تشدید بحران مهاجران غیرقانونی در مرزهای جنوبی آمریکا

تنها در هفته گذشته، به‌طور متوسط روزانه ۹۶۰۰ نفر به‌طور غیرقانونی از مرزهای مکزیک وارد ایالات متحده شده‌اند

مهاجران پس از ورود غیرقانونی به آمریکا از مرزهای مکزیک در ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳ ، جنوب ایالت تگزاس - FRANCOIS PICARD AFP

در حالی که همچنان به‌طور روزانه هزاران مهاجر، به‌طور غیرقانونی از مرزهای جنوبی وارد ایالات متحده می‌شوند جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برخی از مقام‌های ارشد دولت خود از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی و الیزابت شروود راندال، مشاور امنیت داخلی دولت را به مکزیکوسیتی فرستاده است تا با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک، درباره راهکارهای مقابله با بحران پناهجویان و مهاجران غیرقانونی در نوار مرزی رایزنی داشته باشند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان شامگاه سه‌شنبه ۲۶ دسامبر، پنجم دی‌ ۱۴۰۲، در گزارشی نوشت علاوه بر هزاران مهاجری که روزانه به‌طور غیرقانونی از مرزهای مکزیک عبور می‌کنند و وارد ایالات متحده می‌شوند، در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار تن از کشورهای مختلف در اقامتگاه‌ها و اردوگاه‌های موقت، در داخل مکزیک، اسکان داده شده‌اند.

به‌گفته یکی از مقام‌های محلی، تنها در مرکز تیهوانا، در آن سوی مرز سن‌دیگو در ایالت کالیفرنیای آمریکا، حدود سه‌هزار و ۸۰۰ پناهجو از کشورهای مختلف از جمله مکزیک، کوبا، هائیتی و ونزوئلا در اقامتگاه‌های موقت حضور دارند و امیدوارند که در نهایت بتوانند خود را به آن سوی مرز برسانند.

در هفته‌های گذشته، شهرها مرزی آمریکا در جنوب شاهد افزایش بی‌سابقه حضور مهاجرانی است که توانسته‌اند خود را به‌طور غیرقانونی به ایالات متحده آمریکا برسانند. به‌گفته مقام‌های دولتی، تنها در هفته گذشته به‌طور متوسط روزانه ۹۶۰۰ تن به‌طور غیرقانونی از مرز مکزیک وارد ایالات متحده شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهاجران و پناهجویان برای ورود غیرقانونی به ایالات متحده باید از موانع طبیعی و رودخانه‌ها بگذرند و خطرهای زیادی را پشت سر بگذارند.

بر اساس گزارش‌ها، تنها در ماه دسامبر سه پناهجو در منطقه ماتاموروس، در شمال شرقی مکزیک در نوار مرزی با ایالت تگزاس آمریکا، غرق شدند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات سال آینده، بارها به تندی از سیاست‌های مهاجرتی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، انتقاد کرده است. او ادامه این سیاست را موجب ناامنی، بی‌ثباتی و افزایش تعداد باندهای تبهکاری در جامعه آمریکا معرفی کرده است.

ترامپ هفته پیش در جمع هواداران خود در شهر واترلو ایالات آیووا وعده داد اگر بار دیگر رئیس‌جمهوری ایالات متحده شود دستور اخراج هزاران مهاجر غیرقانونی را صادر خواهد کرد.

او گفت در روز نخست حضور دوباره‌اش در کاخ سفید، بزرگ‌ترین عملیات اخراج مهاجران غیرقانونی در تاریخ ایالات متحده را شروع می‌کند.

بیشتر از جهان