جبهه آزادی: روابط طالبان و تروریست‌های بین‌المللی تا سطح قرابت‌های خانوادگی پیش رفته است

جبهه آزادی از دولت قزاقستان خواست در تصمیم برای حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های ‏تروریستی تجدیدنظر کند

جبهه آزادی افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای در واکنش به اقدام دولت قزاقستان در حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی، درباره پیامد این اقدام هشدار داد و اعلام کرد که هر نوع تعامل معطوف به عادی‌سازی روابط با گروه طالبان تهدیدی بالقوه و بالفعل برای صلح و امنیت افغانستان و منطقه و جهان است. در اطلاعیه جبهه آزادی افغانستان، ضمن اشاره به روابط طالبان با گروه‌های تروریستی بین‌المللی آمده است: «روابط گروه طالبان با سایر گروه‌های تروریستی چنان پیچیده و ارگانیک است که تفکیک آنان از یکدیگر ناممکن است و این روابط تا سطح قرابت‌های خانوادگی پیش رفته است.»

وزارت خارجه قزاقستان روز جمعه، ۸ دی‌‌ماه، اعلام کرد که نام گروه طالبان را از فهرست گروه‌‎های تروریستی حذف کرده است. قزاقستان نخستین کشوری است که اقدام به حذف نام طالبان از فهرست‌های تروریستی کرده است. قزاقستان، بزرگ‌ترین جمهوری در آسیای مرکزی، مرز زمینی با افغانستان ندارد و از زمان بازگشت طالبان به قدرت، با این گروه روابط رسمی برقرار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه آزادی افغانستان ضمن هشدار درباره پیامد تعامل و عادی‌سازی روابط با طالبان، گفت: «هرگونه تلاش کشورها در راه تحکیم و تثبیت گروه تروریستی طالبان به‌عنوان حکومت رسمی افغانستان، مانند تحویل‌دادن برخی از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های افغانستان در بیرون از کشور به وابسته‌های رژیم نامشروع طالبان در ماه‌های اخیر، مشوق و محرک همه گروه‌های تروریستی در منطقه برای از میان برداشتن نظم مبتنی‌بر قانون اساسی در کشورها است.»

جبهه آزادی افغانستان، که طی دو سال گذشته به درگیری با طالبان و حمله به نیروهای آن در شهرهای افغانستان پرداخته است، در اطلاعیه‌اش افزود که تجربه پاکستان در حمایت از طالبان در افغانستان و تهدید کنونی طالبان پاکستان برای ثبات و امنیت آن کشور باید سرمشق همه کشورهای منطقه و فرامنطقه در تعامل با طالبان باشد.

جبهه آزادی افغانستان مدعی شد گروه‌هایی که «با هدف گسترش تروریسم و افراطگرایی در آسیای مرکزی ایجاد شده‌اند» زیر نظر طالبان و با حمایت این گروه فعالیت می‌کنند. پیش از این، در گزارش‌های ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز حضور گروه‌های تروریستی متشکل از شهروندان کشورهای آسیای مرکزی در افغانستان تایید شده است. جماعت انصارالله، متشکل از شهروندان تاجیکستان، حرکت اسلامی ازبکستان متشکل از شهروندان ازبکستان، و حزب اسلامی ترکستان شرقی (اویغورها) از جمله گروه‌هایی‌اند که در افغانستان حضور دارند و از متحدان دیرینه طالبان به‌ شمار می‌روند.

جبهه آزادی افغانستان با یادآوری خطر تداوم سلطه طالبان بر افغانستان، تاکید کرده است که «گروه طالبان در حال مبدل ساختن افغانستان به مرکز صدور افراط‌گرایی و تمدن‌ستیزی در منطقه و جهان است». این جبهه از دولت قزاقستان خواسته است که در خارج‌کردن نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی تجدیدنظر کند.

طالبان، که پس از امضای توافق‌نامه صلح دوحه و هم‌زمان با خروج آمریکا از افغانستان به قدرت بازگشتند، متهم‌اند که همچنان روابطشان را با گروه‌های تروریستی مختلف، از جمله القاعده و تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های تروریستی فعال در منطقه، حفظ کرده‌اند.

کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر پیشین القاعده، در ژوئیه سال گذشته در خانه‌ای متعلق به سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) رژیم طالبان، ادعاهای تداوم همکاری طالبان با القاعده را ثابت کرد. همچنین، حضور گسترده سران و اعضای تحریک طالبان پاکستان  در خاک افغانستان و روابط نزدیک و تنگاتنگ آنان با سران رژیم طالبان باعث خشم و نگرانی دولت پاکستان شده است.

با این حال، برخی کشورها در حال توسعه روابط با طالبان‌اند و تلاش می‌کنند زمینه‌های تجارت و همکاری‌های سیاسی با رژیم این گروه را در عرصه‌های گوناگون فراهم کنند.