گاردین: خاورمیانه به سمت پرتگاه جنگ می‌لغزد

پیش‌بینی می‌شود جنگ اسرائیل و حماس برای مدتی قابل توجه در سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد

نمایی از ساختمان‌های ویران شده در غزه-REUTERS/Amir Cohen

جهان در حالی آخرین روز ۲۰۲۳ را پشت سر می‌گذارد و جشن‌های سال نو میلادی از شرق دنیا آغاز شده است که جنگ اسرائیل در غزه همچنان ادامه دارد و صلیب سرخ جهانی در پیامی به مردم جهان می‌گوید: «هنگام آغاز سال جدید، به‌خاطر داشته باشید که بیش از دو میلیون نفر در غزه ... در مبارزه‌‌ای روزانه برای بقا دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»

به گزارش تایمز اسرائیل، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، می‌گوید که ارتش در حال انجام تنظیماتی برای استقرار در نوار غزه است، زیرا پیش‌بینی می‌کند که جنگ طولانی علیه «گروه تروریستی حماس» طی سال آینده میلادی نیز ادامه داشته باشد.

به گزارش رویترز، او همچنین اعلام کرد که برخی سربازان ذخیره همین هفته به آغوش خانواده‌ها و به مشاغل خود باز خواهند گشت.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فرانسه، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، خواستار بازگشت شهرک‌نشینان به نوار غزه پس از پایان جنگ شد.

او به رادیو ارتش اسرائیل گفت که «برای دستیابی به امنیت، باید قلمرو خود را کنترل کنیم و برای کنترل نظامی بلندمدت، به حضور غیرنظامی نیاز داریم.»

در آخرین روز ۲۰۲۳، ریاض مالکی، وزیر خارجه دولت خودگردان فلسطینی، با انتشار پیامی در اکس با تاکید بر لزوم آتش‌بس فوری، نوشت: «در حالی به استقبال سال نو و پنجاه و نهمین سالگرد آغاز انقلاب فلسطین می‌رویم که زخم‌های مردم ما به دلیل استمرار [حرکت] ماشین جنگی اسرائیل در جنگی با هدف نسل‌کشی، ویرانی و آوارگی، در حال خونریزی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، حسام زوملوت، سفیر فلسطین در بریتانیا، نیز در پیامی در اکس نوشت که جهان می‌خواهد درباره «روز بعد از تجاوز اسرائیل به غزه، بحث کند، اما ما نیازمندیم که روز قبل از آن درک شود و نیاز داریم که به نسل‌کشی پایان داده شود.»

در حالیکه چشم‌اندازی از آتش‌بس و مبادله گروگان‌ها در کوتاه‌مدت وجود ندارد، نگرانی از گسترش جنگ در منطقه خاورمیانه افزایش یافته است.

از یک سو حمله‌های حزب‌الله لبنان که از حمایت جمهوری اسلامی ایران‌ برخوردار است، از زمان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، در مرز شمالی این کشور تشدید شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معاون رهبر حزب‌الله لبنان، یکشنبه، ۳۱ دسامبر (۱۰ دی)، گفت که اسرائیل «در موقعیتی» نیست که ترجیحات خود را درباره حضور این گروه در منطقه مرزی با اسرائیل، تحمیل کند. اسرائیل برای عقب‌نشینی حزب‌الله از حدود ۳۰ کیلومتری شمال مرز لبنان با اسرائیل فشار می‌آورد تا ساکنان اسرائیلی تخلیه‌شده از این منطقه بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند.

و از سوی دیگر، شورشیان حوثی یمن که آنان نیز از حمایت جمهوری اسلامی ایران‌ برخوردارند، حمله به کشتی‌های تجاری را تشدید کرده‌اند. در مقابل نیز یکشنبه با حمله نیروهای ایالات متحده به قایق‌های نیروهای حوثی یمن در جنوب دریای سرخ، دست‌کم ۱۰ شورشی حوثی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

حوثی‌ها در واکنش به این حمله تهدید کردند که آمریکا با «عواقب» آن روبه‌رو خواهد شد. حوثی‌ها اعلام کرده‌اند که به حمله‌های خود به کشتی‌هایی که با اسرائیل در ارتباط‌ باشند یا به سمت بندرهای اسرائیل حرکت ‌کنند، ادامه خواهند داد.

ساندی‌تایمز نیز نوشت که پیش‌بینی می‌شود یکشنبه بریتانیا و آمریکا بیانیه‌ای بی‌سابقه در هشدار به حوثی‌ها یمن منتشر کنند، و افزود که بریتانیا در هماهنگی با نیروهای آمریکایی، برای حمله به مواضع حوثی‌های یمن آماده می‌شود.

همچنین، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، به تهران هشدار داد که موظف است مانع حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ شود، زیرا با حمایت از حوثی‌ها، در این حمله‌ها مسئولیت دارد.

درگیری‌هایی نیز در هفته‌های گذشته بین نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای ائتلاف به‌رهبری آمریکا در عراق و سوریه گزارش شده است.

جولین بورگر با اشاره به این تحولات در گاردین نوشت: «خاورمیانه به سمت پرتگاه یک جنگ منطقه‌ای می‌لغزد» و نگرانی اصلی این است که خواسته یا ناخواسته، شاهد «رویارویی آشکار اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران باشیم»؛ احتمالی که می‌تواند خاورمیانه را وارد درگیری‌های گسترده‌ای کند که پای ایالات متحده و کشورهای اروپایی نیز به آن کشیده شود.

بیشتر از جهان