رئیس دفتر خامنه‌ای هم تکذیب کرد: «در حمله به اسرائیل نقشی نداشتیم»

بامداد روز جمعه چهار شهروند ایرانی به اتهام جاسوسی برای اسرائیل اعدام شدند

محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرد که «ماجرای غزه داستان فلسطینی‌هاست و بس، ارتباطی به ما ندارد». او افزود:‌ «البته آن‌ها از ما الگو گرفته‌اند و حرکت مقاومت اسلامی فلسطین و ایستادگی آنان برابر اسرائیل ‌‌قابل‌ تحسین است.»

این سخنان درحالی بیان شد که رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه هفته جاری و پس از کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد سپاه قدس در سوریه، در نشستی خبری مدعی شده بود که حمله روز ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، «یکی از انتقام‌های محور مقاومت از صهیونیست‌ها» بابت کشته‌شدن قاسم سلیمانی بوده است و به‌طور واضح جمهوری اسلامی را به‌عنوان حامی اصلی این حمله معرفی کرده بود.

البته حماس ساعاتی بعد، این ادعا را به‌طور رسمی تکذیب کرد. آن‌ها در بیانیه‌ای تاکید کردند که به‌جز گروه حماس، جمهوری اسلامی یا هیچ دولت و نیروی نظامی دیگر در این حمله به شهروندان غیرمسلح نقشی نداشتند.

همچنین روزنامه فیگارو در فرانسه نیز بر اساس تحقیقات خود اعلام کرده است که تنها سه نفر از رهبران و فرماندهان ارشد حماس تا ساعاتی قبل از حمله به اسرائیل از این برنامه باخبر بوده‌اند و حتی حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان که تحت حمایت کامل جمهوری اسلامی است، نیز تنها نیم‌ساعت قبل از آغاز حمله، از برنامه‌ این گروه مطلع شده بود.

از سوی دیگر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، یک روز پس از سخنان سخنگوی سپاه، با بیان اینکه فلسطینی‌ها خود به‌تنهایی «عملیات طوفان‌الاقصی را طراحی و اجرا کردند» و جمهوری اسلامی در این «تصمیم» نقشی نداشت، گفت: «ما کاری را که انجام می‌دهیم، صادقانه اعلام می‌کنیم و نمی‌ترسیم.»

سلامی همچنین در ادامه افزود که جمهوری اسلامی هنوز «انتقام» کشته شدن قاسم سلیمانی را نگرفته است و این کار را «به وقتش» انجام می‌دهد، تا به نظر برسد که بلوف سخنگوی سپاه پاسداران پس از حملات تازه و موفق ارتش اسرائیل به مواضع ایران در سوریه، نقش بر آب شده است.

سرتیپ رضی موسوی از مهم‌ترین فرماندهان سپاه قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران محسوب می‌شد که در دهه‌های اخیر نقش مهمی در انجام عملیات نظامی جمهوری اسلامی علیه منافع آمریکا و اسرائیل در کشورهای دیگر ایفا کرد، به‌طوری که حسین سلامی پس از کشته شدن او، اعتراف کرد: «موسوی یک شخصیت کم‌نظیر، معتبر، صاحب نفوذ معنوی در دولت‌ها و ارتش‌های کشورهای میزبان و یک حامی دائمی از تمامی جبهه مقاومت بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ۲۵ دسامبر در حمله موشکی منتسب به اسرائیل در سوریه کشته شد. اسرائیل به‌طور رسمی مسئولیت حمله به مرکز نیروهای ایرانی در سوریه و کشتن این فرمانده سپاه را برعهده نگرفته است و رویترز هم گزارش داد که یک سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهارنظر در مورد مرگ رضی خودداری کرد، اما تاکید کرد که همه اقدامات لازم را برای دفاع از کشورشان انجام داده‌اند.

 مقام‌های جمهوری اسلامی پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، پیوسته از «انتقام سخت» برای آنچه «ترور» این فرمانده سپاه قدس می‌خوانند سخن گفته‌اند و حالا «تاوان سخت» کشته‌شدن سید رضی موسوی نیز به ادعاهای پیشین آن‌ها افزوده شده است.

در همین راستا، خبرگزاری فارس صبح روز جمعه هشتم دی‌ماه از اعدام چهار نفر به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» خبر داده و مدعی شده است که آن‌ها با «هدایت افسران موساد علیه امنیت ملی اقدام کرده‌اند».

پیش‌تر نهادهای حقوق بشری درباره اعدام قریب‌الوقوع وفا هناره، آرام عمری، رحمان پرهازو و نسیم نمازی ابراز نگرای کرده بودند.

این درحالی است که بنا‌بر گزارش‌ها، اسرائیل روز پنجشنبه بار دیگر به یک پایگاه هوایی سوریه در جنوب این کشور حملاتی انجام داده است. رسانه‌های دولتی سوریه نیز به نقل از منابع آگاه در ارتش این کشور تاکید کردند که موشک‌هایی از بلندی‌های جولان به سوی چندین سایت نظامی در سوریه پرتاب شد. رویترز به نقل از یک منبع اطلاعاتی ارتش سوریه و یک مقام امنیتی در منطقه نوشت تصور می‌شود حملات تازه به سمت یک پایگاه پدافند هوایی ارتش و یک ایستگاه راداری در تل الصحن در استان سویدا صورت گرفته است.