهادهای مستقل نمی‌توانند نظارت کنند و مشخص نیست که طالبان با چه امکانات و توانی این پروژه‌ها را اجرا می‌کنند.  

رژیم طالبان اجرای هر نوع پروژه‌ای را با حکومت پیشین افغانستان مقایسه می‌کنند و تاکید دارند که در حکومت‌داری «موفق‌تر»ترند و قادر به عملی‌سازی پروژه‌های کلان با هزینه‌های پایین‌اند. مقام‌های ارشد طالبان هم در سخنرانی‌هایشان به نظام جمهوریت سرنگون‌شده می‌تازند.  

البته طالبان یکی از عوامل کندی یا تعلیق پروژه‌های عمرانی در دروان حکومت پیشین افغانستان بوده‌اند. این گروه در برخی از موارد اجازه عملی‌سازی این پروژه‌ها را نمی‌داد و از بابت اجرای برخی از این پروژه‌ها، پول‌های کلانی به‌عنوان «باج» دریافت می‌کرد و این باعث افزایش قیمت پروژه‌های به اتمام‌رسیده می‌شد. البته طالبان با کارنامه «خونین» خود و کشتار و انفجار، باعث تخریب گسترده زیربناها و دارایی‌های مردم افغانستان شده بودند. 

گفته می‌شود که طالبان برخی از پروژه‌های ناتمام نظام جهوریت سرنگون‌شده را تکمیل می‌کنند و با نام پروژه‌های تکمیل‌شده از طرف «امارت اسلامی» در رسانه‌ها از آن‌ها یاد می‌کنند. طالبان در طول جنگ با حکومت پیشین افغانستان، آمریکا و ناتو، مهارت‌های تبلیغاتی خود را در زمینه استفاده از پلتفرم‌های متعدد رسانه‌ای تقویت کرده بودند و با کمترین امکانات تلاش می‌کردند که بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشند. رژیم طالبان با استراتژی تسلط بر رسانه‌ها می‌خواهد که «امارت اسلامی» را به‌عنوان خادمان مردم افغانستان نشان دهد. این در حالی است که طالبان طی دو دهه با حمله‌های مسلحانه، انفجاری و انتحاری، هزاران تن از شهروندان از جمله غیرنظامیان را کشتند و بسیاری از خانواده‌ها، عزیزانشان را در جنگ‌های طالبان از دست دادند.  

رژیم طالبان از افزایش نارضایتی مردم و پیوستن آن‌ها به مقاومت‌های مسلحانه و چریکی هراس دارند و گمان می‌رود که تبلیغات گسترده‌ای برای اجرای پروژه‌های اقتصادی با هدف تغییر افکار عمومی در مورد حکومتداری این رژیم و انحصار شدید قدرت صورت گیرد.  

افغانستان تحت حاکمیت طالبان با بحران شدید مالی مواجه است و بر اساس یافته‌های سازمان ملل متحد، بیش از نیمی از جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، اما طالبان مالیات برای شهروندان را افزایش داده‌اند و مشخص نیست که پول‌هایی که از مردم جمع‌آوری می‌کنند، در کدام قسمت‌ها سرمایه‌گذاری می‌شوند. طالبان بخش کوچکی از این پول را صرف اجرای پروژه‌های بازسازی می‌کنند و گفته می‌شود که بیشتر این پول صرف امور نظامی می‌شود و بخش کوچکی از آن در امور بازسازی و توسعه افغانستان مصرف می‌شود. 

رژیم طالبان بخش زیادی از پول‌های گردآوری‌شده از مالیات شهروندان را صرف ساخت و توسعه مساجد و مدارس دینی می‌کند و از این طریق می‌خواهد که تاثیرگذاری خود روی طلبه‌ها را حفظ کند تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کند. طالبان تاکید دارند که «شریعت اسلامی» را تحت هر شرایطی در جامعه اجرا می‌کنند و این موارد نسبت به هر پروژه اقتصادی اهمیت بیشتری دارد.  

بیشتر از اقتصاد