اتحادیه مشاوران املاک: اجاره ساعتی خانه ضد امنیت ملی است

در حالی که جمعیت شناور در تهران افزایش یافته است، اتحادیه مشاوران املاک اجاره روزانه خانه را غیرقانونی دانست

تهران - شهریور ۱۴۰۲ - ATTA KENARE / AFP

اتحادیه مشاوران املاک اجاره ساعتی و روزانه خانه در تهران را غیرقانونی اعلام کرد. هم‌زمان با رواج اجاره ساعتی خانه در تهران، داود بیگی‌نژاد، نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک، اعلام کرد که این اقدام تخلف است و مشاوران املاک اجازه این کار را نخواهند داشت.

بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد روند کنونی در اجاره ساعتی خانه‌ها گفت: «در مشاوران املاک این اجاره‌ها انجام نمی‌شود و اساسا غیرقانونی است و تعریفی برای اجاره ساعتی اصلا وجود ندارد. اما درباره اجاره روزانه خانه، تنها خانه‌هایی برای اجاره روزانه مجاز هستند که زیر نظر قوانین هتل‌داری و بوم‌گردی و حائز شرایط استاندارد تعریف‌شده در آن صنف باشند.»

در ایران روند نظارت بر هتل‌ها و خانه‌هایی که اتاق‌ها و واحدهایشان را روزانه اجاره می‌دهند متفاوت با سایر کشورهای جهان است. اجاره‌دهنده و نهادهای مربوط مانند پلیس اماکن باید نسبت میان زنان و مردانی را که خانه‌ها را اجاره می‌کنند بررسی کنند. از این رو، اجاره روزانه خانه‌ها، که معمولا به‌صرفه‌تر از هتل در کشورهای دیگر است، تبدیل به چالشی جدی در ایران شده است.

پیش از این و در مهر ۱۳۹۸ نیز حسام عقبایی، نایب‌رئیس وقت اتحادیه مشاوران املاک، در مورد اجاره ساعتی و روزانه خانه‌ها موضع‌گیری کرده و گفته بود: «مشخص است وقتی سایتی عکس یک خانمی را گذاشته که به خیابان نگاه می‌کند و زیر آن نوشته خانه ساعتی چه قصدی از اجاره این نوع خانه‌ها دارد.»

نکته آنجا است که تهران، پایتخت کشور و شهری که بسیاری از کسب‌وکارها و ادارات دولتی در آن مستقرند، هر روز شاهد جمعیتی شناور است. جمعیت شناور شهر تهران در روز ۱۳.۵ میلیون نفر و در شب ۹.۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

اجاره خانه برای این جمعیت در مواردی به‌صرفه نیست و این افراد برای فرار از هزینه‎‌های هتل و مسافرخانه‌ مجبور به اجاره روزانه یا ساعتی خانه‌اند تا چند ساعت شب را سپری کنند و دوباره برای انجام کارهایشان به شهر بازگردند.

اکنون نیز بیگی‌نژاد مدعی‌ است که این اقدام امنیت ملی را به خطر می‌اندازد. او بار‌ها درباره این «تخلف خطرناک هشدار» داده‌ است. بیگی‌نژاد با امنیتی خواندن اجاره ساعتی و روزانه خانه‌ها می‌گوید: «تصور این است که برخی از نهاد‌های نظارتی از این تخلف خطرناک آشکار در این سایت، که مراجعه مردم برای انواع دادوستد در آن بسیار زیاد است، اطلاع ندارند. موضوع در خطرناک بودن این تخلف این است که همسایگان اطلاع ندارند به‌صورت مدام و مستمر چه افرادی در یک ساختمان به چه نیتی تردد دارند و همسایگان در خطر هستند.»

او با انتقاد از سایت‌هایی که اقدام به انتشار آگهی این خانه‌ها می‌کنند، مدعی شد که این سایت‌ها اکوسیستم بازار مسکن را بر هم زده‌اند. به گفته نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک، این آگهی‌ها در مناطق مختلف شهر تهران دیده می‌شود و بیشتر برج‌های مسکونی‌اند که واحدهایشان را روزانه و ساعتی اجاره می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، سایت‌‎هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند، برخلاف اتحادیه مشاوران املاک، این کار را نه ضدامنیتی و نه زیرمجموعه خدمات جنسی می‌دانند. یکی از سایت‌هایی که بخشی از فعالیت‌هایش اجاره ساعتی و روزانه اتاق و خانه است با توضیح این خدمات نوشته است: «تهران از آن شهرهایی است که به دلایل کاری و اقتصادی همیشه مسافران زیادی را به خود می‌بیند. این دسته از مسافران معمولا به‌دنبال اجاره اتاق ساعتی در تهران هستند و این موردی است که کمتر پیدا می‌شود.»

تجمع امکانات در کلان‌شهر تهران باعث شده است که جمعیت شناور آن روند صعودی داشته باشد. از سوی دیگر، شهروندان بسیاری به‌علت افزایش قیمت اجاره‌خانه‌ از مراکز شهر تهران به اطراف آن و مناطقی مانند پاکدشت، رودهن، بومهن، ورامین، و... نقل‌مکان کرده‌اند.

آبان سال گذشته، محمود مشفق، جمعیت‌شناس و مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به این موضوع گفت که شهرنشینی معکوس در شهرهای پرجمعیت رخ می‌دهد و وقتی تراکم جمعیت بسیار زیاد می‌شود، این تراکم جمعیت بر قیمت زمین و مسکن اثر مستقیم می‌گذارد.

این استاد جمعیت‌شناسی در گفت‌وگو با رسانه تحلیلی دانشگاه علامه گفت: «با این اتفاق نیز باز هم رشد جمعیتی مهاجرت کماکان بارش را روی شهری مانند تهران می‌گذارد. به این معنا که شهرک‌های اقماری تبدیل به شهرک‌های خوابگاهی می‌شوند. در واقع، مردم برای خواب و استراحت به‌واسطه نزدیک‌ بودن آن‌ها به تهران به خانه‌های خود در این شهرها می‌روند و دوباره برای کار به تهران می‌آیند. نباید گمان کرد که کم‌ شدن حجم مهاجرت به تهران به‌معنای کم‌ شدن جمعیت تهران است.»

با تداوم روند افزایشی قیمت مسکن و اجاره‌بها در تهران، جمعیت شناور این شهر نیز هر روز بیشتر می‌شود. این روزها آمار دقیقی از جمعیت شناور تهران وجود ندارد و آمارهای موجود مربوط به چند سال گذشته است.

در سرشماری قبلی که در سال ۱۳۹۰ انجام شد، معلوم شد که حدود ۷۲ درصد از جمعیت شهری استان و یک‌پنجم جمعیت شناور کل کشور در کلان‌شهر تهران است. بر اساس این آمار، ۷۸ درصد از مردم به‌دلیل کار و ۲۲ درصد آن‌ها به‌دلیل تحصیل از دیگر استان‌ها به کلان‌شهر تهران وارد می‌شوند و اغلب این جمعیت شناور جوان‌اند. این آمار نشان می‌دهد که زنان جوان بیشتر برای تحصیل و مردان بیشتر برای کار به‌سمت تهران حرکت می‌کنند که متاثر از ویژگی‌های فرهنگی-اجتماعی جامعه است.