چین از سازمان ملل خواست در تعیین نماینده ویژه برای افغانستان محتاط باشد

چین و روسیه به قطعنامه شورای امنیت و تعیین نماینده ویژه برای افغانستان رای ممتنع دادند

دولت چین از سازمان مل متحد خواسته است که در پیوند با تعیین نماینده ویژه این نهاد برای افغانستان، محتاطانه عمل کند. دیپلمات‌های چینی در سازمان ملل متحد می‌گویند اگر نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یک کشور، نتواند رابطه درستی با مقام‌های آن کشور برقرار کند، این نهاد بین‌الملی در رسیدن به هدفش ناکام خواهد ماند.

روزنامه مردم چاپ چین، یکشنبه، ۳۱ دسامبر (۱۰ دی)، در خبری به نقل از گنگ شوانگ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل، نوشت که باید در انتخاب نماینده ویژه این سازمان برای افغانستان، تمام جوانب لازم در نظر گرفته شود. شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه، ۲۹ دسامبر، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواسته شده است که برای افغانستان نماینده ویژه تازه‌ای تعیین کند. چین و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع دادند و ۱۳ عضو دیگر شورای امنیت آن را تایید کردند. 

گنگ شوانگ در توجیه رای ممتنع چین به این قطعنامه، گفت که سازمان ملل هنگام رویارویی با مسایل مهم و داغ، تصمیم‌‌گیری‌های شورای امنیت و انتخاب نماینده ویژه دبیرکل این سازمان، باید موارد مهمی را، از جمله رابطه این نماینده ویژه با کشور مربوطه و احترام به نظرات مقام‌های آن کشور، در نظر بگیرد. او افزود: «ما معتقدیم که ارزیابی مستقل این شورا باید در ارتباط کامل با مقام‌های افغانستان و با احترام به نظرات آن‌ها پیگیری شود، و این تصمیم پس از رایزنی‌های گسترده با کشورهای دارای نفوذ در افغانستان، گرفته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گنگ هشدار داد که انتصاب اجباری یک فرستاده ویژه با بی‌توجهی به دیدگاه‌های مسئولان کشور مربوطه، ممکن است نه‌تنها به ناتوانی نماینده ویژه در انجام وظایفش منجر شود، بلکه به تشدید تضاد و تقابل در جامعه بین‌المللی نیز بینجامد. 

به نظر می‌رسد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل در زمینه تعیین نماینده ویژه اختلاف‌نظر دارند. گنگ شوانگ می‌گوید، اگر در تعیین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان، عجولانه تصمیم‌گیری شود، نه‌تنها سودی ندارد، بلکه باعث نتایج معکوس می‌شود. 

او می‌گوید که روسیه و چین توصیه‌هایی را در نشست شورای امنیت در مورد تعیین نماینده ویژه مطرح کردند، اما به این توصیه‌ها توجه نشد و به همین دلیل، چین به این قطعنامه رای نداد. 

سخنان دیپلمات‌های چین در سازمان ملل در مورد تعیین نماینده ویژه این سازمان برای افغانستان، درست پس از واکنش وزارت خارجه طالبان و اظهار ناخرسندی از این قطعنامه بیان شد. طالبان در واکنش به این قطعنامه گفتند که با وجود دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما ) در افغانستان، تعیین یک نماینده اضافه برای این کشور ضرورتی ندارد. 

در بیانیه طالبان در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت آمده است: «رویکرد ما (رژیم طالبان) در نهایت مبتنی بر باورهای مذهبی تغییرناپذیر، ارزش‌های فرهنگی و منافع ملی مردم افغانستان خواهد بود. بر این اساس، از سازمان ملل متحد می‌خواهیم که در تصمیم‌گیری‌های مربوط به افغانستان، به واقعیت‌های موجود توجه کند و تصمیم‌های آن تحت‌تاثیر هیچ طرفی قرار نگیرد.» 

این پیام با وضوح و صراحت به شورای امنیت می‌گوید که احتمال تغییر در رویکرد این گروه در افغانستان بسیار کم است.  دلیل نگرانی گروه طالبان از تعیین نماینده ویژه، این است که در قطعنامه تصریح شده است که نماینده ويژه باید متخصص حقوق بشر و جنسیت باشد؛ آنچه در افغانستان زیر سلطه طالبان با قطعیت کامل نقض شده و از بین رفته است. 

چین و روسیه از حامیان نزدیک گروه طالبان‌اند. هرچند مسکو از سیاست‌های تروریست‌پرور طالبان، به‌ویژه حمایت آنان از گروه‌های مخالف در کشورهای آسیای مرکزی، شاکی است، در مجامع بین‌المللی از این گروه حمایت می‌کند. چین نیز روابط بسیار گسترده و محکمی با طالبان دارد و می‌کوشد فعالیت‌های اقتصادی خود را در حوزه استخراج معادن در افغانستان توسعه دهد. 

این دو کشور از حامیان اعطای کرسی سازمان ملل متحد به گروه طالبان‌اند و بارها اعلام کرده‌اند که هر گونه تصمیم‌گیری درباره افغانستان، باید با مشورت با طالبان همراه باشد. 

بیشتر از جهان